Skolestart: Dette tenker universitetene om din bruk av KI
Det er store sjanser for at du kan bruke ChatGPT i studiene til høsten.
En studie viste at «studenter», som i realiteten var kunstig intelligens, som tok eksamen på universitetet, fikk bedre resultater enn de virkelige studentene.
I tillegg ble den kunstige studenten ofte ikke oppdaget, viser studien. Forskere ved University of Reading skapte 33 kunstig intelligens-studenter, og brukte chatGPT til å generere svar til eksamen for bachelor i psykologi.
66 studenter tatt for KI-juks det siste året.
Har kunstig intelligens (KI) nå blitt så bra at studenter kan gå gjennom hele utdanningen uten å lære noe selv?
I Teknas egen undersøkelse viser det seg at studentene ønsker seg mer informasjon om hva som er lov og hva som ikke er lov under studietiden. 76 prosent bruker KI ukentlig, da særlig chatGPT. Men 36 prosent mener det ikke er godt nok oppgitt i oppgaver om man kan benytte seg av det på universitetene.
76 prosent vet heller ikke hvor de kan få veiledning til bruk av KI på universitet sitt.
Ifølge Khrono har 66 studenter blitt tatt for KI-fusk det siste året på statlige universiteter og høgskoler, men det kan også være store mørketall.
Les også studentlederen til Tekna sin mening om dette her: – For lite info om KI på studiestedene
Når og hvordan kan man studere med KI?
Vi har snakket med flere av de største universitetene i Norge, om hvordan de forbereder seg til studentenes ankomst, med tanke på kunstig intelligens.
Universitetet i Oslo har ingen felles retningslinjer for hva som er tillatt innenfor bruk av kunstig intelligens (KI). Hvorvidt og hvordan studenter kan benytte KI i studiene, vil variere avhengig av hvilket emne studenten skal avlegge. Det er undervisere på de enkelte emnene som bestemmer hva som eventuelt er tillatt av KI-bruk. Dette gjelder også ved eventuelle hjemmeeksamener.
– KI-systemene utvikles fortløpende og blir stadig bedre og sterkere. Utviklingen av KI går raskt, og det er viktig for UiO å følge utviklingen nøye. Både fordi vi ønsker å være i front for å finne gode måter å dra nytte av nye løsninger på, og fordi vi må sørge for at vi har undervisnings- og vurderingsformer som sikrer at vi utdanner gode kandidater i henhold til samfunnsoppdraget vårt, sier Bente Bakken ved UIO.
Vidar Skogvoll, som er førstelektor ved UIO på kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (KURT), forteller at de har stort fokus på KI om dagen. Han driver også podkasten REAL læring hvor de har hatt fokus på temaet.
– Vi kommer til å gi en god innføring til studentene om hvordan de skal forholde seg til KI ved studiestart. I tillegg skal jeg dra rundt til de ulike institusjonene for å snakke med master-studentene og ha en workshop med dem om hvordan det burde brukes. Det er veldig forskjellige behov for de ulike programmene. Unntaket er når det kommer til hva som er lovlig og ulovlig. Da er reglene like.
– Alle bachelorstudenter må gjennomføre en HMS-modul, hvor en del har med KI å gjøre, spesielt mot datasikkerhet, samt noen generelle retningslinjer for hva som er lurt å bruke KI til.
– Hvis vi mistenker at det ikke er ditt selvstendige arbeid, kan vi trekke deg inn til å redegjøre for arbeidet muntlig.
– I tillegg blir alle førsteårsstudenter på MatNat invitert til en to-dagers økt på Sundvollen hotell. I tillegg til mye annet går studentene der gjennom en lær- og lære-modul hvor vi snakker om bruk av KI.
– Hva slags KI fokuserer dere på?
– I utgangspunktet fokuserer vi mest på tekstgenerering, da det er det lettest tilgjengelig for studentene å bruke.
Skogvoll jobber mye med å finne ut hvordan de skal bruke det i undervisningen.
– Som underviser i slike fag er man nødt til å sette seg ned og tenke ut hva slags kompetanse man ønsker skal læres bort i dette emnet og lage en læringsplan som passer med det og en vurderingsform som tester dette. Her må man blant annet se på hva sannsynligheten er for at studenten ender opp med å bruke KI i dette emnet.
