Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
To jenter ved pc

– Gøy å programmere med micro:bit, synes Lykke og Susanne fra Toppåsen skole.

– Jeg vet ikke hva en ingeniør gjør

En vil bli skuespiller, en annen kirurg og en tredje profesjonell fotballspiller. Drømmene er forskjellige blant barna fra Toppåsen skole som hadde realfagdag på Teknisk Museum, sponset av Tekna.

Mer enn 4500 elever fra 48 skoler i Oslo har fått mulighet til eget undervisningopplegg på Teknisk Museum i løpet av 2024, takket være en gave på en million kroner fra Tekna Oslo avdeling.

– Pengene er gitt i forbindelse med at Tekna fyller 150 år i år. Vi ønsker å gjøre en ekstra innsats for at barn og unge i Oslo skal bli interessert i teknologi og realfag, sier leder av Tekna Oslo avdeling Eli Haugerud.

Det er skoler i utvalgte bydeler som har fått tilbud om å booke en realfagdag der de tilbringer hele skoledagen på Teknisk Museum, og hvor inngangspenger og transport er dekket.

Ifølge leder av Oslo Vitensenter ved Teknisk Museum, Safina de Klerk, har så langt 97 av 200 klasser som omfattes, benyttet seg av tilbudet. I de nærmeste ukene har 21 klasser booket tid, og enda flere ventes å booke utover høsten.

Safina de Klerk mener at opplegget så langt har vært en suksess.

– Ifølge evalueringene vi får fra lærerne er det å gi elevene en opplevelse av realfagene på en annen måte enn de har mulighet til i det tradisjonelle klasserommet, en av hovedgrunnene til hvorfor de kommer med klassene sine.

Ifølge vitensenterlederen oppgir lærerne at de opplever besøket som relevant for klassen, og som inspirerende og motiverende for realfagene. Evalueringen av et pilotprosjekt fra 2023 viste også at gratis inngang var avgjørende for at klassene kunne dra til Teknisk Museum.

Eli Haugerud portrett
Leder i Tekna Oslo avdeling Eli Haugerud. Foto: Jan Tore Eriksen/NewsLab,
Leder av Oslo Vitensenter ved Teknisk Museum, Safina de Klerk. Foto: Håkon Bergseth

Programmering og tretopphytte

En egen prosjektstilling ble opprettet med ansvar for undervisningsprosjektet som består av fire undervisningopplegg tilpasset 5.-10. klassetrinn.  Det er vitensenterpedagog Linda Tran Fladmoe som er ansatt for ett år i denne stillingen.

Denne høstdagen står hun klar til å ta imot elevene i klasse 6A og lærerne deres Vidar Estensen og Ghassan Gharbawi fra Toppåsen skole i bydel Søndre Nordstrand i Oslo.

Klassen skal ha to undervisningopplegg i dag – først programmering, mens andre halvdel av dagen handler om skaping. Da skal de designe og bygge en modell av en tretopphytte.

Den første oppgaven handler om å programmere en liten datamaskin, en micro:bit til å  kjøre en bil (Bit:Bot) en  bestemt rute.

Elevene får beskjed om å reise seg, klappe i hendene og sette seg igjen etter Linda i et bestemt mønster.

– Elevene tolker da en kode og utfører den som om de var programmerte roboter, forklarer Linda.

Klappingen ble innledningen til å lære blokkprogrammering med variabler og løkker.

– Slik lærer elevene at en løkke betyr å få datamaskinen til å gjenta noe, og så mange ganger de selv vil. For eksempel kan de få Bit:boten til å kjøre samme rute mange ganger etter hverandre, sier hun.

Les mer om Teknas tilbud til andre Vitensentra i landet

lærer og 2 elever tester bil på gulv
Lykke og Susanne med lærer Vidar Estensen tester om de har programmert Bit:bot-bilen riktig.

Først i kroppen, så i PC-en

Etter noen runder med å reise seg, klappe og sitte ned, virker elevene klare. Først skal de lage et navn på gruppa som skal komme opp på den lille skjermen på micro:bit-en formet av små røde LED- lys. Så skal de lage en selvvalgt animasjon på skjermen. Noen lager smilefjes, mens andre lager dødninghode og noen lager hjerte, og får den til å gjenta seg.

