Ukas Tekna-medlem: Bruker fire apper på jobb
– Når jeg er hjemme, er det musikk-strømmetjenester som SoundCloud og Spotify det går mest i.
Hver uke stiller vi de samme 10 spørsmålene til ulike Tekna-medlemmer. Denne uka er det Guro Ø. Jørgensens (32) tur:
Yrke: Lektor i realfag og teknologi- og entreprenørskapskoordinator på Kuben videregående skole.
Utdanning: Lektorutdannelse i realfag med biologi og kjemi fra NTNU. De siste årene har hun også studert matematikk på deltid ved NTNU.
– Hva er morgenrutinen din?
– Jeg drikker litt kaffe og har en enkel frokost mens jeg leser nyheter og hører på radio. Så gjør jeg meg klar, før jeg sykler til jobb.
– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?
– Arbeidsdagene er veldig varierte. En arbeidsdag kan starte med litt planlegging sammen med kollegaer. Så har jeg undervisning i klasser med opptil 30 elever. I teknologi og forskningslære jobber elevene mye prosjektbasert – det er veldig morsomt! Lærerhverdagen er utfordrende og lærerik, det er mange hensyn å ta og mange spørsmål som skal besvares og det gjør det veldig gøy! Ellers er jeg med på å legge og gjennomføre strategier for hvordan vi kan rekruttere flere unge som har interesse for realfag, skape et jentenettverk for jenter som går realfag og entreprenøriell tankegang rundt om på skolen.
– Hva jobber du med akkurat nå?
– I teknologi- og forskningslære jobber vi med å bli bedre kjent med Arduino, en mikrokontroller som blant annet kan brukes til å lære programmering på en interaktiv måte. Jeg er også med på å organisere innovasjonscamp. Målet med denne campen skal være at elevene skal finne innovative løsninger på bruk av lokaler som står tomme i nærområdet. Det å se muligheter og tenke utenfor boksen er viktige egenskaper.
– Hva er din sterkeste egenskap på jobben?
– Jeg liker å se teori i praksis, og prøver å tenke kreativt når jeg planlegger undervisningstimer. Jeg synes at realfagene jeg underviser i er veldig spennende, og jeg liker meg godt i klasserommet. Samtidig liker jeg å jobbe kreativt når vi får være med på å utvikle ulike tilbud vi har ved skolen.
– Hva er det morsomste/rareste du har opplevd i jobben?
– Jeg jobbet som lærer på en internasjonal skole i Nederland tidligere. Dette var en veldig liten skole med ca. 20 lærere. Ingen hadde faste kontorplasser, og vi jobbet tett sammen på kryss og tvers av fag-grener. Det var en fin opplevelse å undervise i et annet skolesystem.
– Hvorfor valgte du dette yrket?
– Fordi jeg stor interesse for realfagene som jeg underviser, og jeg synes det er supert å kombinere denne interessen for fagene med å undervise ungdom i disse fagene.
– Hvorfor fagorganiserte du deg?
– Tryggheten og fordelene tror jeg, samtidig som at TEKNA er en veldig flott forening for deg som ønsker faglig påfyll og inspirasjon.
– Hvordan kan vi best rekruttere barn og unge til å velge realfag?
– Det er viktig å hjelpe barn og unge til å finne ut hva de interesserer seg for og synes er spennende. Mange barn og unge synes det er spennende med realfag, og realfag er viktig fordi det er en forutsetning for å møte dagens og morgendagens store utfordringer slik at man vet hvordan man kan handle på riktig måte. Det er derfor viktig at realfagene blir formidlet på en måte som trigger nysgjerrighet og lysten til å lære mer.
– Hvilke apper klarer du deg ikke uten på jobb og når du er hjemme?
– På jobb er appene fra Microsoft, Teams og OneNote nyttige. Ellers er appen «Artsorakel» som er en app fra artsdatabanken helt super når vi for eksempel er på biologi ekskursjon og finner en sjelden art vi vil vite navnet på. Når jeg er hjemme, er det musikk-strømmetjenester som SoundCloud og Spotify det nok går mest i.
– Hvordan tror du yrket ditt ser ut om 10 år?
– Jeg tror mye er likt, samtidig som det er viktig at vi følger med på utviklingen og forskning. Vi har sett en enorm utvikling med tanke på bruk av teknologiske hjelpemidler de siste månedene da skolene stengte pga. covid-19 situasjonen. I dag må vi hele tiden være forberedt på at undervisningen kan bli flyttet til Teams, og da må vi tenke nytt og kreativt. Dette viser at lærere er tilpasningsdyktige. Vi bør jobbe videre med å lære oss å utnytte potensialet i de teknologiske plattformene som er tilgjengelige.
– Det beste er når vi kan være tilstede i klasserommet – men kanskje vi kan ta noe av denne erfaringen med inn i klasserommet? På samme måte som i mange andre sektorer er det viktig at skolen følger med i tiden når det gjelder forskning, teknologi og utvikling i samfunnet slik at vi utdanner ungdom til å bli gode medborgere som kan ta bærekraftige valg på vegne av seg selv og i sitt fremtidige arbeid.