Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold

En svært glad direktør for Marked og medlemsservice i Tekna, Helene Johnsen tok i mot prisen Årets markedsfører. Foto:Eivor Eriksen/Kampanje.com

Tekna er Årets Markedsfører

Tekna vant prisen Årets Markedsfører 2020, i knivskarp konkurranse med gigantene Meny og DNB.

I skarp konkurranse med de andre finalistene og merkevarekjempene Meny og DNB, stakk Tekna av med  prisen "Årets Markedsfører". Prisen ble delt ut 18. mars under et digitalt arrangement fra Pakkhuset i Oslo.

Det er MFO, Markedsføringsforeningen i Oslo, BI og Markedsforbundet som hvert år kårer Åres markedsfører.

Jobbet systematisk

Direktør for Marked og medlemsservice i Tekna Helene Johnsen fortalte om hvordan Tekna har jobbet systematisk for å bevare og rekruttere nye medlemmer. Målet er 100 000 medlemmer i 2024.

– Tekna er både en fagforening og en faglig forening. For en tid tilbake var en hypotese at man skulle nedtone å snakke om Tekna som en fagforening. Et omfattende analysearbeid gjennom de siste 4-5 årene har resultert i en endring som har gitt rom for å snakke om den moderne fagforeningen og hvilken plass den har i arbeidstakernes liv, sa Helene Johnsen.

– Vridningen i merkevarebyggingen bidro til økt medlemsvekst, at flere medlemmer tok aktivt i bruk medlemsfordelene, rekordlavt frafall og et Tekna som var synlig i samfunnsdebatten, sier en kjempeglad Helene Johnsen.

I sitt innlegg fortalte hun om hvordan Tekna etter koranapandemiens inntreden, måtte snu seg rundt i markeds- og kommunikasjonsarbeidet. Det ble lagt stor vekt på å bevare medlemmer som ble hardt rammet av krisen gjennom oppsigelser og permitteringer.  Oppdaterte hjemmesider med informasjon om kontingentfritak, juridiske rettigheter, hjemmekontorordninger ble viktige i tillegg til kampanjer om viktigheten av «Å være en del av noe større».

I juryens begrunnelse heter det blant annet:

Det kreves både mot og standhaftighet for å på kort tid snu om på grunnleggende prioriteringer for merkevaren sin. Årets vinner viser at det å investere i dyp målgruppeinnsikt lønner seg - og kan gi tydelig retning for tiltak på både kort og lang sikt. Den gode interne kulturen for innsiktsarbeid oppsummeres godt av vinneren i sitatet “Hos oss stoler vi på fakta”. For en så liten organisasjon applauderer juryen spesielt bruken av avanserte kvantitative datakilder som beslutningsgrunnlag for en reposisjonering. Strategien har vært en tydelig rød tråd for både planlagte og kontinuerlig justerte tiltak gjennom en endret samfunnssituasjon, samtidig som den formet tydelige pilarer for fremtiden. Løsningene er av høy kvalitet gitt de begrensede ressursene, og resultatene solide og imponerende for sin bransje. Årets Markedsfører 2020 er et strålende forbilde for hvordan spesielt medlemsorganisasjoner kan nå nye milepæler gjennom strukturert, helhetlig markedsarbeid på tvers av organisasjonen, påpeker juryen.