Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Jente med rødt hår holder flaske

Om det ble nok kullsyre i brusen? Definitivt, sier Mina Louise Engeness som bobler over av realfagsglede.

Tekna med tilbud til over 9000 elever

Med pengestøtte fra Tekna vil over 9000 skoleelever kunne få besøk, eller selv besøke sitt Vitensenter i år.

Interessen for realfag daler blant barn og unge. Tekna håper å kunne bidra til å snu trenden ved å støtte skolebesøke fra vitensenterne over hele landet.

– Skolebesøk er med på å skape større engasjement for realfag, noe som er viktig allerede fra tidlig alder, mener Marit Wangen ved Nasjonalt senter for realfagsrekruttering.

– Hmm, det ser ut som en tier på skalaen, sier Åsa Kaspersen Rengård (11).

Hun har akkurat dyppet en papirlapp med universalindikator ned i et glass med grønnsåpe, og sammenligner nå blåfargen på testlappen nøye med fargene på PH-skalaen.

– Så da er den basisk da, svarer labpartner Maria Sørflaten (11), og noterer i skjemaet.

Både smil og latter satt løst da Vitensenter Nordland besøkte Alstad barneskole i Bodø.

Klasserommet til jentene, og resten av klasse 6A på Alstad barneskole i Bodø, har i dag blitt omgjort til en slags kjemilab i regi av Vitensenter Nordland som er på besøk. Første oppgave er å finne ut av hva som er surt, nøytralt og basisk av ulike ting på bordet fremfor dem.

Appelsin viser seg å være en femmer på skalaen og sur, sitronsyre enda surere, mens vann er nøytralt og natron basisk.

– Hva med munnen din? sier Maria og ler, og gir en lapp til Åsa.

– Den er forhåpentligvis ikke sur i hvert fall!

Kjemien i brus

Etter at skjemaene er fylt ut, og alle er inneforstått med at det faktisk er baser som er farligst for oss mennesker, selv om syrene kan etse, er det klart for neste oppgave.

Pedagog Kristoffer Flatås deler ut trakt, desilitermål og sil, mens kollega Jørgen Eivik Pedersen er i full sving med å skjære opp sitroner og appelsiner.

– Er dere klare for å lage deres egen brus? sier Kristoffer.

Les også Naturfag er gøy fordi det alltid er noe nytt å lære

– Hæ, er det mulig, da? Og kan vi drikke den? ropes det fra bakerste rad.

– Ja, en god regel til vanlig er aldri å smake på noe på laben, men her er det lov.  Men pass opp for sukkerkick, svarer Kristoffer og ler.

2 jenter i klasserom
Hva er egentlig forskjellen på surt og basisk? Det fikk sjetteklassingene lære under testing av PH-nivået i natron, sitronsyre, vann, appelsin og grønnsåpe, som en del av eksperimentet «Kjemien i brus» i regi av Vitensenter Nordland.
1 reagensglass og en kolbe
Ifølge lærer Geir Helland er naturfag aller morsomst i praksis, og han merker at elevene blir mer engasjerte når de får eksperimentere. Han skulle ønske at skolen kunne få slike besøk oftere.

Klassen følger spent med da oppskriften dukker opp på tavlen. Nå skal den nye kunnskapen om syrer og baser testes ut i praksis.

– Prøv dere frem med sukker og frukt, men ellers er det lurt å følge oppskriften nøye, råder Jørgen, mens det starter å sitre i flaskene rundt om i klasserommet.

Jenteduoen går raskt for en 50/50-smaksblanding av sitron og appelsin, mens kompisene William Høyvarde Clausen (11) og Aksel Stiberg Lunderøy (11) er mest opptatt av å få nok sitronsyre og natron for mest mulig futt.

– Fort, ta på korken, sier William etter å ha puttet oppi noen teskjeer natron.

– Nå er det bare å riste og se om det blir kullsyre. La oss åpne den ute!

Les også Interessen synker fra 10-12-årsalderen

Et viktig bidrag i realfagsrekrutteringen

Ifølge Nasjonalt senter for realfagsrekruttering (NSR) er kompetanse innen realfag og teknologi kritisk for å nå klimamålene vi har satt oss. Mangel på denne typen arbeidskraft kan sette oss i en posisjon der vi ikke kan gjennomføre den grønne transformasjonen slik vi ønsker og trenger.

Samtidig daler interessen for realfag blant norske skoleelever. I NSR sin egen undersøkelse om kunnskap, kjennskap og holdninger til STEM-fagene (Science, technology, engineering og mathematics) oppgir 35 prosent av de spurte (unge mellom 16 og 20 år) at de synes realfag er kjedelige, og hele 55 prosent at det er vanskelig å få gode karakterer i disse fagene på VGS.

Gutt drikker av reagensglass
– Nå gleder jeg meg enda mer til å ha kjemi på ungdomsskolen, sier William Høyvarde Clausen, etter dagens økt med Vitensenter Nordland.
2 hender og en brusflaske på bord
– Ved hjelp av en papirlapp med universalindikator er det enkelt å finne ut PH-nivået i brusen, mener Åsa Kaspersen Rengård.

