Kvinner på lønnstoppen i kollektivtransport
Det er kun innen kollektivtransport at langtidsutdannede kvinner tjener klart mer enn sine mannlige kollegaer innen Tekna-yrkene og Tekna-næringene. Utbyggingssjef Hanna Rachel Broch i Sporveien AS tror årsaken kan være at en større andel av den kvinnelige seniorkompetansen jobber i offentlig virksomhet.
I anledning kvinnedagen har Tekna Magasinet tatt et dypdykk i lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i Tekna-yrker og Tekna-næringer. For Tekna-næringer har vi sett på lønnsforskjeller mellom heltidsansatte kvinner og menn med master- eller forskerutdanning. Langtidsutdannede kvinner har høyere gjennomsnittslønn enn menn i næringene Landtransport med passasjerer og Post- og distribusjonsvirksomhet. Blant Tekna-yrkene er det kun for Ledere av industriproduksjon at kvinner har høyere gjennomsnittslønn enn menn. SSBs lønnsstatistikk for yrker og næringer omfatter alle jobber i hele Norge. De langtidsutdannede kvinnene innen Landtransport med passasjerer har en gjennomsnittslønn som er hele 20 prosent høyere enn sine langtidsutdannede mannlige kollegaer. Tekna-medlem og utbyggingssjef i Sporveien AS, Hanna Rachel Broch, kjenner seg ikke igjen i lønnsforskjellene for hennes egen avdeling i Sporveien, men hun har en teori om bakgrunnen for de samlede tallene for hele bransjen:
– En mulig teori kan være at mange kvinner med seniorkompetanse jobber i offentlig virksomhet, mens flere menn med seniorkompetanse jobber i det private hvor det generelle lønnsnivået er høyere. Min egen lønn var eksempelvis høyere i min tidligere jobb i Skanska enn i min nåværende jobb i Sporveien, sier Tekna-medlem og utbyggingssjef Hanna Rachel Broch.
SSB-tallene underbygger teori
SSB-tallene underbygger Brochs teori ved at privat anleggsvirksomhet har tredje høyest lønnsforskjeller i menns favør blant Tekna-næringene. I diagrammet nedenfor ser vi tre på topp i kvinners favør og tre på topp i menns favør blant Tekna-næringene:
Diagrammet over viser at selv om langtidsutdannede kvinner innen Landtransport med passasjerer tjener klart mer enn sine mannlige kollegaer, så er lønna likevel lavere enn for langtidsutdannede kvinner i Anleggsvirksomhet, som i gjennomsnitt tjener kun 80 prosent av sine mannlige kollegaer.
Måtte mase om likelønn
– Hvorfor søker da kvinnelig seniorkompetanse seg til offentlig virksomhet som kollektivtransport, hvis lønna er lavere?
– Jeg tror kanskje at flere kvinner med seniorkompetanse jobber i offentlig virksomhet av historiske årsaker. Det er mange år siden det offentlige begynte å satse på kvinner. Det er først i den senere tid at det private er blitt opptatt av å rekruttere kvinner. I tillegg kan det også tenkes at kvinner prioriterer annerledes enn menn, sier Broch.
– Har du inntrykk av at kvinner er mer opptatt av samfunnsoppdraget enn menn?
– I Sporveien ser vi at både kvinner og menn oppfatter vårt samfunnsoppdrag som meningsfylt. Jeg har dog et generelt inntrykk av at samfunnsoppdraget har vært viktigere for kvinner enn menn i min generasjon, men at det er likere fordelt blant de yngre, sier utbyggingssjefen.
Broch gikk ut av bygg på NTH i 1994. De første årene som nyutdannet måtte hun mase for å få samme lønn som sine tidligere klassekamerater.
– Hvert år ringte jeg for å sjekke hva tidligere klassekamerater i samme virksomhet fikk i lønn. Da lå jeg alltid litt under, og så måtte jeg trampe inn til prosjektleder for å få det samme. Det er arbeidsgiver som har hovedansvaret for likelønn, men jeg mener det fortsatt er viktig at også kvinner selv tar ansvar for egen lønn og sier i fra dersom det er mangel på likelønn, sier Broch.
Mest likelønn blant ledere
Kvinner kommer nærmest en likelønn innen lederjobbene blant Tekna-yrkene. Det er dog kun kvinnelige Ledere av industriproduksjon som har en høyere gjennomsnittslønn enn sine mannlige lederkollegaer. Miljøvernrådgivere har størst prosentvis lønnsforskjell i menns favør blant Tekna-yrkene:
Flere kvinner topper med median
Ved bruk av median framfor gjennomsnitt er det noen flere Tekna-næringer og Tekna-yrker hvor kvinner kommer høyere ut enn menn. Blant Tekna-næringene gjelder det Spesialisert bygge- og anleggsvirksomhet. Blant Tekna-yrkene gjelder det Ledere av logistikk og transport i privat sektor, Ledere av bygge- og anleggsvirksomhet, Sivilarkitekter og Landmålere og kartografer i kommunal sektor i tillegg til Sivilingeniører i petroleumsteknologi i statlig sektor.
SSBs lønnsstatistikk for yrker
SSBs lønnsstatistikk for yrker viser lønnsutviklingen for 407 ulike yrker i Norge. Tekna Magasinet har definert 40 av disse yrkene som Tekna-yrker. Begrepet månedslønn inkluderer uregelmessige tillegg og bonus, mens avtalt månedslønn er utenom disse tilleggene. SSBs lønnsstatistikk baseres på månedlige A-meldinger fra alle arbeidsgivere til NAV, SSB og Skatteetaten om ansattes inntekt og arbeidsforhold.