Tema: Realfag og utdanning
Foreldreprat: Barn med stort læringspotensial
Hva kjennetegner elever med stort læringspotensial og hvordan ivaretar vi denne elevgruppen i Norge? Er det noe skolen bør gjøre for å ivareta denne gruppen og hvilke konsekvenser kan det ha om vi ikke gjør det?
Det er stor forskjell på utvikling og læring hos barn. Noen barn lærer fort og interessen for å lære kan forsvinne om de ikke utfordres. Hvordan kan foreldre støtte barn med stort læringspotensial? Hva vet vi om kjennetegnene på barn med stort læringspotensial og hvilke tilbud har vi for disse barnene i Norge?
I skolen er det stor variasjon blant elevene og i kvaliteten på opplæringen. Noen barn har det vi beskriver som stort læringspotensial. Dette kan være innenfor forskjellige fag eller i et spesifikt fag.
Foredragsholder
Jørgen Smedsrud er utdannet spesialpedagog med fordypning i psykososiale vansker. Han har en doktorgrad i pedagogikk hvor han skrev om elever med stort læringspotensial i Norge og jobber nå som forsker 2 på NIFU og Førsteamanuensis 2 på BI. Han har over tid publisert flere artikler på feltet og skrev en bok om tematikken i 2016.
Om Foreldreprat
Hvordan kan vi oppmuntre barna våre til å dyrke nysgjerrighet, være tålmodige i møte med utfordringer og la seg begeistre av læring? Tekna er opptatt av at barn og unge skal oppdage, prøve, feile og mestre. I serien Foreldreprat tar vi opp temaer rundt læring, barn og ungdom.
I serien Foreldreprat tar vi opp temaer som er viktig for deg som opptatt av barn og læring. (Se tidligere Foreldreprat-streaminger).
Send oss gjerne innspill på temaer til Kristin Salvesen.