Bauta for A/S Sydvaranger gruver – en ingeniørbragd
Bautaen hedrer geologer, ingeniører og arbeidere for det pionerarbeidet de utførte ved A/S Sydvarangers etablering. Bautaen «Industrireising i grenseland» ble avduket i 2018 av ordfører Rune Rafaelsen og leder av Teknas fagutvalg Gerd Nilsen fra Veidnes.
Bautaen hedrer særlig ingeniør Henrik Lund som bidro til etableringen av Norges største gruvebedrift A/S Sydvaranger. Han tok i bruk både reinskyss og båtfrakt for å få frem tonnevis med malmprøver fra funnstedet sør for Bjørnevatn hvor malm var påvist allerede i 1866. Lund var sentral i valg av Kirkenes og Bjørnevatn som driftssteder. Driften startet først i 1910. Han fikk Polyteknisk forenings sølvmedalje for sin forskning på «Den magnetiske malmseparasjon og dens betydning for norske malmforekomster».
Oppstarten av gruvedriften førte til en mangedobling av innbyggertallet i Sør-Varanger kommune, og har vært helt avgjørende for at Kirkenes fortsatt er en livskraftig by i et viktig grenseland for Norge. På det meste hadde bedriften 1.250 ansatte og var Norges største gruveselskap. Den sto for det meste av både arbeidsplasser i kommunen og oppbygging av lokal infrastruktur.
Dagbruddene utenfor Bjørnevatn er nest størst i Nord-Europa. Anleggene til A/S Sydvaranger ble som det meste av Kirkenes totalt ødelagt under krigen og produksjonen kom ikke i gang igjen før i 1952. Henrik Lund bidro rundt årtusenskiftet til å utvikle en ny teknologi som gjorde det mulig også å utnytte malmen i Bjørnevatn som var blitt oppdaget 40 år tidligere.
AS Sydvaranger ble etablert i 1906 og første malmlast ble produsert i 1910.
Les mer om:
Bautaens plassering:
Tekna-bautaene
Tekna reiser bautaer rundt omkring i landet som skal minne oss om bragder innen teknologi og realfag. Les mer om andre Tekna-bautaer for store og viktige norske teknologi- og forskningsbragder.