– Det var veldig gøy å få bokstavene til å bevege seg bortover som små røde lys om og om igjen på den lille skjermen, sier en av elevene Lejla, som raskt klarte å programmere løkken «Gjenta for alltid».

Ved et annet bord jubler en av guttene over at setningen «Vi er best» ruller over skjermen om og om igjen.

Ifølge Tran Fladmoe er opplegget superviktig for skolene som normalt ikke kommer hit fordi de ikke har økonomi til det eller har lang reisevei.

– Vi kan ikke gjøre så mye med at det er lang reisevei. Men da har vi gitt dem mulighet til to opplegg på en dag, når de likevel skal reise så langt, sier hun.

Hun opplyser at ulike dagsopplegg er knyttet til ulike kompetansemål for trinnene 5.-7. klasse. Det er for eksempel Super:bit og Bit:bot-biler, og lodding av discokule. Dessuten bygging av tretopphytte og smeltepunktet som er skaperopplegg.

lærer ved tavel
Vitensenterpedagog Linda Tran Fladmoe er ansatt i en prosjektstilling for ett år med ansvaret for undervisningsopplegget med realfagdager for skoleklasser.
plugger inn micobit i pc
Elevene jobber to og to når de skal lære blokkprogrammering ved hjelp av micro:bit.

Lære og ha det gøy

– I alle oppleggene fokuserer vi på realfag og teknologi eller skaping, som vi ønsker å motivere elevene med. Til alle oppleggene har vi gått inn i læreplanmålene og sett hvilke vi kan bygge på i flere fag.

Linda Tran Fladmoe er overbevist om at det har stor verdi å komme seg ut av det vanlige klasserommet til et nytt og spennende sted.

– Jeg vet ikke hva en ingeniør gjør, men jeg liker matte og programmering

– Det gir et annet engasjement. Lærere får forhåpentligvis inspirasjon og motivasjon, og elevene en dytt i fag der det er mye blanke ark. Vi fokuserer på læring og at elevene skal ha det gøy.

Linda går rundt og hjelper elevene som programmerer to og to. Stemningen og iveren øker når elevene skal få Bit:bot-bilen til å gå en meter på en matte på gulvet for deretter å snu 180 grader og gå samme strekning tilbake. Her løpes det frem og tilbake fra pc-en der det programmeres og til forsøket på gulvet. Jubelen er stor i gruppene når de lykkes etter diverse forsøk hvor noen Bit:bot-er har gått trill rundt eller svingt alt for lite rundt.

Tran Fladmoe håper de lykkes med å fremme glede over teknologi og realfag og at skapergleden skal øke lysten til å gå videre med slike fag, for samfunnet trenger realister.

Liam i gang med å programmere en animasjon som gjentar seg selv uendelig antall ganger.

Vil følge opp på skolen

Hun håper flere booker tid nå i høst. Noen skoler har brukt opp alle sine fire tilbud, og har spurt om å få komme flere ganger. Det vil de få om det er ledig tid totalt. Tilbudet gjelder ut kalenderåret.

Ifølge natur- og realfaglærer Vidar Estensen som har med seg klasse 6A fra Toppåsen i dag, har noen elever vært borti programmering på fritida, men de fleste starter helt på scratch. 

Det var veldig gøy å få bokstavene til å bevege seg bortover som små røde lys om og om igjen

– Å få komme hit for en dag med programmering er en fin og engasjerende inngang til å undervise naturfag og matematikk på en litt kulere måte, mener han.

Han synes ikke det alltid er så lett å få til i klasserommet, så han setter pris på opplegget de får på Teknisk Museum.

– Den digitale verden bli bare større og større og mer relevant, så nytten er åpenbar. At elevene får en grunnleggende forståelse av hvordan de digitale verktøyene virker, er kjempenyttig, slik at de får mulighet til å skaffe seg en god jobb i fremtiden. Det gir dem større muligheter i samfunnet rett og slett.

Han er sikker på at de kommer til å følge opp dette opplegget på skolen.

– Vi har vært så heldige at vi har fått mye av det utstyret vi bruker her i dag, så mulighetene er store for at vi kan bygge videre på dette i skolen. Vi har allerede et par gode ideer på hvordan vi skal «rulle» videre, sier han.

Lærer og elever ser på modell
Her har kreativiteten virkelig blomstret kan vitenskapspedagog Linda Tran Fladmo slå fast, når de ulike modellene av tretopphytter skal bedømmes.