– Det er mye forskning som viser at en-til-en oppfølging av en veileder er et ekstremt kraftig virkemiddel når det kommer til å lære mer. Så min oppfordring til studenter er at de burde bruke det, og bruke det til å lære ting. Teste og utforske og ikke være redde. De sterke studentene lærer seg mye bra ting på kort tid, så jeg prøver å finne ut hva de beste studentene gjør, og dette må vi formidle til alle studentene, sier han.
– Hvis jeg starter som student hos dere, kan jeg komme meg gjennom hele studieløpet kun ved hjelp av chatGPT?
– Nei. KI er ikke 100 prosent korrekt. Spesielt når temaet blir mer avansert, da svikter disse tekstgeneratorene veldig. Det vil nok gi gode nok svar til introduksjonsfagene, men det kommer til å straffe seg hvis du som student legger opp en strategi hvor du gjør deg selv avhengig av chatGPT.
– Den dårlige bruken vi har sett er for eksempel innlevering som vi tydelig ser har blitt generert av en tekstgenerator i siste liten.
– Hvis vi mistenker at det ikke er ditt selvstendige arbeid, kan vi trekke deg inn til å redegjøre for arbeidet muntlig. Muntlig forsvar av masteroppgaver, som vi jo har på MatNat ved UiO, tror jeg er viktig å beholde". Hovedbudskapet er at alt du leverer skal representere ditt selvstendige arbeid. Kan du ikke stå det for det 100 prosent, så er du i trøbbel.
– Hvis foreleserne har sagt de er åpne for at studentene kan bruke det i faget, er det viktig at man kan deklarere hvordan man har brukt KI i det arbeidet, det har vi skrevet en mal til.
– Den dårlige bruken vi har sett er for eksempel innlevering som vi tydelig ser har blitt generert av en tekstgenerator i siste liten. Først ser vi en tekst som er halvdårlig skrevet, så kommer det plutselig en helt annen tone på teksten, da er det tydelig hva studenten har gjort.
– Har kvaliteten på hva studentene gjør blitt bedre på grunn av KI?
– Det har vært noen situasjoner i blant annet programmering hvor de obligatoriske innleveringene har blitt bedre etter chatGPT kom. Dette til tross for at kullet i seg selv Ikke har vært markant bedre.
Han forteller at det tidligere i MatNat har vært en del obligatoriske innleveringer, som måtte være godkjent for å kunne ta eksamen, men etter chatGPT kom har de lettet litt på dette.
– Jeg har pratet med flere professorer innen fysikk, og de forteller at for studentene som tar fagene i avansert fysikk så gir ikke KI noen særlig innvirkning. Bortsett fra at man av og til får noen dårlige innleveringer med skiftende tone
Benedicte Pentz ved Universitet i Stavanger forteller at de ulike studieprogrammene ved Universitetet i Stavanger forbereder seg nok noe ulikt knyttet til bruken av kunstig intelligens.
– Vi har oppdatert informasjon til studentene på nettsidene våre (se under Bruk av ChatGPT). Universitetsbiblioteket inviterer til workshop om hvordan man kan bruke skriveroboter til lærings- og skrivestøtte. I tillegg tilbys innføringskurs i KI, som er åpent for alle studentene.
– Det vil være opptil den enkelte emneansvarlig om studentene får bruke KI eller ikke på sine innleveringsoppgaver og eksamen. Dette skal gå tydelig fram av emnebeskrivelsen. Vi anbefaler alltid studentene til å kontakte emneansvarlig, hvis de er i tvil om hva som er tillatt i det aktuelle emnet.
Det vil også arrangeres seminarer rettet mot undervisere, om hvordan de kan bruke KI inn i undervisning og vurderinger, sier hun.
– Hjemmeeksamen kan forsvinne
Ved NMBU har de også et stort fokus på temaet om dagen. Det forteller Niklas Pettersen Mintorovitch, som er seniorrådgiver ved universitetet.
– Vi har startet en strategigruppe som er satt sammen for å se på fordeler og ulemper med KI i studiesammenhengen. Disse setter også sammen generelle retningslinjer for hvordan studentene skal forholde seg til det gjennom studietiden.
Han forteller at studentene vil få informasjon om hvordan de skal bruke KI ved studiestart, og at de i tillegg har egne kontaktpersoner de kan spørre , om det er noe de lurer på angående bruken av KI.
– Vi prøver å være fremoverlente og ønsker at studentene skal bruke teknologien på en god måte, vi ser at de flinkeste elevene særlig blir enda flinkere ved bruk av chatGPT.
