Et av Norges beste i Lego League i 2001 - slik gikk det med dem
Temaet den gangen er minst like aktuelt i dag.
Årets Lego League har "Superpowered" som tema. Barna skal finne ut hvordan en bedre energifremtid vil se ut. Fra maskinene som beveger oss, elektronikken som forbinder oss, til måtene vi driver byer og tettsteder på: Energi er en veldig viktig del av livet vårt.
– Vi valgte å ha lys på roboten, noe vi fikk skryt for, på Nordpolen er det ofte helt mørkt.
Deltakerne skal også bygge og programmere en robot som skal konkurrere mot andre lag på tid.
Men hvorfor arrangeres Lego League? Bare for gøy, eller har det noe å si for utviklingen til barna som er med?
Deltok for 21 år siden
Høsten 2001 deltok det første laget fra Haugalandet i First Lego Leauge (FLL). Tekna Haugalandet sponset laget, med det formål å fremme interesse for tekniske fag og realfag. Seks gutter fra Tysvær, i alderen 9 – 12 år, dannet et lag og kalte laget for "Tysværgjengen".
– Vi gikk på samme skole og kjente hverandre. Vi er også to brødrepar, så det var naturlig at det ble oss sammen som lag. Vi hadde også alle interesse for legobygging fra før av, sier Ivar Sundfør Erdal.
– Siden Statoil sponset oss fikk vi på oss kjeledresser og verneutstyr og fikk omvisning på Kårstø-anlegget. Vi fikk se kontrollrommet og vi holdt også foredrag for de som jobbet der. Det var veldig god trening å kunne snakke foran mange folk, og noe vi absolutt har fått bruk for i karrierene våre, sier han.
Robotene skulle kunne kjøre på Nordpolen
Temaet på den tiden var en problematikk som fremdeles er veldig aktuell i dag. Nordpolen smelter. De skulle bygge en legorobot som skulle kunne kjøre rundt på Nordpolen, og utføre forskjellige oppdrag.
– Vi startet med å lese oss opp om problematikken, med klimaendringer og at Nordpolen smelter, samtidig som vi bygde lego. Vi valgte å ha lys på roboten, noe vi fikk skryt for. På Nordpolen er det ofte helt mørkt.
Guttene jobbet godt med oppgaven og roboten, noe som ga gode resultater.
– Vi vant "Championsprisen" på Rogaland-mesterskapet i Stavanger og kom dermed videre til den Skandinaviske finalen i Bodø. Der gikk det ganske bra og vi vant en pokal. Det var veldig spennende.
– Jeg husker jeg som 9-åring sto foran et panel og snakket om klimaendringer. Det var veldig god læring. Jeg snakket blant annet om at jeg ville bygge en bil som gikk på hydrogen. Det har dessverre ikke skjedd, ennå, sier han.
Tre år seinere deltok Tysværgjengen på nytt i FLL, og også denne gangen gikk laget videre til den Skandinaviske finalen, som det året ble avholdt i Bergen.
I tiden etter 2001 og frem til nå, har samtlige av deltakerne tatt tekniske eller realfagsbaserte utdanninger, og alle jobber i dag med tekniske fag eller realfag. Tre er ingeniører, én er realfaglærer, én er utdannet bilmekaniker og nå strømproduserende bonde, og én har nylig disputert for sin doktorgrad i matematikk.
- Kristian Øygarden - Utdanning: Arkeologi/matematikk - Yrke: Realfaglærer.
- Bjarte Skjold - Utdanning: Prosessfaget/prosessingeniør - Yrke: Prosessoperatør/prosessingeniør.
- Leif Rune Sundfør - Utdanning: Bilmekanikerfaget/systemtekniker - Yrke: Bilmekaniker/strømproduserende bonde.
- Ivar Sundfør Erdal - Utdanning: Industrimekanikerfaget/mekanisk ingeniør - Yrke: Mekaniker/mekanisk ingeniør.
- Morten Øygarden - Utdanning: PhD i matematikk - Yrke: Forsker.
- Arne Erdal - Utdanning: Sivilingeniør - Yrke: Avdelingsleder innen IKT.
– Teknas formål for å sponse guttene, har tydeligvis båret frukter, sier Erdal.
– Hvor mye vil du gi Lego League æren for karrieren deres?
– Jeg vil absolutt si at det var med på å motivere oss i retningen av real- og tekniske fag. Det er jo slike yrker vi har i dag.
– Jeg synes Lego League er et veldig bra rekrutteringsverktøy for barn og unge til realfag, det er jo både praktisk og teoretisk med programmering og mye man får bruk for senere. Vi var det første laget fra Nord-Rogaland, men nå kan vi se at mange driver med det her. Mange har det som valgfag på skolen, sier Erdal.
FIRST LEGO League er et kunnskaps- og teknologikonsept for barn og unge mellom 4 og 16 år. I september hver år vil det normalt offentliggjøres et nytt oppdrag som lagene kan arbeide med i 8 uker før de kan delta på en regional/lokal turnering. Lagene består av en voksen veileder og en gruppe barn/ungdommer.