– YouTubere er flinkere enn foreleserne
Ferdinand Hegelstad mener norske lærere har et stykke å gå når det kommer til digitale forelesninger.
Ferdinand studerer informatikk, programmering og systemarkitektur på instituttet for informatikk (UIO). Han skal videre spesialisere seg på design.
– Jeg må jo ta master i løpet av 10 år for å kunne være Tekna-medlem, så planen er å jobbe litt nå først, deretter gjøre ferdig utdanningsløpet.
Han har akkurat fått jobb som UX-designer i selskapet Knowit, og begynner der fra sensommeren av.
– Det var en veldig spennende prosess, først intervju, så andregangs-intervju, deretter case-oppgave hvor jeg skulle forbedre en av deres kunder sitt billett-system. Det var kult å jobbe med noe i praksis.
Månedens student
En gang i månededen viser vi frem hvordan én Tekna-student lever og tenker.
Du kan lese om de to forrige studentene her:
– Aldri spør en student hvordan det går med masteren
– Jeg lurer av og til på hvorfor jeg ikke bare blir lærer med en gang
Ferdinand liker til vanlig å ha en smekkfull timeplan, men på fritiden setter han pris på å male, lage mat og bruker ofte YouTube til maten, men også til å effektivisere studeringen. Mer om sistnevnte lengre ned i artikkelen.
3 tips til eksamensperioden
Studenten har gode tips til andre studenter som skal effektivisere arbeidet inn til sluttspurten mot sommeren:
1. Vær mest mulig på skolen.
– Det som hjelper veldig når motivasjonen ikke er helt på plass er å sette opp kollokvietimer med vennene dine. Kom deg inn på et grupperom. Og hvis du må ha det gøy, sitt heller der inne og snakk om morsomme ting i to timer. Da har du i hvert fall kommet deg på skolen.
– Plutselig sitter man og jobber med det man skal. Så lenge man er på skolen får man alltid gjort noe – mye mer enn hvis man sitter hjemme og later som man skal se en forelesning, sier han.
– Man har da også alltid noen å spørre om hjelp. Det er vanskelige ting vi skal lære oss, så alle burde spørre mye mer.
2. Finn gode YouTube-kanaler
Han liker å lære stoff av YouTubere, som ofte kan virke mer underholdene enn lærerne på skolen. De kunne med fordel hatt mer trening i å gjøre de digitale forelesningene mer spennende - det er ikke det samme som å gjøre det fysisk.
– Foreleserne gjør ofte det samme, bare nå på skjerm. Jeg synes det er mye lettere å lære ting digitalt av YouTubere. De har kommet mye lengre pedagogisk enn de fleste lærerne har på dette, sier han.
3. Se digitale forelesninger på dobbel hastighet
Og når du først forbederer din digitale studeteknikk: forskning viser at man heller burde se en digital forelesning i dobbel hastighet to ganger enn i vanlig hastighet en gang.
Den siste gangen ser du rett før eksamen, da vil du huske mer enn om du kun så videoen én gang på normal hastighet.
Vil du se hvordan Ferdinand lever? Sjekk Tekna student på Instagram.