Tildelt Tekna-stipend for digital tvilling av smarthus
Elias Elfarri (25), som studerer IKT ved NTNU i Trondheim, er en av to masterstudenter som er tildelt 10 000 kroner i stipend fra Teknas nystiftede masterstipendordning. I sin masteroppgave lager han en fullstendig digital tvilling av et smarthus.
Det ga meg en fantastisk start på uka å få vite at jeg er tildelt 10 000 kroner fra Tekna i masterstipend, sier en meget glad Elias Elfarri (25) som studerer IKT ved NTNU i Trondheim.
Elias har tatt utgangspunkt i et virkelig hus og skal bygge en digital tvilling av det som er så lik som overhodet mulig. Masteroppgaven bygger videre på prosjektoppgaven hans fra sist høst.
– Jeg synes det utrolig motiverende at andre ønsker å støtte det jeg jobber med. Stipendet vil uten tvil øke kvaliteten på masteroppgaven min, sier han.
Her kan du lese om Teknas nystiftede masterstipendordning.
Kan investere i egen VR-briller
Under prosjektoppgaven måtte han låne utstyr av andre for å gjennomføre arbeidet med å integrere tvillingen slik at den var kompatibel i VR.
– Nå som jeg har fått stipendet har jeg muligheten til å investere i egne VR-briller til arbeidet videre. Hittil har jeg også kun jobbet med to sensorer for å samle inn data. Nå vil jeg gjerne bruke resten av stipendet for å montere flere sensorer - det vil øke detaljnivået av den digitale tvillingen, forteller Elias.
Les også: Bakterier og plast ga Tekna-stipend.
I det første nivået av oppgaven skal han lage en 3D-modell spesifikt av typen bygningsinformasjonsmodell (BIM), som representerer hus en-til-en basert på planløsning og andre presise målinger. Så skal han importere BIM modellen inn i et 3D renderingsprogram for å gi husets ytre lag teksturer og farger som representerer husets farger og materialer.
Beskrive huset i sanntid
– Deretter skal jeg ta modellen videre inn i en 3D Game Engine som er programvare brukt for spillutvikling, men i vårt tilfelle skal den brukes til interaksjon med den virtuelle representasjonen av huset. På dette nivået brukes en 3D Game Engine til å innrede huset med interiør som ligner på det faktiske huset, i tillegg til å representere terrenget rundt.
Han opplyser at i oppgaven er BIM-modellen lagd i Revit, med detaljer og rendering fra 3Ds Max og importert inn i Unity som er da en Game Engine.
– I det neste nivået skal den digitale tvillingen over på et nivå hvor den kan beskrive det virkelige huset i sanntid i blant annet form av lys, temperatur, fuktighet, dag-natt-syklus, møbelposisjoner og CO2-nivåer, forklarer Elias Elfarri.
Les også: De vant Teknas første masterstipend på 50 000 kroner.