To endringer kunne gjort jobben til brannvesenet betydelig lettere under Sola-brannen
– Det har stått en feil i mediene de siste dagene, sier rådgiver i brannsikkerhet.
Opp mot 300 biler ble ødelagt under brannen på det fem etasjers høye parkeringshuset ved Sola lufthavn. Det etter at det begynte å brenne i en dieselbil. Ingen mennesker ble skadet, men selve bygget som brant kollapset.
Teknisk Ukeblad forteller at Avinor fikk prosjektert at parkeringshuset skulle motstå brann i ti minutter.
– Det er generelt lite mener Aleksander Gamlemshaug, som er rådgiver i Multiconsult. Han snakket om brannsikkerhet i bygg under Kursdagene i Trondheim.
Gamlemshaug tror spesielt én endring kan endre arbeidsvilkår for brannvesen under brann i parkeringshus. TEK krever brannmotstand R60 for parkeringshus i brannklasse 2, men det finnes unntak hvor det brukes R15.
– For parkeringshus generelt burde det vurderes om minimumskrav på minst 15 minutters brannmotstand er tilstrekkelig. Hvis man hadde endret dette «kravet» så må parkeringshus med tre eller flere etasjer ha minst 60 minutters brannmotstand for alle bærende bygningsdeler (søyler, fagverk, etasjeskiller mv.).
– Brannvesenet hadde trolig fått mye bedre arbeidsforhold, da de hadde ikke hatt den frykten om at stål skulle rase ned på dem mens de jobbet.
– Feil i mediene
Han forteller at det har vært en liten feil i mediene de siste dagene.
– Fram til nå så har det vært skrevet i ulike medier at de ønsker en endring av forskrift, men funksjonskrav for bæreevne og stabilitet ved brann er nokså like byggtekniske forskriftene TEK17, TEK10 og veldig likt TEK97. TEK 97-17 angir ikke antall minutter brannmotstand på bærende konstruksjoner i et parkeringshus.
– Veiledningen til byggteknisk forskrift gjennom preaksepterte ytelser angir antall minutter for brannmotstand basert på brannklasse. Veiledning for dagens TEK 17 angir som utgangspunkt at parkeringshus kan ha 15 minutters brannmotstand for brannklasse 1-2. Dette kan direktoratet for byggkvalitet endre hvis de finner det nødvendig.
Han mener det bør være læringsprosess hver gang slike ulykker forekommer.
– Det bør absolutt ses på hvordan vi skal forbedre byggeregler kontinuerlig. Når man ser på saken så burde man utføre en litteraturstudie der man ser på hva slags erfaring for eksempel Irland som opplevde storbrann i parkeringshus i september 2019. Kan erfaringene deres implementeres i Norge?
Burde hatt sprinkleranlegg?
Parkeringshuset det brant i på Sola Lufthavn hadde ikke sprinkleranlegg, det kunne også gjort jobben enklere for brannvesenet forklarer rådgiveren.
– Vi skulle generelt gjerne sett mer sprinkleranlegg på parkeringshusene.
Det er 40 000 sprinkelanlegg i Norge – kun 10 000 er kontrollert. Det synes han er bekymringsverdig.
– Det er uheldig om automatiske sprinkleranlegg ikke kontrolleres og/eller vedlikeholdes.