Hopp til innhold
Ung mann i blå dress

Teknas nye studentleder Elias Draugedalen vil gjenreise fulltidsstudenten. Selv har han aldri levd på studiestøtten alene.

Sivilingeniør-studenter topper bruk av KI

Sivilingeniør-studentene topper KI-bruken i studiearbeidet blant alle utdanningstyper, ifølge Studiebarometeret.

Den nyvalgte lederen for Tekna-studentene, Elias Draugedalen (21), ber KI forklare kompliserte begreper så en 10-åring forstår når han bruker KI i egen studiehverdag.

Den store veksten i bruk av KI er den største endringen i Studiebarometeret. 87 prosent av sivilingeniør-studentene bruker KI av og til eller ofte i studiearbeidet. Det er delt førsteplass med samfunnsøkonom-studentene, målt blant alle studietyper. Sivilingeniører er en undergruppe under fagfeltet Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag.

Les også Ti på topp blant masterprogrammene

Elias Draugedalen er nyvalgt studentleder som bruker KI ofte i egen studiehverdag. Han er i ferd med å bytte fra datateknologi til datasikkerhet på det andre bachelor-året ved Universitetet i Bergen.

– Jeg har det veldig gøy med morsomme problemstillinger innen datasikkerhet. I tillegg er det et utrolig viktig samfunnsmessig fagområde. Det ble senest aktualisert av at brukere fikk tilgang til andre personers konto på Nordnet.

Får det forklart som en tiåring

79 prosent av studentene på økonomiske og administrative fag bruker KI av og til eller ofte, opp fra 55 prosent året før. Økonomiske og administrative fag har gått forbi fagfeltet naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag fra 2023 til 2024. 

 

 

Studiebarometeret viser at KI oftest brukes til å «forklare tema, pensum, konsepter, terminologi, etc.». Blant de som bruker KI innen naturvitenskap og tekniske fag, bruker 80 prosent KI til å forklare aktuelle problemstillinger.

Les også Dette tenker universitetene om din bruk av KI

Forklar stadig dypere

– Mitt siste spørsmål til Chat GPT var om å få forklart Feistel cipher som om jeg var ti år gammel. Det var et spørsmål om kryptering innen anvendt kryptografi. Jeg bruker KI til å forenkle vanskelig informasjon ved å be om å få det forklart som om jeg var eksempelvis ti år gammel. Deretter spør jeg gjerne om å få det forklart som om jeg var 15 år gammel, og så går jeg gradvis dypere inn i forståelsen, sier Draugedalen.

 

Her er en skjermdump fra Elias Draugedalens siste spørsmål til Chat GPT. Det var et spørsmål innen anvendt kryptografi hvor han brukte kunstig intelligens til å få spørsmålet forklart med en gradvis dypere forståelse.

 

Naturvitenskap og teknologi er på etterskudd

 Diagrammet over viser at studenter innen økonomiske og administrative fag har overtatt ledertrøyen i bruk av KI blant norske studenter, sammenlignet med naturvitenskapelige og tekniske fag.

– 27 prosent av studentene innen økonomiske og administrative fag rapporterer om stor eller svært stor grad av opplæring i bruk av KI-verktøy på studieprogrammet, mot 22 prosent innen naturvitenskapelige og tekniske fag. Resultatene viser en gjennomgående positiv sammenheng mellom opplæring og bruk av KI på tvers av alle fagfelt. KI-opplæring for studenter og ansatte ved utdanningsinstitusjonene er en av våre kampsaker, sier studentlederen.

Bekymret for faglig tidsbruk

Den gjennomsnittlige heltidsstudenten som arbeider ved siden av studiene, jobbet 14,5 timer i fjor. Det er den høyeste tidsbruken som er målt på betalt arbeid. Den gjennomsnittlige heltidsstudenten studerte 32,2 timer i fjor, fordelt på egenstudier og organiserte læringsaktiviteter. Det er den laveste totale faglige tidsbruken som er målt.

Draugedalen anslår at han selv i gjennomsnitt brukte 36-37 timer i uka på studier og 6,5 timer i uka på betalt arbeid i 2024.

– Trenden er mer tid til betalt arbeid, nedgang i tid til studier, og mer stress rundt den generelle økonomiske situasjonen. De aller fleste bruker mesteparten av studiestøtten på leie og strøm. Selv er jeg helt avhengig av betalt arbeid. Jeg kunne aldri levd på studiestøtten alene. Tekna Student vil fortsette å jobbe for tilstrekkelig statlig finansiering slik at vi i større grad kan gjenreise fulltidsstudenten.