Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Fra klasserom

TIMSS-undersøkelsen (Trends in International Mathematics and Science Study), som undersøker nivåutviklingen internasjonalt i matematikk og naturfag, viser at 5. klassingene har en svak nedgang, men de er fremdeles godt over gjennomsnittet i TIMSS.( Illustrasjonsfoto uten direkte tilknytning til saken: Newslab).

Ny nedtur for norske realfag

De nye TIMSS-resultatene viser en ny svak nedtur for utviklingen i norske realfag. Rundt 4 av 10 presterer på de laveste nivåene på ungdomstrinnet for både matematikk og naturfag.

På barnetrinnet har det vært en signifikant tilbakegang i resultatene for norske elever i både matematikk og naturfag fra TIMSS 2019 til 2023, mens det ikke er signifikante endringer på ungdomstrinnet. Det er konklusjonen fra den norske kortrapporten om resultatene. Se de interaktive kartene under og tabellene nederst i saken med utviklingen fra 2019 til 2023.

 

 

I naturfag presterer de finske og svenske elevene langt over de norske i TIMSS 2023. I matematikk presterer de norske og finske elevene på samme nivå, mens de svenske elevene presterer høyere, skriver Tekna i en pressemelding.

:
Nærportrett av kvinne med mørkt hår
President i Tekna, Elisabet Haugsbø er bekymret for de norske elevenes resultater i matematikk og naturfag.

 

– Det er bekymringsverdig at norske elevers resultater både i matte og naturfag stadig blir svakere. Dette er nok et bevis for at tiden er overmoden for å handle dersom vi skal lykkes med å opprettholde den realfaglige kompetansen som Norge trenger fremover, sier Tekna-president Elisabet Haugsbø.

Les også Teknas reaksjon her

Matematikksenteret håper på ny satsing

Matematikksenteret er ikke overrasket over at den negative trenden for matematikk fortsetter.

Leder av Matematikksenteret, Kjersti Wæge, håper at en ny satsing på realfag skal snu en negativ trend for matematikk

– Tekna Magasinet omtalte i 2023 vår vurdering av at en tidligere norsk satsing på matematikk sporet av i 2018. Det har vært negative tall for nasjonale prøver, PISA og nå TIMMS. Sverige har derimot satset sterkt på matematikk, og der har det vært en tydelig oppadgående trend siden 2015. Vi håper nå at en ny satsing på realfag med mer praktisk og motiverende læring, skal gi resultater, sier leder av Matematikksenteret, Kjersti Wæge.

Algebra er et lyspunkt på ungdomstrinnet, mens en økt andel på de laveste nivåene er en nedtur.

– Det har vært en fremgang innen algebra på ungdomstrinnet, og det kommer etter en styrket prioritering av algebra de siste årene. På motsatt side er det 37 prosent som presterer på de aller laveste nivåene på ungdomstrinnet, opp fra 30 prosent i 2015. Det er flere som har gått fra middels til lavt, sier Wæge.

Naturfagsenteret håper på bedre skolemiljø

Sett i lys av et lavt norsk timetall i naturfag, mener Naturfagsenteret at norske elever presterer ganske bra, i et internasjonalt perspektiv.

Sonja M. Mork, professor ved Naturfagsenteret, håper at en ny satsing på praktisk læring skal bidra til å løfte elevenes motivasjon.

– På barnetrinnet ligger vi ganske høyt, men med en liten nedgang fra 2019 til 2023, mens nedgangen på ungdomstrinnet ikke er signifikant. Hovedinntrykket er at norske elever presterer ganske bra i naturfag i et internasjonalt perspektiv, sier Sonja M. Mork, professor ved Naturfagsenteret.

Også Naturfagsenteret er bekymret for at flere elever presterer på de laveste nivåene.

– På ungdomstrinnet presterer 43 prosent av elevene på de to laveste nivåene i naturfag. Vi har sett den samme tendensen i flere andre undersøkelser, og det er bekymringsverdig. En forklaring kan være at vi ser en negativ utvikling i skolemiljøet. Vi er bekymret for både elevenes og lærernes motivasjon. Vi ser at mange naturfaglærere ønsker, men ikke får tilbud om etter- og videreutdanning, og vi mener det kan svekke lærernes motivasjon. For elevenes motivasjon så håper vi at den nye satsingen på praktisk læring vil bidra positivt, sier Mork.

: