Ukas Tekna-medlem: – Dette med regn og vind er ganske effektivt for å få i gang kroppen
Erik Hveding sykler stort sett til jobben.
Hver uke stiller vi de samme 10 spørsmålene til ulike Tekna-medlemmer. Denne uka er Erik Hvedings (28) tur:
Yrke: Overingeniør på passasjerskipsavdelingen i Sjøfartsdirektoratet.
Utdanning: Bachelor i marinteknikk i Bergen og master i marinteknikk ved NTNU. Spesialisering på hydrodynamikk og hurtigbåt.
– Hva er morgenrutinen din?
– Hver morgen starter med kjapp dusj etterfulgt av en skål med müsli og yoghurt for å sette i gang maskineriet. Et par strakser senere er jeg stort sett å se på sykkelen, gjerne i motvind og regn på vei sørover i Smedasundet, retning Sjøfartsdirektoratet. Dette med regn og vind er ganske effektivt for å få i gang kroppen! Etter ankomst på direktoratet bærer det opp i kantina for en kopp rykende fersk kaffe, mens man på vei til kontoret sier hei til de man møter på veien. Denne delen av dagen liker jeg godt!
– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?
– Arbeidsdagene er relativt varierte, men i stor grad handler det om å holde den norske passasjerskipsflåten gående og besvare tekniske saker via mail, ved saksbehandling, på telefonen eller i møter med næringen. Sakene er relatert til fartøyenes stabilitetsberegning, struktur og gjerne operasjonsbegrensninger på hurtigbåter satt av Sjøfartsdirektoratet. Ingen dager er like, og nye spørsmål og problemstillinger dukker stadig opp.
– Hva jobber du med akkurat nå?
– Akkurat nå jobber jeg med stabilitetsberegninger på et norsk passasjerskip. Men dagen er som sagt variert, og jeg bruker mye tid på regelverksutvikling for for eksempel hurtiggående fritidsbåter og fartøy som skal drive med opplæring.
– Hva er din sterkeste egenskap i jobben?
– Jeg er nysgjerrig og interessert i alt som har med skip å gjøre. Båter og alle mulige fartøy har interessert meg fra jeg var liten gutt, og i dag er interessen like stor. Jeg har seilt fra ung alder og holdt på med transport av passasjerer i seilbåter og hurtige RIB-er i mange år, blant annet mens jeg studerte. Jeg vil påstå at min beste egenskap ligger i at jeg ved min nysgjerrighet har fått en del erfaring med deler av næringen jeg jobber i. Kollegaer synes nok det kan bli litt vel mye båtsnakk, men sånn er det bare!
– Hva er det morsomste/rareste du har opplevd i jobben?
– Det morsomste med jobben er de gangene man får være med på testing av raske båter i høy sjø. Der får man virkelig testet balansenervene, og selv om det ofte går bra er det ikke til å unngå å føle litt på sjøsyken. Det blir gode historier av det!
– Hvorfor valgte du dette yrket?
– Yrket som mariningeniør valgte jeg av den årsak at jeg er såpass interessert i båter og skip. Å studere marinteknikk virket spennende, og jeg ble tiltrukket av det å få sterk utdanning innen noe jeg var interessert i. Hadde jeg ikke valgt marinteknisk, hadde jeg valgt å bli navigatør på båt, men teknisk retning var mest interessant og det er jeg glad for i dag.
– Hvorfor fagorganiserte du deg?
– Jeg organiserte meg i Tekna for å bli del av et fellesskap og for å ha et nettverk i ryggen ved diskusjon om lønn, avtaler for lån og lignende.
– Hvordan kan vi best rekruttere barn og unge til å velge realfag?
– Rekruttering av barn og unge i retning realfag synes jeg er viktig, og jeg tror at å skape interesse for hvordan ting henger sammen og det å se gleden i hvordan ting fungerer.
– Hvilke apper klarer du deg ikke uten på jobb og når du er hjemme?
– På jobb er det flittig bruk av Teams og Outlook som app, men Marine Traffic er også mye brukt. Når jeg er hjemme går det mye i Instagram.
– Hvordan tror du yrket ditt ser ut om 10 år?
– Yrket mitt i et statlig forvaltningsorgan som driver tilsyn tror jeg er mye forandret om 10 år. Vi kommer til å drive med fjerntilsyn, bruk av digitale løsninger med fartøysovervåkning og tilsyn basert på risikovurderinger. Vi trenger ikke alltid være tilstede fysisk da vi kan benytte teknologi, men vi kan være mer tilstede der vi mener det er behov.
– Yrket mariningeniør tror jeg vil være preget av å løse oppgaver med grønne løsninger som skal tilpasses eksisterende skip i tillegg design av nye og avanserte nullutslippsskip. Regjeringen har satt mål om at innenriks passasjertrafikk på sjøen stegvis skal bli nullutslipp, og dette tror jeg blir både krevende og givende for hele næringen!