For å snu trenden tror Marit Wangen, som er kommunikasjonsansvarlig ved NSR, at det er viktig å vekke interessen for realfag i tidlig alder.

– Elevene trenger å vite mer om hva man faktisk kan bli med en utdanning innenfor STEM, og hvilke utfordringer de kan være med på å løse, sier hun, og legger til:

– Dagens barn ønsker å være med å redde verden, og her tror vi skolebesøk og Vitensentrene kan ha en betydning. De kan vise relevansen av STEM-fagene og vekke interessen hos flere.

– Det er også viktig å få frem at STEM-fagene har plass til flere, ikke bare de som har toppkarakterer i matte. For å skape gode løsninger trenger vi ulike mennesker og perspektiver i teamene, sier Wangen.

Å skape et realfagsløft, og øke interessen for realfag i tidlig alder, kan dermed være et viktig bidrag til fremtidens samfunn. Det er også et av Teknas mål med støtten til Vitensentrene, som gir rundt 9000 elever muligheten til å få besøk av, eller besøke sitt nærmeste vitensenter.

2 jenter under trær gir brus
Klassevenninnene Åsa Kaspersen Rengård (t.v) og Maria Sørflaten er spente på om deres egenlagde brus har fått nok kullsyre til å bruse over.
2 jenter sammen ser mot kamera
– Den smaker litt som Syden-fanta, mener Åsa Kaspersen Rengård (t.v) og Maria Sørflaten, som er fornøyde med resultatet av sin egen appelsin- og sitronbrus.

Klasserom på hjul

Pedagogene Kristoffer og Jørgen, som i dag har tatt turen til Bodø, jobber til daglig på Vitensenter Nordland i Mo i Rana, men reiser ofte ut i distriktet for å spre realfagsglede, både med sitt eget VitenShow og på skolebesøk.

– Opplegget «Kjemien i brus» er noe vi har utviklet spesielt for disse besøkene i regi av Tekna. Vi ønsket å tilby et kjemisk forsøk som elevene får gjøre aktivt og faktisk får noe ut av, forteller Kristoffer.

Både han og Jørgen synes det å få reise ut og møte nysgjerrige elever er et friskt pust i jobbhverdagen:

– Det er veldig gøy, og det virker som at de også synes det er artig, selv elever som ikke er så glad i skolen lyser opp. Forhåpentligvis kan vi være med å vekke en interesse for faget, sier Jørgen.

Klassens lærer Geir Helland er enig, og mener det er kjempepositivt med slike type besøk.

– Jeg merker at elevene blir engasjerte og elsker å lære på denne måten.

– Naturfag er jo aller morsomst i praksis, så dette er midt i blinken!

instruktør i klasserom
: Med en blanding av teori og praksis la formidlerne Kristoffer Flatås (bildet) og Jørgen Eivik Pedersen opp til en morsom, innholdsrik og spennende naturfagstime for elevene ved Alstad barneskole.

Vår egen «syden-fanta» 

Tilbake i klasserommet er det klart for den store smakstesten.

– Mmm, det smaker litt som «syden-fanta», eller Fanta Lemon da, sier Maria og ler.

– Ja, skikkelig suksess, stemmer Åsa i, og tar en stor slurk.

For gutta er det litt mer delte meninger.

– Jeg synes den var god jeg, og det ble nok kullsyre, sier William.

– Nei, fyy, jeg holder meg til Pepsi og Cola, takk, svarer Aksel, og rynker på nesa.

Og da lappen etterhvert viser en PH på åtte, er det kanskje ikke så rart.

– Smaken får dere ta på deres egen kappe om dere ikke fulgte oppskriften, sier Jørgen og ler. 

– Brus skal ha en PH mellom to og tre, det er derfor tannleger ikke er så glad i det.

2 gutter tett sammen under trær
Kompisene Aksel Stiberg Lunderøy (t.v) og William Høyvarde Clausen i 6A ved Alstad barneskole er svært fornøyde med å ha fått besøk av Vitensenter Nordland. – Det var spennende å lære å lage sin egen brus, og skikkelig gøy at vi fikk den til å bruse!

En inspirerende dag

Selv om dagens eksperiment førte til ulik suksess, er hele klassen enige om at det har vært en gøy og litt annerledes naturfagstime.

– Det var veldig morsomt å faktisk lage noe, helt annerledes enn å bare i lese boka, sier Åsa.

– Nå synes jeg faktisk at naturfag er både spennende, lærerikt og skikkelig gøy!

William nikker enig, og sier:

– Nå gleder jeg meg enda mer til å ha kjemi på ungdomsskolen. Håper vi får gjøre eksperimenter som sprenger!

Men først skal det prøves å lage mer egen brus hjemme.

– Neste gang vil jeg prøve å lage med bringebærsmak, eller kanskje mango, sier Åsa.

– Nei, vår egen trocadero-brus!

Les mer om Teknas realfagsatsing her