Bauta for Telemarkskanalen – en ingeniørbragd
Bautaen ble reist på «Utsikten» nedenfor Vrangfoss sluser i forbindelse med Telemarkkanalens 150 års jubileum i 2011.
Bautaen hedrer pådrivere, teknologer og anleggsarbeidere for den ingeniørbragd det var å bygge
kanalanlegget allerede på 1860-tallet. Hele kanalen sto ferdig i 1892, omtrent 90 år etter at ideen ble unnfanget av statsøkonom Christen Pram. Da den siste del av kanalen ble åpnet, hadde hele 500 mann jobbet de siste 5 årene med å sprenge seg vei gjennom fjellet og bygge sluser.
Enklere transport av personer og varer og lettere tømmerfløting var to av hovedgrunnene til at kanalene ble bygd. Kanalbyggingen bidro også til at en fikk bedre kontroll med vannet - flommene ble færre og flomskadene mindre.
Telemarkskanalen var en ingeniørbragd som vakte stor internasjonal oppmerksomhet og som i europeiske reisehåndbøker ble betegnet som «verdens åttende underverk».
Telemarkskanalen strekker seg drøyt 10 mil inn i landet fra kysten ved Skien til Dalen innerst i innsjøen Bandak. Det er bygget 18 slusekamre som til sammen løfter båtene 75 meter over havet.
Kanalen er en av Norges store turistattraksjoner med om lag 100 000 besøkende hvert år. Telemarkskanalen er et teknisk kulturminne som ble fredet av Riksantikvaren i 2017.
Les mer om:
Bautaens plassering:
Tekna-bautaene
Tekna reiser bautaer rundt omkring i landet som skal minne oss om bragder innen teknologi og realfag. Les mer om andre Tekna-bautaer for store og viktige norske teknologi- og forskningsbragder.