Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Foto: Getty Images

Politisk

Høring om endring i eksamensordningen i læreplanen i fellesfag og studieforberedende

Publisert: 10. sep. 2024

Tekna støtter ikke forslaget om å fjerne forberedelsesdelen til eksamen våren 2025 i fagene: teknologi og forskningslære (TNF01-02), geofag (GFG01-02) og informasjonsteknologi (INF01-02). Det er behov for en grundig gjennomgang av eksamensformer og hvordan gjennomføre elevvurdering som gir rettferdig og pålitelig vurdering av elevenes kompetanse.

Last ned Teknas høringsinnspill her:

Høring om endring i eksamensordningen i læreplanen i fellesfag og studieforberedende (pdf)
Sendt til Utdanningsdirektoratet

Litt om høringen:

  • Tekna mener forberedelsesdelen bør beholdes i teknologi og forskningslære, geofag og informasjonsteknologi for å sikre rettferdighet og felles utgangspunkt.
  • Tekna mener det er nødvendig med en omfattende gjennomgang av eksamensformer for å sikre rettferdig og pålitelig vurdering av elevenes kompetanse.
  • Tekna støtter Utdanningsdirektoratets plan om en full gjennomgang av elevvurdering, og håper dette sees i sammenheng med vurdering i høyere utdanning.
  • Tekna ønsker å bidra til arbeidet med sine medlemmer fra videregående skoler, universiteter og høyskoler, samt hente inn innsikt fra sine studentmedlemmer.
  • Det er behov for ro i skolen; stadige endringer og nye styringssignaler skaper en krevende situasjon for ansatte og elever.
  • Beslutninger om endringer i eksamen bør komme tidlig, for å gi lærere og elever tilstrekkelig tid til å forberede seg og tilpasse undervisningen.
  • Tekna mener det er urettferdig at ett kull får en annen eksamensform enn kullene før og etter.
  • Undervisning og eksamensformer bør reflektere det elevene møter i arbeidslivet, hvor bruk av hjelpemidler er vanlig.
  • Det er viktigere å fokusere på utforming av gode eksamensoppgaver enn å fjerne forberedelsesdelen.
  • Forberedelsesdelen er særlig viktig i teknologi og forskningslære, geofag og informasjonsteknologi, på grunn av åpne læreplanmål, dagsaktuelle temaer og behovet for å teste komplekse problemstillinger.

For å lese hele Teknas innspill på denne høringen, last ned høringssvaret over. 

FNs bærekraftsmål

Les også