Mastervinner på studentjakt
Petroleum Geosciences Engineering ved Universitetet i Stavanger er vinneren av studentenes kåring av beste masterprogram innen geofag for femte året på rad. Likevel faller antall studenter år for år, men nå skal et nytt studieprogram løfte søkertallene.
Tekna Magasinet har for sjette året på rad rangert alle masterprogrammene for syv av Studiebarometrets faggrupper innen teknologi og naturvitenskap. Studiebarometeret er en undersøkelse fra NOKUT hvor alle studenter i Norge kan gi karakterer på sine respektive studieprogrammer. Her svarer professor Alejandro Escalona for mastervinneren innen geofag (se resultatene for alle masterprogram i denne faggruppen nederst).
– Studentene har kåret dere til beste masterprogram innen geofag for femte året på rad, men likevel fortsetter nedgangen i antall studenter på masterprogrammet fra 135 i 2018, til 120 i 2019 og 95 i 2020. Hvordan oppleves kontrasten mellom å få de beste tilbakemeldingene fra studentene, men samtidig også færre søkere?
– Først og fremst er vi utrolig glade for at studentene har gitt masterprogrammet vårt så høy skår igjen. Dette reflekterer de ansattes harde arbeid og engasjement for studentene, og at studentene får det læringsutbyttet og utdanningen de forventer. Det synkende tallet på søkere til geovitenskap, og til ingeniørprogrammer generelt er et globalt problem. Vårt rykte blant våre internasjonale og lokale kandidater hjelper oss å tiltrekke nok studenter for å kunne opprettholde en god og dyktig studentmasse. Vårt engasjement og forpliktelse overfor våre studenter avhenger ikke av hvor stor eller liten studentmassen er. Imidlertid skulle vi selvfølgelig gjerne ha hatt enda flere studenter på programmet.
– De globale investeringene i fornybar energi er nå så store at det snakkes om en mulig grønn boble i de internasjonale aksjemarkedene. I fjor uttalte dere at deres kandidater har en profil som er grunnleggende i arbeidet med avkarbonisering og det grønne skiftet. Hvorfor har ikke den profilen dere beskriver om avkarbonisering og det grønne skiftet bidratt til høyere søkertall?
– Det tar tid å bygge opp nye studieprogram og for å nå ut til potensielle søkere. Våre ansatte planlegger nå et nytt studieprogram som vil forberede studentene til det pågående energiskiftet og utviklingen av det globale energisystemet, særlig med tanke på undergrunnen. Samtidig som vi trenger å endre våre næringer og energi til å bli karbonnøytrale, må samfunnet opprettholde et behov for utdannede kandidater som ikke bare forstår petroleumsgeologi for leting og produksjon, men også for lagring av karbon, hydrogen og geotermisk energi.
– For å kunne dekarbonisere samfunnet i et bærekraftperspektiv er den kunnskapen om undergrunnen som trengs i petroleumsindustrien essensiell. Vi er derfor overbevist om at våre kandidater vil fortsette med å dele sine positive erfaringer om masterprogrammet, og bidra med den nødvendige kompetansen for energi- og klimaendringer. Vårt mål er ikke å være det største programmet, med flest studenter. Vi ønsker å være det beste programmet for studenter som ønsker seg en karriere som ingeniør innenfor undergrunnen.
Les om mastervinnerne i de andre kategoriene her:
Mastervinner ønsker delt kildekode for koronavaksiner
Mastervinner vil avsløre miljøbobler
Flertallet av studentene jobber med bærekraft
Mastervinner mener pandemien har gitt større respekt for naturen
Mastervinner motvirker eldrebølgen
DETTE ER UNDERSØKELSEN FRA STUDIEBAROMETERET
Studiebarometeret.no er en nettportal som viser studentenes oppfatninger om studiekvalitet i studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter. Data i studiebarometeret.no bygger på en nasjonal spørreundersøkelse, Studiebarometeret fra NOKUT. Undersøkelsen foretas årlig blant 2. års og 5. års studenter.
Tekna Magasinet har foretatt en rangering av alle masterprogrammer innen de syv store faggruppene i kategorien Naturvitenskapelige og tekniske fag (inkludert ingeniørfag). Faggruppene Matematikk og statistikk og Fabrikasjon og utvinning er utelatt på grunn av få masterprogrammer.
Rangeringen i faggruppene er foretatt ved å beregne et gjennomsnitt av ti indekser og spørsmål om helhetsvurdering og medvirkning. De ti indeksene er læringsmiljø, inspirasjon, tilknytning til yrkeslivet, undervisning, forventninger, organisering, vurderingsformer, tilbakemeldinger, eget engasjement og digitale verktøy. Alle indeksene er beregnet på grunnlag av flere underliggende og mer detaljerte spørsmål.
Antall respondenter er lagt til grunn der det ellers er likt for både gjennomsnitt og helhetsvurdering. Masterprogrammer med færre enn ti respondenter i undersøkelsen for 2020, er ikke inkludert i rangeringen.