De lager undervisningsopplegg for Tingenes internett
Adrian Heyerdahl og Annik Riise i startupselskapet Company of Things ønsker å lage engasjerende og praktisk undervisning for unge realfagsspirer. Nylig møtte de realfaglærere i Arendal for gjensidig inspirasjon.
Som to av fem studenter startet Adrian Heyerdahl og Annik Riise selskapet Company of Things i 2020.
– Vi har sett at det mangler ressurser på mikrokontrollert-teknologi og IoT (Internet of Things) i Norge – på norsk Tingenes internett. Vår ide var å lage en norsk IoT og læringsplattform med ressurser som møter alle norske standarder og lovkrav, inkludert innlogging med FEIDE og som er tilgjengelig for lærere i det norske utdanningssystemet, sier leder av selskapet, Adrian Heyerdahl. Etter en oppvekst med realfag studerer han nå Fysikk og matematikk på NTNU.
Heyerdahl og Riise gikk selv på Teknologi og Forskningslære på videregående, og har gjennom selskapet sitt mål om å lage engasjerende og mer praktisk undervisning for realfagsspirer fra ungdomsskolenivå.
I mars var de to et av trekkplastrene ved den årlige teknologi- og forskningslærekonferansen (ToF) som gikk av stabelen i Arendal i mars.
Inspirert av spill
I tillegg til studiene har Heyerdahl tidligere jobbet ved NTNU som vitenskapelig assistent, og undervist på Thora Storm videregående skole gjennom NTNU. Han har selv sett hvor krevende det er å lage gode undervisningsopplegg rundt IoT i skolen. Dette skal han og kompanjong Riise sammen med flere andre nå løse gjennom selskapet sitt Company of Things. For han selv var det MineCraft som trigget interessen for programmering, og realfagsutdannelsen startet tidlig.
– Jeg lærte meg å programmere i Java fordi jeg spilte MineCraft. Så gikk det videre til å lage nettsider, apper og egne spill fordi jeg synes programmering var veldig gøy. Og da jeg tok teknologi og forskningslære på videregående fikk jeg virkelig øynene opp for elektronikk, sier Heyerdahl.
Spacecamp-entusiaster
Både Heyerdahl og Riise trekker frem sine opplevelser på Andøya Spacecenter som en viktig inspirasjon til å studere realfag etter videregående. De er fulle av lovord om opplegget der, og ikke minst om egne lærere som har gitt dem mulighet til å søke og delta.
– Jeg var med på European Space Camp, og det var et helt sjukt bra opplegg. Jeg jobbet med elektronikk sammen med flere andre i en gruppe og arbeidet ble ledet av en elektronikkingeniør. Her innså jeg virkelig at elektronikk er som lego på steroider. Du kan bygge ting og sette dem ut i live. Det var så kult, og da jeg skulle søke studier var valget enkelt, sier Riise som nå studerer elektroingeniør ved NTNU samtidig som hun er nestleder i Company of Things.
Utvikler selskapet i samarbeid med lærere
Heyerdahl og Riise bruker mye av tiden i selskapet på samarbeid med andre. NTNU, videregående skoler i Trondheim og ikke minst Trondheim kommunes Science Camp er viktige arenaer for å teste læringsmodeller og holde kontakten med skoler og undervisere.
– Vi har lyst til å støtte opp det norske skolesystemet og gjøre det så enkelt som mulig å ta i bruk IoT i undervisningen. Det er derfor veldig relevant for oss å være her på ToF-konferansen og presentere. Vi er jo studenter og vi trenger tilbakemeldinger fra undervisere som kan dette slik at vi kan tilpasse oss behovene der ute, sier Riise.
ToF-konferansen
I 2023 fyller teknologi- og forskningslinja ved Arendal ti år. Det var en gyllen anledning til å invitere lærere fra hele landet til en samling over to dager på ToF-konferansen med læring og samarbeid i fokus.
– Skolelaboratoriet ved NTNU og Tekna har arrangert denne konferansen sammen i mange år, og det er en fin arena for å diskutere metodikk, læreplaner og ikke minst la seg inspirere, sier Anne Berit Bjønnum, leder av Tekna Realfagslærerne og lærer på Arendal videregående.
Hun var veldig fornøyd med å få besøk fra nettopp Company of Things fordi selskapet illustrerer verdien av teknologi og forskningslære for videre studier, og ikke minst har de relevant kunnskap og metodikk for videre utvikling av undervisningen.
– Undervisning er alltid i utvikling, og det å ta i bruk IoT på denne måten kan være utfordrende for mange. Her får vi vist enkle metoder for å få det til ved hjelp av tilgjengelige læringsressurser på nett. I tillegg er det nok interessant for mange her å være med å gi innspill til Adrian og Annik i deres utvikling av materiell og metoder. Så synes jeg det er ekstra gøy at de selv har gått teknologi og forskningslære, og ser verdien av det når de studerer videre og har startet eget selskap, sier Bjønnum.
Hvordan være en inspirerende lærer?
Heyerdahl og Riise brenner begge for realfag og trekker frem sine lærere på videregående som viktige bidragsytere til å støtte opp under og trigge interessen. De har også noen gode tips til lærere der ute som ønsker å skape engasjerende realfagsundervisning.
– Jeg ville satt noen ytre rammer for prosjekter og la elevene deretter ta styringen. Når vi selv får ta eierskap til prosjekter er det mer engasjerende å jobbe med det. Og bruk din kompetanse som lærer! Det fantastiske med lærere i teknologi og forskningslære er at de har veldig variert kompetanse, sier Riise.
– Ja, og å legge til rett for at elevene får utnytte sin kreative frihet er viktig. I tillegg til at du kanskje kjører en visuell demonstrasjon av ting på forhånd. Enten det er robotteknologi, IoT-løsninger eller andre ting dere jobber med. La dem se hva de kan bruke det de lærer til, avslutter Heyerdahl.