Ukas Tekna-medlem: – Det rareste var kanskje mangelen på reaksjoner fra foreldrene
– Jentene var ikke de minst ivrige, og de forsvant inn på toalettet og kom tilbake med begerglass fulle av høykvalitets gjødsel.
Hver uke stiller vi de samme 10 spørsmålene til ulike Tekna-medlemmer. Denne uka er det Thomas Bedin (49) sin tur:
Utdanning: Master i naturforvaltning, NMBU.
Yrke: Redaktør for naturfag, naturbruk, biologi og kroppsøving i NDLA.no (Nasjonal digital læringsarena). Lektor i realfag ved Levanger vgs.
– Jeg er veldig heldig.
– Hva er morgenrutinen din?
– Jeg våkner faktisk ganske tidlig. Jeg føler at jeg er med i "the 5-am-club" litt sånn ufrivillig. Men det er egentlig deilig å stå opp tidlig og drikke kaffe og ha huset for seg sjøl i noen minutter, før de andre i huset våkner.
– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?
– Jeg er veldig heldig, fordi jeg får lov til å kombinere lærerjobben min med produksjon av digitale læremidler i NDLA.no. Dagene blir naturlig nok veldig varierte. Jeg starter ofte med å gå gjennom e-poster og meldinger, før det blir undervisning, møter, planlegging av undervisningsopplegg og skriving av manus.
– Akkurat nå jobber jeg med en oppgave der elevene skal sette opp sine egne prate-roboter for å lage et læringsspill om fordøyelsen.
– Hva jobber du med akkurat nå?
– Det er mye kunstig intelligens om dagen. Akkurat nå jobber jeg med en oppgave der elevene skal sette opp sine egne prate-roboter for å lage et læringsspill om fordøyelsen. Ellers har jeg akkurat fått ny jobb som matte- og naturfagslærer for en klasse på utdanningsprogrammet frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. Det utdanningsprogrammet har jeg aldri vært på tidligere, så det blir veldig spennende!
– Hva gjør du for å bidra til bærekraft - smått eller stort?
– Bærekraftig utvikling er et viktig tema i skolefagene, og vi lærere har en unik mulighet til å jeg prøver å få elevene til å se hvordan. Hvis vi tar utgangspunkt i hverdagen til elevene, og elvene kan jobbe med problemstillinger som er nære og som opptar dem, så tenker jeg at det kan være et sted å starte. Forhåpentligvis kan dette skape lyst til å jobbe med bærekraft i andre sammenhenger.
– Jeg tror det er viktig at ungdommen får erfaring med at det nytter å engasjere seg og at man kan utgjøre en forskjell.
– Jentene var ikke de minst ivrige.
– Hva er det morsomste/rareste du har opplevd i jobben?
– Da jeg jobbet på barneskolen satte vi i gang et prosjekt som handla om hvordan vi kunne dyrke mat enda mer bærekraftig. En av hypotesene vi jobbet etter var at urin var en uutnytta ressurs og at det kunne egne seg bra som gjødsel for eksempel tomatplanter. Vi testa selvsagt ut dette på tomatplanter i klasserommet, og her kunne virkelig alle bidra med sitt.
– Jentene var ikke de minst ivrige, og de forsvant inn på toalett og kom tilbake med begerglass fulle av høykvalitets gjødsel. Det ble en veldig god tomathøst, og vi fikk bekrefta hypotesen vår. I ettertid syns jeg dette var både morsomt og rart. Det rareste var kanskje mangelen på reaksjoner fra foreldrene.
– Hvorfor valgte du dette yrket?
– Det var ganske tilfeldig at jeg ble lærer. Jeg begynte å jobbe på en barneskole og syns det var utrolig artig å ha naturfag sammen med 10-12-åringer! Seinere har jeg gått over til videregående, og syns fortsatt at det er veldig gøy! Det er så mange hyggelig, flinke og arbeidsomme ungdommer.
– Jeg har troen på å ta med ungene og ungdom ut i naturen.
– Hvorfor fagorganiserte du deg?
– Først fordi alle andre på skolen var organiserte. Etter hvert gjorde jeg det for å få et faglig felleskap, både med andre lærere og andre med realfagsbakgrunn, og meldte meg inn i Tekna hvor jeg opplever at det er et utrolig stort utvalg i kurs og sosiale arrangementer. Det er rett og slett veldig bra!
– Hvordan kan vi best rekruttere barn og unge til å velge realfag?
– Jeg har troen på å ta med ungene og ungdom ut i naturen. Å bli glad i naturen er nødvendig for å ville ta vare på den, tror jeg. Min interesse for realfag startet med enkel naturundervisning på skolen. Jeg husker spesielt den første gangen vi dro på feltarbeid i skogen, vi gravde i jorda for å ta prøver, jeg følte meg som en forsker, og jeg elsket det! Slike opplevelser kan tenne gnisten og inspirere til å utforske og lære mer.
– Dessuten må vi satse mer på realfagsundervisninga, sørge for at realfagslærerne får mulighet til å utvikle seg i jobben sin og beholde realfagspoenga.
– Hvis du kunne stilt ett spørsmål til en historisk person, hvem hadde dette vært, og hva hadde du spurt om?
– Da velger jeg Charles Darwin, og jeg ville spurt han om jeg kunne få vært med som feltassistent på turen med HMS Beagle til Sør-Amerika. Tipper jeg ville fått mulighet til å stille ham noen flere spørsmål i løpet av reisen.
– Hvordan tror du yrket ditt ser ut om 10 år?
– Hvis jeg ser tilbake på hvordan yrket mitt var i 2014, så er det ikke så mye som er ulikt. Den største endringa er det kanskje KI som har stått for, så det blir spennende å se hvordan det kommer til å påvirke skolehverdagen framover også. Tipper vurdering og eksamensordninger kommer til å bli en het potet framover.
– Ja, og så kommer vi helt sikkert til å oppleve massiv interesse for realfagene!