Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Ingrid Sværd Pedersen deler bord med Alexander Hammerhaug

Et lyspunkt for Tekna-medlem Ingrid Sværd Pedersen er at hun får sett mer til samboeren Alexander Hammerhaug, som ukependler til vanlig.

–  Vi blir minnet på hvor viktig det sosiale er

– Hjemmekontor er en viktig påminnelse om betydningen av det sosiale livet på jobben, sier arealplanlegger Ingrid Sværd Pedersen i Trondheim. Hun er en av Tekna-medlemmene vi har spurt om hvordan det oppleves å jobbe hjemmefra.

I disse dager sitter mange av Teknas medlemmer på hjemmekontor og jobber. I det rådgivende ingeniørselskapet Sweco Norge sitter for eksempel majoriteten av de om lag 1700 medarbeidere på de 26 kontorene deres rundt omkring i landet nå på hjemmekontor. Vi har tatt en prat med noen Tekna-medlemmer der om hvordan det oppleves.

 INGRID SVÆRD PEDERSEN, AREALPLANLEGGER, TRONDHEIM:

Starter dagen med en tur

 ­– Det er ingen tvil om at dette er en spesiell situasjon. Det er uvant å være så mye hjemme, og dagene blir veldig like. Hos oss er vi to stykker som nå har kontor ved spisebordet. Begge har jobber som stort sett kan løses via skjermen, for en periode. Vi starter hver dag med en tur ut før vi går til hjemmekontoret. Det er godt å komme seg litt ut av huset før arbeidsdagen starter. Heldigvis er det fint vårvær i Trondheim nå, så vi har spist lunsj på terrassen de fleste dagene. Det er et friskt avbrekk. Vi prøver også å skille så godt vi kan mellom arbeidsdag og fritid.

Mer tid med ukependler

­– Hjemmekontor har sine fordeler og ulemper. Samboeren min, Alexander Hammerhaug, jobber i Skanska Commercial Development og ukependler vanligvis, nå får vi mer tid sammen og det er et lyspunkt i denne nye og spesielle tilværelsen. Det går egentlig veldig bra på hjemmekontor, men vi savner det sosiale med å gå på jobb. Denne situasjonen har gitt oss en viktig påminnelse om hvor viktig det sosiale er, og at vi trenger hverandre. Heldigvis har vi teknologien, og nå brukes de digitale verktøyene for alt de er verdt – både på jobb og for å holde kontakt med omverdenen.

 Lise Kolberg, senior miljørådgiver/sivilingeniør, Ski:

Hagebordet ble kontorpult 

 ­– Hjemmekontor fungerer overraskende bra. Vi har gjort om leiligheten til et kontorlandskap for studenten, skolejenta og to ingeniører. Min kontorplass er på spisebordet, mens mannen min har kontorplass på hagebordet som for anledningen er plassert i stuen. Alt det tekniske fungerer heldigvis, og både ledelsen og støttefunksjoner har rask responstid når jeg melder behov om støtte. Jeg jobber som vanlig med både tekniske rapporter, prosjektledelse, tilbudsprosesser og feltarbeid.

Lise Kolberg - hjemmekontor på Bislett
Hjemme hos Lise Kolberg har de gjort om leiligheten til kontorlandskap for fire familiemedlemmer.

 Utfordrende å holde kundekontakt

– Det kan være utfordrende å holde tett og god kontakt med kolleger og kunder nå som arbeidsdagen er annerledes for mange. Heldigvis oppnår man raskt kontakt via e-post, men ingenting slår gode samtaler via telefon, Skype og Teams.

Kjetil Birkeland Moe, rådgiver på Industri og strømningsteknikk, Bergen

 Følger med på hjemmeluften

 ­– Å ha hjemmekontor har gått fint så langt. Jeg har fra før laget et nedfellbart skrivebord med skjermer på veggen, og det kom absolutt til nytte nå. Min samboer har rigget kontorplass i stuen, og siden vi ikke har andre å passe på, får vi jobbet relativt uforstyrret. Vi ser også til at vi får beveget oss utendørs noen timer hver dag. Ellers bor vi i en leilighet med eldre teknisk standard, så jeg følger også med på en luftkvalitetsmåler for å kunne ta grep før en eventuell hodepine slår til.

Kjetil  Birkeland Moe - hjemmekontor
Ketil Birkeland måler luftkvaliteten for å unngå hodepine på hjemmekontoret

 Styrer unna for mye nyheter

– Det produseres enorme mengder nyhetsoppdateringer, og det kan være vanskelig å skjelne mellom det viktige og uvesentlige. Et godt effektivitetstiltak er å styre unna nyhetene for en lengre periode hver dag. Det er dessverre ikke alltid så lett. For å sette ting litt i perspektiv prøver jeg å følge med på europeiske nyheter, for eksempel DW. Utover dette har det blitt vesentlig mer videosamtaler med familie og venner som en følge av at man sitter avskjermet på hver sin kant, uavhengig av om man er smittet eller ei.

Imponert over sine medarbeidere

Mange av de ansatte ingeniørene og sivilingeniørene i Sweco jobber  i store og komplekse prosjekter, og er avhengig av tunge programmer med store mengder data for å gjøre beregninger og analyser.

–  Foreløpig er tilbakemeldingene fra våre medarbeidere at hjemmekontor fungerer godt, sier kommunikasjonsdirektør i Sweco, Peter Hagen. Han er veldig imponerte over den enorme omstillingsviljen som sprer seg i organisasjonen. - Vi ser at vi klarer å holde trykket oppe – så lenge oppdragsgivere gjør det samme, sier han.

Om selskapet:

Sweco Norge driver rådgivervirksomhet innen energi, vann og miljø, bygg og konstruksjoner, areal- og transport, tekniske installasjoner, prosjektadministrasjon og flerfaglig prosjektering. Selskapet jobber også med akustikk, støy og vibrasjoner.

Sweco har om lag 17000 medarbeidere internasjonalt, av de cirka 1700 ansatte i Norge.