Mastervinner med klimaengler
Miljøfysikk og fornybar energi ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) er vinneren av studentenes kåring av beste masterprogram innen fysiske og kjemiske fag. Førsteamanuensis Arne Auen Grimenes sier at studentene for lengst har forstått at klimaproblemene må løses av deres generasjon.
Tekna Magasinet har for femte året på rad rangert alle masterprogrammene for syv av Studiebarometrets faggrupper innen teknologi og naturvitenskap. Studiebarometeret er en undersøkelse fra NOKUT hvor alle studenter i Norge kan gi karakterer på sine respektive studieprogrammer. Her presenterer vi mastervinneren i faggruppe fysiske og kjemiske fag:
1. Dere har framgang eller flat utvikling i alle indekser for tilbakemeldinger fra studentene i 2019 sammenlignet med 2018. Deres svakeste tilbakemeldinger om tilknytning til arbeidslivet er like svak i 2019 som i 2018. Hva kan dere gjøre for å få bedre tilbakemeldinger på dette området?
– Studentene våre går ikke ut i én spesiell bransje slik andre sivilingeniører gjør, for eksempel fra Bygg eller Maskin. Studenter fra Miljøfysikk og fornybar energi jobber i nær sagt alle bransjer. Det betyr at de ikke har kontakt med én spesiell hovedbransje i studietiden, hvor de vet de får jobb etterpå. Dermed scorer vi litt lavere enn andre studier på dette området. Nå er nok dette et luksusproblem, alle får spennende jobber som er viktige for et bærekraftig samfunn. Selv om studentene våre ikke vet på forhånd hvilken bransje de får jobb i, må vi bli flinkere til å fortelle dem de gode mulighetene de har i arbeidslivet. Vi planlegger også å bruke alumnistudenter som har vært i jobb noen år til å komme og fortelle de nye studentene om sine erfaringer.
2. Mastergraden i miljøfysikk og fornybar energi er fysikk anvendt på miljørelaterte problemstillinger innen blant annet fornybar energi, klima og karbonfangst. I hvor stor grad bidrar klimadebatten til økt interesse fra studenter og arbeidsgivere?
– Studentene har for lengst forstått at klimaproblemene må løses av deres generasjon. De har også forstått at det viktigste de da kan satse på er en utdanning som gjør dem i stand til å føre teknologiutvikling og samfunnsutvikling i bærekraftig retning. Dermed velger mange å søke på mastergraden i Miljøfysikk og fornybar energi. Arbeidsgiverne har forstått at de trenger ansatte med en dynamisk utdanning, med mye basisfag som fysikk, matematikk, statistikk og datavitenskap. Med en slik bakgrunn kan de ansatte lett sette seg inn i nye teknologier og nye fagområder i en tid da samfunn og næringsliv vil oppleve store endringer som følge av klimaproblemene. Samtidig ønsker de søkere som har bred oversikt over klima- og energispørsmål og konkret erfaring i utdanningen med energiteknologi. Dermed ansetter de våre studenter.
3. Hva er den største samfunnsmessige utfordringen fagområdet miljøfysikk og fornybar energi står overfor i dag?
– Vi ser at det ikke er nok å gi studentene gode kunnskaper i realfag og teknologi. Dersom miljøvennlige og bærekraftige løsninger skal fases inn i samfunnet vårt må studentene også forstå økonomiske og samfunnsmessige prosesser. Vi oppfordrer nå våre studenter til å legge inn slike fag i utdannelsen sin; for eksempel energiøkonomi, energipolitikk, klimaregnskap, miljø- og ressursøkonomi, organisasjonsteori og innovasjonsfag.
Her er mastervinnerne i faggrupper innen teknologi og naturvitenskap:
Stavangermaster topper med sideveis tenking
Økt popularitet med FNs bærekraftmål
Prioriterer bærekraftig arkitektur
DETTE ER UNDERSØKELSEN FRA STUDIEBAROMETERET
Studiebarometeret.no er en nettportal som viser studentenes oppfatninger om studiekvalitet i studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter. Data i studiebarometeret.no bygger på en nasjonal spørreundersøkelse, Studiebarometeret fra NOKUT. Undersøkelsen foretas årlig blant 2. års og 5. års studenter.
Tekna Magasinet har foretatt en rangering av alle masterprogrammer innen de syv store faggruppene i kategorien Naturvitenskapelige og tekniske fag (inkludert ingeniørfag). Faggruppene Matematikk og statistikk og Fabrikasjon og utvinning er utelatt på grunn av få masterprogrammer.
Rangeringen i faggruppene er foretatt ved å beregne et gjennomsnitt av ni indekser og et spørsmål om overordnet tilfredshet (helhetsvurdering). Disse indeksene er læringsmiljø, medvirkning, inspirasjon, tilknytning til yrkeslivet, undervisning, forventninger, organisering, vurderingsformer og tilbakemeldinger. Alle indeksene er beregnet på grunnlag av flere underliggende og mer detaljerte spørsmål.
Antall respondenter er lagt til grunn der det ellers er likt for både gjennomsnitt og helhetsvurdering. Masterprogrammer med færre enn ti respondenter i undersøkelsen for 2019, er ikke inkludert i rangeringen.