Lærer å forske sammen med barna
Jobber du i barnehage og ønsker påfyll av realfagskompetanse, kan kanskje Forskerhagen være verdt å teste. Espira Rå barnehage i Bergen har prøvd det digitale opplegget for en av sine pedagoger.
Å få prøve ut opplegget med Forskerhagen har vært veldig inspirerende, sier pedagogisk leder Rein Kloster i barnehagen Espira Rå i Bergen.
Forskerhagen er et digitalt etterutdanningsprogram som Forskerfabrikken, en av Teknas samarbeidspartnere innen rekruttering til realfag, har utviklet.
Ifølge lederen i barnehagen, Ingrid Christina Matre, har de tidligere god erfaring med opplegg fra Forskerfabrikken, og synes det var gøy å prøve noe nytt da de fikk tilbud om å teste ut Forskerhagen sist vinter og vår.
Foreløpig er det bare Rein Kloster av de barnehageansatte som har gjennomgått det digitale etterutdanningsprogrammet. Han har prøvd det ut på en avdeling med 26 barn i alderen 3 til 6 år.
Fremmer undring
– Vi har allerede mye utstyr fra Forskerfabrikken i et eget rom. Nå har vi fått enda mer utstyr, ideer og inspirasjon gjennom webinarer til hvordan vi kan fremme undring hos barna gjennom eksperimenter, sier han.
Han forteller at de har gjennomført aktiviteter fra Forskerhagen en fast dag i uka. Det har vært aktiviteter både ute og inne.
– Det handler mye om å se real- og naturfag i hverdagen og fremme undring hos barna.
Han synes opplegget gjør det meningsfylt og spennende å jobbe med realfag.
– Det er ikke alltid svaret som er det viktigste, men prosessen og alle spørsmålene og tankene som dukker opp underveis, sier han.
Gøy med eksperimenter
– Hva er det for eksempel egentlig som skjer når en pipette med en mutter flyter i en skål med vann, mens hvis du putter den i en flaske med vann, skrur igjen korken, og klemmer, så synker den rett til bunns? Eksperimentet kalles Flaskedykkeren og setter i gang mange fine grublerier hos barna.
Han forteller at barna synes det er virkelig gøy og spennende å jobbe med eksperimentene. Også når man er på tur eller tar det i bruk spontant. Det kan for eksempel være med mengder og kjemiske reaksjoner i matlaging.
– Det stimulerer til logisk tenking, og språkutvikling. Også vi voksne som ikke alltid vet svaret på hvorfor ting er som de er, lærer masse underveis. Dette er mye mer konkret enn det barnehagepedagoger lærer om matematikk og tallforståelse i utdanningen. Det å vise fenomener med materialer og undre seg med barna er en veldig fin måte å skape nysgjerrighet på.
Innenfor nasjonale mål
Grunnlegger og leder i Forskerfabrikken Hanne Finstad opplyser at innholdet i Forskerhagen er lagt opp etter nasjonale mål for barnehager innenfor fagområdene «natur, miljø og teknologi», «kommunikasjon, språk og tekst», og «antall, rom og form».
Tilbudet til barnehagene består av utstyrsett, eksperiment- og aktivitetsvideoer og webinarer. I videosnuttene viser Forskerfabrikken hvordan de voksne kan forske sammen med barna, og i webinarer hver måned holder Hanne Finstad inspirasjonsforedrag om det siste av forskning på hvordan barn lærer.
Leder i Espira Rå, Ingrid Christina Matre synes opplegget er et veldig godt verktøy, og ønsker etter hvert å implementere opplegget inn i de andre avdelingene i barnehagen som har 255 barn. Hun forteller at tilbakemeldingene fra foreldrene er svært positive.
– Foreløpig har de fått et gratis introduksjonstilbud. Fremover vil årslisensen ligge på cirka 11 000 kroner ifølge nettsidene til Forskerfabrikken.
Både hun og Rein Kloster har ikke noe problem med å anbefale opplegget for andre barnehager.
– Det har vært svært inspirerende, sier de to.