Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Bauta for Tyinkrysset

Bauta for norsk veibygging – en ingeniørbragd

Bautaen ble avduket på høyfjellet ved Tyin i 2004. Den ble reist for å hedre norske veibyggere generelt, og spesielt «alle som var med og bygget ut høyfjellsvegene under vegdirektør Hans Hagerup Krag (1829 til 1907).» Krag har blant annet fått æren for fjellveiene ved Haukeli, Geiranger og Stryn.

Da bautaen ble reist i 2004, besto det norske veinettet av 92 000 km bilvei, (27 000 km riksvei, 27 200 km fylkesvei og 37 000 km kommunale veger). Det  tilsvarer drøyt to ganger rundt jorden ved ekvator.

Hans Hagerup Krag
Hans Hagerup Krag. Foto: Trondheim byarkiv

Høyfjellsveiene har hatt stor betydning for utviklingen av Norge som nasjon. I dag er de en selvfølge at vi kan forsere fjellovergangene i stor fart og i «hver vår bil».

Av høyfjellsveier (> 1000 meter over havet) er det registrert 37 strekninger som er åpne for biltrafikk. Veien til Juvasshytta (1853 moh) i Jotunheimen, er den som går aller høyest. Norges viktigste høyfjellsveier kan anses å være følgende «fjelloverganger», rangert etter høyde over havet

  • Sognefjellveien FV55, 1434 meter over havet
  • Hardangervidda RV 7, 1250 meter over havet
  • Sognefjellveien FV55, 1434 meter over havet
  • Valdresflya FV51, 1390 meter over havet
  • Hardangervidda RV 7, 1250 meter over havet
  • Hol-Aurland RV50, 1160 meter over havet
  • Haukelifjell E134, 1085 meter over havet
  • Dovrefjell E6, 1026 meter over havet

Flere av høyfjellsveiene i Nord-Norge ligger naturlig nok lavere, men er svært viktige fjelloverganger og representerer krevende utbygginger. Disse fjellovergangene på E6 er ofte stengt på grunn av uvær:

  • Saltfjellet
  • Kvænangsfjellet
  • Sennalandet
  • Hatter

Det offentlige veinettet er under stadig utvikling, både når det gjelder nye traseer og høyere standard. Etter at bautaen ble reist i 2004, har det offentlige veinettet økt til 97 800 km vei, derav cirka 20 757 km riksvei og europaveier, 44 700 km fylkesveier og 39 700 km kommunale veier. I tillegg kommer rundt 100 000 km privat vei.

Les mer om Samferdselshistorie:

Bautaens plassering:

Tekna-bautaene

Tekna reiser bautaer rundt omkring i landet som skal minne oss om bragder innen teknologi og realfag. Les mer om andre Tekna-bautaer for store og viktige norske teknologi- og forskningsbragder.

Les også