Råd og tips
Nervøs for første arbeidsdag?
Karriererådgiveren og Tekna-advokaten gir deg sine beste tips slik at du er godt forberedt til din første dag i ny jobb.
Første arbeidsdag kan være skummel. Ny bygning, nye folk og mye annet nytt. Hvordan kommer du deg gjennom første arbeidsdag på best mulig måte?
Vigdis Lamberg har mange års erfaring som karriererådgiver og er daglig leder i Karriereakademiet AS. Hun forteller at førsteinntrykket du gir har mye å si.
– Burde jeg legge til de ansatte på Linkedin før jeg begynner?
– Det er bare sånn vi mennesker er, vi er raske på å sette folk i ulike bokser med en gang.
– Det er mange som er nervøse første arbeidsdag, men det er lurt å tenke at du fortjener å være der, det har vært mange søkere på jobben som du har utkonkurrert. Mange tenker på hva de ikke kan, og det de er redde for å få spørsmål om, og dette vil indirekte gi deg utrykk av usikkerhet. Istedenfor å grave deg ned i nervøsiteten, vær stolt, rett i ryggen, rak i blikket og tenk hvor gøy det blir å hilse på de nye kollegene dine, sier Lamberg.
Hun mener det er lurt å vise litt motivasjonen din og hvor mye du gleder deg til å jobbe med de ulike kollegene når du skal presentere seg selv.
– Ikke alle et bekvemme med å treffe nye mennesker og alle er ikke smilende av natur. Har du noen råd til dem?
– Gode konkrete forberedelser før første arbeidsdag kan være å øve på å holde et vanlig smil ved å ha en penn på tvers i munnviken, samt øve på akkurat passe håndtrykk ved å holde en appelsin med en slik styrke med hånden at den akkurat ikke faller ut av hånden din. Dette kan man trene på hjemme, ikke for løst, ikke for hardt, samt huske å se de du hilser på i øynene.
– Hvis du har løst håndtrykk er du en slappfisk, er det for hardt kan du virke litt voldsom, at du prøver for hardt og ikke har empati, sier hun.
Her finner du gode tips til første arbeidsdag:
På din første dagen på jobben din kan det være lurt å være vite litt om hvilke kutymer som ofte gjelder.
– Hva skal jeg ha på meg?
– Sjekk hjemmesiden til selskapet og forsøk å treffe kleskoden du ser på bildene, sier Lamberg.
– Skal jeg ha med niste?
– Det kommer an på hva slags virksomhet du får jobb hos. Regner med du har fått inn i avtalen «sponset kantine» om de har dette. Dersom ikke, ta med matpakke så du slipper å finne butikk i nærområdet for å kjøpe mat.
– Hva om jeg ikke har noen å spise lunsj med den første dagen?
– Det behøver du ikke bekymre deg om. Det er svært vanlig med et «onboarding-program» i alle fall første dag og de har helt sikkert sørget for at noen spiser lunsj med deg.
– Burde jeg legge til de ansatte på Linkedin før jeg begynner?
– De du har vært i intervju hos kan du legge til. Ellers kan du vente og ta dem i tur og orden etter hvert som du blir kjent.
– Hvordan fungerer prøvetiden?
– Prøvetiden er ment å være en bli-kjent-med-tid for begge parter. Det hender at både den ansatte og virksomheten har solgt noe de ikke har. Derfor er også oppsigelsestiden i prøvetiden kort slik at begge parter raskt og enkelt kan komme seg ut av et samarbeid dersom en ser at dette neppe vil fungere. Uansett hvem som tar initiativet til avslutning, så husk at Norge er et lite land. Forsøk å unngå å slamre med døren når du går.
Les også: Formålet med prøvetid
– Burde jeg komme først og dra sist?
– En god regel i alle sammenhenger er å være tidlig ute og i alle fall presis. Legg inn en slakk, for ting kan skje på veien. Du har en normert arbeidstid i din avtale. Forhold deg til den i utgangspunktet.
– Hva om jeg vil ha bedre utstyr enn det jobben har gjort klar for meg?
– Da bør du ta en dialog med din leder, snakke om avviket på en positiv måte slik at dere blir enig om hva som er hensiktsmessig for at du kan utføre ditt arbeid i henhold til de kravene som er satt til stillingen. Dersom avstanden mellom dere er stor, kan dette være et tegn på at dette kanskje ikke er virksomheten du vil bruke tiden din hos. Ref. punktet om prøvetid.
– Burde jeg pugge navnene på de på jobben raskt?
– Har du lagt merke til at amerikanere lærer seg navnet ditt etter første presentasjon? Og har du sagt hva partner og barn heter, husker de det også. Det er en fin tilnærming til mennesker å gå inn for å huske navn. Start med fornavn; det fungerer i det daglige.
– Burde jeg vise meg frem på de første morgenmøtene?
– Mange er sjenerte den første tiden. Unngå å oppsøke situasjoner der din usikkerhet kan bli en fiende. Det beste er å være så naturlig som mulig. Har du noe å melde, inspill i en diskusjon, så gjør det. Ha klar en kort presentasjon av deg selv og avslutt med at du gleder deg til å bli en «del av dette hyggelige og kompetente teamet»
Les også: Dette anbefaler vi i startlønn i 2024
Større sjanse for oppsigelse i prøvetiden
Erlend Aarsand, som er leder for arbeidsliv i Tekna, forklarer hvordan prøvetiden fungerer.
– Du er fast ansatt i prøvetiden fra første dag, men terskelen for oppsigelse er noe lavere enn ellers. Prøvetiden kan ikke vare lenger enn seks måneder, men prøvetiden kan imidlertid utvides tilsvarende arbeidstakers fravær i prøvetiden på nærmere bestemte vilkår. Det er normalt å innta prøvetid i arbeidsavtalene og oppsigelsestiden i prøvetid er gjerne 14 dager fra dato til dato. I staten er oppsigelsestiden en måned.
– Arbeidstaker skal få nødvendig veiledning, oppfølging og vurdering av arbeidet i prøvetiden.
– En oppsigelse i prøvetid må begrunnes i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet, sier Aarsand.
I prøvetiden er det dermed noe større adgang til å si opp en arbeidstake. Eksempelvis begrunnet i forsentkomminger eller samarbeidsvansker med kunder, kolleger eller samarbeidspartnere.
– Arbeidstaker skal få nødvendig veiledning, oppfølging og vurdering av arbeidet i prøvetiden. Kravene til veiledning og oppfølging varierer, avhengig av type stilling, den ansattes utdannelse og erfaring. Arbeidstaker skal ha en reell mulighet til å endre adferd, og en prøvetidsoppsigelse skal som utgangspunkt ikke komme overraskende på arbeidstaker.
– Bør noen lese gjennom kontrakten min før jeg signerer?
– Før du signerer arbeidsavtalen kan det være klokt å kontakte Tekna for en gjennomgang. Det kan være reguleringer som det kan være krevende å forstå rekkevidden av knyttet til eksempelvis arbeidssted, arbeidstid, reisetid, ferie, immaterielle rettigheter med mer. Arbeidsavtalen er et viktig, styrende dokument i arbeidsforholdet. Det er krav til innholdet i en arbeidsavtale, og det vil komme nye regler for arbeidsavtaler fra 1. juli 2024.