Fremtidens hurtigbåter og ferger
Lars Alvestad
Lars har jobbet mange år både i privat og offentlig virksomheter. Lars har også bred erfaring som seilende kaptein innenfor mange førtøystyper utenriks, offshore, fiskeri, ferger, hurtigbåt og servicefartøy. Lars har med seg 15 år i offentlig forvaltning som ansatt i Sjøfartsdirektoratet hvorpå de siste tre årene som Sjøfartsdirektør.
Lars er nå frittstående konsulent innen maritime tjenester og jobber for tiden for Fjord1.
Gunstein Aukland
Norled
Gunstein gikk på Stavanger maritime videregående skole og har 2- årig teknisk fagskole med fordypning i nautikk. Han startet i Norled AS i år 2000 og har vært Kaptein siden 2007. Gunstein har vært Administrerende Kaptein på MF Hydra fra Norled mottok og satte i drift ferjen i juni 2021, og gjennom hele prosjektperioden for innfasing av hydrogensystemet. Siden april 2023 har Gunstein og mannskapet seilt MF Hydra med flytende hydrogen og elektrisitet som energikilde.
Mathilde Bergerskogen
ABB
Mathilde er utdannet sivilingeniør i Energi og Miljø fra NTNU, med spesialisering innen elektrisk energiomforming og kraftelektronikk. Hun har jobbet fire år i ABB, hvorav de to siste i ABB Marine & Ports. I rollen som teknisk produktspesialist for Onboard DC Grid™ befinner hun seg i grensesnittet mellom produktutvikling og salg, og jobber med design av DC-baserte, elektriske fremdriftssystemer for skip. Mathilde er genuint opptatt av energieffektivisering og lavutslippsteknologi, og ønsker å bruke sin tekniske kompetanse til å drive skipsfarten i en bærekraftig retning.
Martin Book
Fjord1 AS
Martin har en Bachler i elektro og automasjon samt Fagbrev elektro gruppe
Martin er i dag Prosjekt ingeniør Elektro hos Fjord1. (Teknisk prosjektleier i prosjekt -landanlegg, kursholder -interne kurs - "Elsikkerheit & maritime batterianlegg", støtte drift i sakar omhandlande elektro, osv). Martin har solid erfaring fra ulike næringer, Telecom feltingeniør.(feilretting på sender teknisk utstyr, på Telia & Norkring i One Co Videre har han erfaring fra Aker Solutions som instrument ingeniør. (Prosjekt Oppgradering av brann & gass detekteringssystem, på Gullfaks A & Gullfaks C). NBN Elektro- arbeid på lavspent anlegg innen Industri, arbeid på maritime anlegg, arbeid på overvåking & tilgangs kontroll, osv). Martins nøkkelkvalifikasjoner er prosjekt arbeid, lade infrastruktur til fartøy, elektro.
Trygve Halvorsen Espeland
ESNA
Trygve tok en mastergrad ved NTNU på simulering av SES (Surface Effect Ship) i 2008. Siden da har han stort sett kun jobbet og tenkt på SES. Fra 2008 og 2015 jobbet han med SES på skipsverftet Umoe Mandal. I 2015 var han av to grunnleggere av skipsdesignkontoret ESNA, som fokuserer på SES og løsninger for lav- og nullutslipp.
Bjørn Kristoffersen
Siemens Energy
Bjørn har en MSc/Sivilingeniør Elkraftteknikk Utdanning/Erfaring: Utdannet ved Institutt for Elkraftteknikk ved NTNU. Har jobbet med utvikling av elektriske maskiner i SmartMotor, sertifisering av elektriske produkter i DNV og jobber nå som Technical Manager i Siemens Energy med elektriske motordrifter for offshore og marine applikasjoner.
Espen Larsen-Hakkebo
Brim Explorer
Espen er teknisk sjef i Brim Explorer og har erfaring med design, bygging og drift av fem hybrid-elektriske og elektriske fartøy. Brim Explorer er i gang med design av et hurtiggående, hel-elektrisk konsept med lang rekkevidde, og har de siste årene jobbet med energi-optimalisering av hele fremdrifts- og hotellsystemet ombord for maksimal rekkevidde.
