Ukas Tekna-medlem: – En elev ble skamklippet med en sløv kjøkkensaks
Det er ikke lett å holde elevene fokuserte i russetiden.
Hver uke stiller vi de samme 10 spørsmålene til ulike Tekna-medlemmer. Denne uka er det Gry Svantesvolds (34) tur:
Yrke: Lærer (lektor) på Gol Videregående Skole. Underviser i matematikk og fysikk.
Utdanning: Lektorutdanning i realfag fra Ås (NMBU).
– Hva er morgenrutinen din?
– Nå for tiden er rutinene under endring, da kjæresten skal flytte inn og nye rutiner skapes. Foreløpig ser det ut til at en god kopp kaffe og å se hverandre dypt i øynene er det nye.
– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?
– En god miks av undervisning, planlegging av undervisning og møter. Skolehverdagen er på en måte rutinepreget, samtidig som ingen dager er like.
– Hva jobber du med akkurat nå?
– Akkurat nå er det siste innspurt før høstferien, og de aller første prøvene er avholdt, eller rett rundt hjørnet.
– Hva er din sterkeste egenskap i jobben?
– Jeg er vel kjent for å ha en av de ryddigste arbeidspultene på skolen, og det gjenspeiler seg nok i jobben også. Ryddig, strukturert og en planlegger.
– Hva er det morsomste/rareste du har opplevd i jobben?
– Det rareste må være å undervise videregående under russetiden. Noen er superdedikerte og fokusert på kommende eksamen, mens andre er mest opptatt av å få tatt flest mulig russeknuter. Et eksempel var da en elev ble skamklippet med en sløv kjøkkensaks av en annen russ i en skoletime.
– Hvorfor valgte du dette yrket?
– Det bare ble sånn, er det ikke de de fleste sier? Jeg har helt sikkert blitt påvirket hjemmefra, da pappa også var lærer i de samme fagene som meg.
– Hvorfor fagorganiserte du deg?
Da jeg studerte på Ås arrangerte Tekna et «kræsj-kurs» i calculus 2 en helg i forkant av eksamen, der øvingslærere var til stede. Kurset var for medlemmer av Tekna, og siden jeg var "keen" på å få med meg øvingshelgen satte jeg meg inn i hva Tekna sto for og fant ut dette var en fagforening som passet mine behov. Dessuten fikk vi gratis pizza!
– Hvordan kan vi best rekruttere barn og unge til å velge realfag?
– Gjøre de nysgjerrige gjennom forsøk eller lignende morsomheter fra virkeligheten, og forklare løsningen bak på en enkel og grei måte. Få de til å bli nysgjerrige på hvordan ting fungerer, og la de utforske på egenhånd.
– Hvordan har året med korona påvirket deg?
Jobb: Jeg har blitt godt kjent med Teams, Teams-møter og det å tenke annerledes. Det var mye frem og tilbake på skolen en periode, så å endre undervisningsopplegg i siste liten ble vi gode på.
Privat: Her har jeg vært glad for at sykling er en stor lidenskap. Det har vært lov å ta seg en sykkeltur i skogen under hele pandemien, så deler av hverdagen har vært ganske lik uavhengig av koronaregler.
– Hvordan tror du yrket ditt ser ut om 10 år?
– Som ellers i livet blir mer og mer digitalisert, og som vi ser i fagfornyelsen har programmering kommet inn i flere fag i hele utdanningsløpet. Jeg antar at det vil gå mer i denne retningen i framtiden også.