Han forteller at de fortløpende vurderer hvilke vurderingsformer som er mest hensiktsmessige.
– Det kan hende at for eksempel hjemmeeksamen forsvinner.
De har også tilrettelagt et kurs for kompetanseheving for de ansatte, en KI-strategi på forskningssiden som vil komme i høst, og IT-avdelingen tester ut verktøy forløpende for å finne ut om det er noe universitetet vil ha behov for.
Øyvind Eskesdal ved Universitet i Agder forteller at de har både informasjon om bruk av KI på nettsidene, samt en nylig vedtatt policy for KI.
Her kommer det frem at:
- Studentene skal tilegne seg kunnskap om kunstig intelligens (KI) og utvikle
evnen til kritisk refleksjon rundt bruken av KI. De skal være kjent med
overordnede problemstillinger knyttet til KI-teknologi generelt og i samfunns-
og arbeidslivet. - Kunnskap og ferdigheter om KI skal integreres i alle studieprogrammer for å
forberede studentene på arbeidslivet. Studentene skal ha innsikt i hvordan KI
kan anvendes innenfor deres fagområde. - UiA skal ha tydelige retningslinjer for studenter, som setter dem i stand til å
forstå prinsipper for og forventninger om bruk av KI i deres akademiske arbeid
og i vurderingssammenheng.
– Alle vitenskapelige ansatte skal ha tilstrekkelig kunnskap om KI-verktøy og
applikasjoner til å vurdere i hvilken grad bruk av KI kan være hensiktsmessig
eller ikke og ansvarlig i deres emner i forbindelse med undervisning og
vurdering.
– Det skal gjennomføres pilotprosjekter og casestudier for å teste, evaluere og
demonstrere KIs effekt i undervisnings- og vurderingssammenheng, og for å
identifisere beste praksiser, forteller Eskedal.
Heri Ramampiaro, forteller at studentene ved NTNU skal få god informasjon for hvordan de skal bruke kunstig intelligens det kommende studieåret.
– Vi anbefaler alle studentene å bruke kunstig intelligens til å styrke arbeidet deres, men det er viktig å alltid oppgi kilder på jobben som gjøres, og det samme gjelder ved bruk av for eksempel chatGPT. I starten av studieløpet vil studentene få informasjon om det, sammen med andre etiske retningslinjer.
– Når studentene leverer oppgaver og hjemmeeksamener får de også et skjema de skal fylle ut, hvor de skal beskrive bruken av KI.
– Hvordan vet dere om studenter jukser?
– Vi har et tillitsbasert system, det vil alltid være noen som jukser, men det finnes jo muligheter muntlige eksamener og forsvar av Master-oppgaver som kan fungere som en sikkerhet for at studentene får med seg det de skal i løpet av studieløpet.
– Vi anbefaler også studentene å være nøye og bevisste mens de bruker det, vi følger nøye med på utviklingen av verktøyene, men slik det er i dag så kommer det stadig frem feil servert som sannheter, sier han.
– Må verifiseres av andre kilder
Øyfrid Knudsen ved Nord Universitet forteller at de ønsker at KI-verktøy skal fremme studentenes læring:
– Først og fremst ser vi at KI-løsninger kan brukes under studier som inspirasjon, diskusjonspartner og hjelp til språkvask. Det skal ikke henvises til KI verktøy som en troverdig kilde i faglig arbeid. Tekst som lages av generativ KI må alltid verifiseres gjennom andre kilder.
– Vi anser det å lage besvarelse ved hjelp av generativ KI og leverer den helt eller delvis som egen besvarelse som fusk. Det er også viktig for oss å gjøre studentene klar over aspektene rundt informasjonssikkerhet, være kritiske og gjøre gode etiske vurderinger.
– Hvordan kan det brukes under hjemmeeksamen?
– Ved hjemmeeksamen må oppgaveutformingen ta høyde for bruk av kunstig intelligens som hjelpemiddel.
– Hva tenker dere om utviklingen? KI-systemene utvikles fortløpende og blir stadig bedre og sterkere.
– Vi forventer at utviklingen vil fortsette i stort tempo og oppmuntrer til forskning og innovasjon for å fremme ansvarlig utvikling og bruk av kunstig intelligens. Kritisk tenkning er en nøkkelferdighet for studentenes læring, og vil følgelig være et av universitetets viktigste områder for kompetanseoverføring, sier Knudsen.