Hilde Kristin Lium
AtB
Hilde har jobbet som juridisk rådgiver i AtB i 3 år. Rollen innebærer blant annet utforming av konkurransegrunnlag og kontrakter, bistand i gjennomføringen av anskaffelser og i kontraktsoppfølgingen i oppstarts- og driftsfasen. Jeg er leder for Team Bærekraft som skal sikre en helhetlig oppfølging av bærekraft i hele AtB.
Katrine Meldahl
Norled
Katrine er utdannet siviløkonom fra NHH og har i tillegg en 2-årig grad innen Personaladm. Hun har over 20 års erfaring fra lederroller innen økonomi, drift og HR fra rådgivnings-, bank- og dronevirksomhet. I juli 2023 overtok hun ansvaret for ferjedriften i Norled AS som består av 450+ ansatte og drift av 39 ferjer i 20 samband. Driftsansvaret inkluderer verdens første elektriske ferje MF Ampere og verdens første hydrogenferje MF Hydra.
Rune Magne Nilsen
Sjøfartsdirektoratet
Rune er utdannet navigatør og har seilt som styrmann. Jobbet i Sjøfartsdirektoratet siden 2008 og jobber nå i seksjon for Ny Maritim Teknologi med ansvar for autonomi og digitalisering. Har vært prosjektleder for flere nybygg i Sjøfartsdirektoratet bl a prosjektleder for Yara Birkeland siden 2016 og prosjektleder for autonomi delen i Fjord1 Lavvik – Oppedal prosjektet.
Torill Grimstad Osberg
DNV
Torill Grimstad Osberg hatt både tekniske jobber og lederroller gjennom de 27 årene hun har jobbet i DNV. For tiden støtter hun den globale maritime divisjonen i DNV og deres kunder med skipsdesign som bruker alternative drivstoff som LNG, ammoniakk, metanol og hydrogen. Arbeidet hennes innebærer godkjenning av nyskapende løsninger, utvikling og tolkning av regler, samt annen bistand knyttet til nye drivstoff og teknologier. Mellom 2004 og 2013 spilte hun en viktig rolle i utviklingen av IGF-koden. Hun har bidratt til å etablere DNV-regler for LNG, ammoniakk, metanol og hydrogen som marint drivstoff, samt for skip med brenselcelle-installasjoner. Torill er utdannet sivilingeniør i marin teknikk fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
Åshild Fossgård Sandøy
Skyss
Åshild Sandøy er utdannet jurist fra Universitetet i Bergen og har jobbet med anskaffelser av driftskontrakter for buss-, båt- og fergetjenester i Skyss i over 14 år. Som prosjektleder for båt- og fergeanskaffelsene i Vestland fylke de siste 5-6 årene har hun jobbet mye med bruk av kontrakts- og konkurransevirkemidler i kontrakter med høye klimaambisjoner. Åshild er medlem og tidligere leder av Båt- og fergeforum i Kollektivtrafikkforeningen.
Øystein Ulleberg
Institutt for Energiteknikk
Øystein Ulleberg er forskningssjef på IFE og Professor II ved UiO. Han har siden sin doktorgrad fra NTNU (1995-1998) jobbet med fornybar energi og hydrogensystemer. De siste 10 årene har han jobbet med batteri- og hydrogenteknologi for nullutslipp i transport og har bla. ledet FME MoZEES (forskningssenter for miljøvennlig energi, 2017-2024) og KPN H2Maritime (kompetansebyggende prosjekt for næringslivet, 2020-2023), og er i dag leder for ett av forskningsområdene i FME HYDROGENi (2023-2030) . Ulleberg foreleser og veileder master- og doktorgradstudenter ved UiO og andre norske og utenlandske universiteter og publiserer regelmessig i internasjonale tidsskrift.