Mastervinner motvirker eldrebølgen
Master i helse- og sosialinformatikk ved Universitetet i Agder (UiA) er vinneren av studentenes kåring av beste masterprogram i informasjons- og datateknologi. Masterprogrammet skal motvirke forventningene om at hver tredje arbeidstaker må jobbe i helse- og omsorgssektoren i 2060.
Tekna Magasinet har for sjette året på rad rangert alle masterprogrammene for syv av Studiebarometrets faggrupper innen teknologi og naturvitenskap. Studiebarometeret er en undersøkelse fra NOKUT hvor alle studenter i Norge kan gi karakterer på sine respektive studieprogrammer. Her presenteres mastervinneren innen informasjons- og datateknologi (se resultatene for alle masterprogram i denne faggruppen nederst):
– Regjeringens nye perspektivmelding viser at hver åttende arbeidstaker jobber innenfor helse og- og omsorgssektoren i dag, mens prognosen viser at hver tredje må gjøre det i 2060. Hvordan kan helse- og sosialinformatikk bidra til å løse denne utfordringen?
– Masterprogrammet i helse- og sosialinformatikk bidrar til å løse denne utfordringen ved å utdanne kandidater som har kompetanse til å bidra i design, utvikling, innføring, bruk og evaluering av IKT i helse- og omsorgstjenestene. E-helse og teknologi vil spille en stadig viktigere rolle i utøvelsen av disse tjenestene. Vi bidrar med å utdanne kandidater for tilsetting i stillinger i både privat og offentlig sektor, hvor IKT er sentralt som ledd i arbeidet med å forbedre tjenestetilbudet i helse- og sosialsektoren, svarer studieprogramleder og førsteamanuensis Hege Mari Johnsen.
– Hvor flinke er vi i Norge i dag til å ta i bruk ny teknologi innen helse og omsorg på en skala fra en til ti, og hvorfor?
– La oss ta ønsket om mer pasient-sentrerte tjenester, som for eksempel å kunne tilby oppfølging og behandling i hjemmet. Dette jobbes det konkret med både i kommunene, i spesialisthelsetjenesten og fra nasjonale myndigheter, så der kan vi si at vi fortjener en 7-er. Nye digitale teknologier muliggjør nye tjenester, men det er krevende å realisere disse mulighetene. Det skyldes ikke minst at helsesektoren er delt i primærhelsetjenesten som kommunen har ansvar for og spesialisthelsetjenesten som styres av de regionale helseforetakene, mens pasientene forholder seg til begge. I tillegg til de organisatoriske strukturene er det ofte slik at rammebetingelsene, som for eksempel finansieringssystemene og lovverket, ikke oppmuntrer til å endre dagens praksis, svarer Margunn Aanestad, professor og leder av Senter for e-helse ved Universitetet i Agder.
Les også: Flertallet av studentene jobber med bærekraft
– På den overordnede tilfredsheten med masterprogrammet fikk dere toppkarakteren 5 fra alle studentene som besvarte undersøkelsen. Hva tror dere har bidratt mest til den høye tilfredsheten?
– Små studentkull bidrar til å skape et trygt læringsmiljø, med åpen dialog og et godt samspill mellom faglærere, veiledere og medstudenter. Dyktige og engasjerte faglærere bidrar til å inspirere studentene gjennom å dele erfaringer fra sine egne prosjekter. Studiet er tverrfaglig og problemorientert, det vil si at prosjektarbeidene i studiet tar utgangspunktet i utfordringer studentene selv har erfart eller generelle samfunnsmessige utfordringer og behov knyttet til ulike typer teknologi. Studieprogrammet er et deltidsstudium over tre år, med kun to ukes-samlinger per semester. Organiseringen gjør at studentene kan kombinere studiet med eget arbeid, svarer studieprogramleder Johnsen.
Les om mastervinnerne i de andre kategoriene her:
Mastervinner ønsker delt kildekode for koronavaksiner
Mastervinner vil avsløre miljøbobler
Flertallet av studentene jobber med bærekraft
Mastervinner mener pandemien har gitt større respekt for naturen
DETTE ER UNDERSØKELSEN FRA STUDIEBAROMETERET
Studiebarometeret.no er en nettportal som viser studentenes oppfatninger om studiekvalitet i studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter. Data i studiebarometeret.no bygger på en nasjonal spørreundersøkelse, Studiebarometeret fra NOKUT. Undersøkelsen foretas årlig blant 2. års og 5. års studenter.
Tekna Magasinet har foretatt en rangering av alle masterprogrammer innen de syv store faggruppene i kategorien Naturvitenskapelige og tekniske fag (inkludert ingeniørfag). Faggruppene Matematikk og statistikk og Fabrikasjon og utvinning er utelatt på grunn av få masterprogrammer.
Rangeringen i faggruppene er foretatt ved å beregne et gjennomsnitt av ti indekser og spørsmål om helhetsvurdering og medvirkning. De ti indeksene er læringsmiljø, inspirasjon, tilknytning til yrkeslivet, undervisning, forventninger, organisering, vurderingsformer, tilbakemeldinger, eget engasjement og digitale verktøy. Alle indeksene er beregnet på grunnlag av flere underliggende og mer detaljerte spørsmål.
Antall respondenter er lagt til grunn der det ellers er likt for både gjennomsnitt og helhetsvurdering. Masterprogrammer med færre enn ti respondenter i undersøkelsen for 2020, er ikke inkludert i rangeringen.