Hytte til Elon Musk og Taylor Swift

Mens vi snakker med Vidar Estensen, har elevene fått pause til å gå rundt og kikke på alle de spennende utstillingene i museet, før de igjen er klare for økt to i dag. Den skal handle om skaping.

Nå skal de designe og bygge en modell av en tretopphytte. Men det er ikke helt fritt fram. Først får de litt inspirasjon gjennom bilder av ulike hytter. Så må de velge blant noen kjendiser, ut fra brukerkort, som sier hvem som skal bo i hytta og så må de velge to krav som hytta skal oppfylle.

Her brukes det ispinner, plastremser, knapper, hyssing, glitter, papp, aluminiusfolie, skumark etc som materialer

– I denne økten skal vi fremme «skaperskallen» og bygge opp under kompetansemål i Kunst og håndverk, og naturfag, forklarer vitenskapspedagog Tran Fladmo.

Hensikten er å skape forståelse både for design, planlegging og hvordan ulike materialer oppfører seg. Dessuten får elevene øvd seg i samarbeid og prosjektledelse.

Når gruppene først kommer i gang, øker engasjementet. Noen skal bygge hytte til Taylor Swift, noen til Batman. En gruppe velger basketballspiller James LeBron, noen Ed Sheran, Billie Eilish og en gruppe velge Elon Musk.

Siste post på programmet etter dagens undervisningsopplegg er hyttevisning. Kreativiteten har blomstret. Det er bygd hyttemodeller med sklie, veranda, vanlig stige eller brannstige. Noen har svømmebasseng og discokule. Noen har runde vinduer og pc-skjerm alt etter hva elevene har sett for seg at de som skal bruke hytta liker.

Det er så mye spennende du kan se på her og gjøre

En av elevene vi snakket med, Susanne, syntes det mest morsomme denne dagen var å bygge tretopphytte, mens Lejla syntes programmeringen med bit:bot var mest morsomt.

Noen andre, Lykke og Liam synes både programmeringen og tretopphytte var morsomt. Alle synes det har vært gøy å komme til Teknisk Museum og lære på en annen måte enn på skolen.

– Det er så mye spennende du kan se på her og gjøre, er de enige om.

På spørsmålet om hva de har lyst til å bli som voksen, er svarene forskjellige. Susanne vil bli skuespiller, Lykke profesjonell fotballspiller, Liam kirurg, og Lejla noe med matte og programmering.

– JA, sier de i kor når vi spør om de har lyst til å komme tilbake hit.

Gutt bygger modellhytte
Liam har lyst til å bli kirurg. Her er han i gang med å bygge en modell av en tretopphytte under økten som skal bygge opp under kompetansemål i kunst og håndverk, og naturfag

Ville ikke fått muligheten ellers

Lærer Vidar Estensen synes det er fantastisk at Tekna har gitt en million kroner til dette opplegget rettet mot skoler i noen bydeler i Oslo.

– Det gir muligheter som ellers ikke ville vært mulig. Å skape det engasjementet blant elever som kanskje ikke ville fått den mulighet på annen måte, er superviktig.  Det gir et stort bidrag til kompetanseheving til de som kanskje trenger det mest, sier han.

Ifølge Vitensenterleder Safina de Klerk får museet tilbakemeldinger fra lærerne om at dette har vært et sårt tiltrengt tilbud til skoler som ikke alltid har mulighet til å ta den type ekskursjoner som de får hos her.

– Hva betyr det for Teknisk Museum at dere har fått pengegaven fra Tekna?

– Det betyr at vi enda større grad kan være med på å fylle samfunnsoppdraget og mandatet vårt som er å gi alle barn og unge muligheten til å oppleve gleden med realfag, skaperglede og kreativitet. Og sørge for at denne gnisten for realfagene vekkes uavhengig av hva mamma og pappa jobber med og har av midler, sier Safina de Klerk.

Og hun legger til at de med tilskuddet i enda større grad kan drive med den utjevningen som de mener er et av museets viktigste oppdrag.

Les mer om Teknas realfagsatsing her.

Skoleklasse ved museum
Skoleklasser fra 48 skoler i Oslo har i år fått tilbud om en dag med et undervisningopplegg på Teknisk Museum takket være en gave på en million kroner fra Tekna Oslo avdeling.