Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
 Arthur Sund stående i et kontorlandskap

Ifølge Tekna-tillitsvalgte Arthur Sund er flaskehalsen for vekst i Cognite hvor mange de klarer å rekruttere av riktige personer.

Her skapes det jobber - får ikke nok eksperter

– Jeg tror alle her er stolte over å være en del av en så suksessfull gründerbedrift, sier Arthur Sund (39) i IT-selskapet Cognite AS. Vi møter han i hovedkontoret på Fornebu utenfor Oslo. Han er tillitsvalgt for de 116 Tekna-medlemmene i selskapet som nylig er omtalt som en av Norges to første enhjørninger.

For kort tid siden ble selskapet Cognite omtalt som en av Norges to første såkalte enhjørninger i finansmedia. En enhjørning er noe helt unikt, og beskriver et privateid oppstartselskap under ti år med en verdi på en milliard dollar eller mer. Ifølge E24 har det Aker-eide selskapet hentet 1,2 milliarder dollar fra en amerikansk investor og har planer om å notere selskapet på teknologibørsen Nasdaq i USA.

Les også om enhjørningen Oda

– Fortsatt er dette bare begynnelsen. Ambisjonsnivået er høyt, og de investorene som kommer inn nå, forventer nok å få igjen en tidobling av investeringen, sier Arthur Sund, leder av Tekna-gruppa i selskapet.

400 nye på 4 år

Cognite ble etablert i 2016 da tidligere FAST-gründer John Markus Lervik tok utfordringen fra Kjell Inge Røkke og Øyvind Eriksen med å lede oppbyggingen av selskapet. Ifølge Brønnøysundregisteret har antall ansatte økt fra 14 i 2017 til 414 i juni 2021. Fra juni 2020 til juni 2021 var veksten 93 nye ansatte.

 

Tekna-medlem Arthur Sund begynte som løsningsarkitekt i selskapet for snart tre år siden.

–  Vi har vokst med 50 prosent eller mer hvert eneste år. Flaskehalsen er hvor mange vi klarer å rekruttere.  Det er en utfordring å få inn nok av de riktige menneskene og profilene raskt nok til veksten det legges opp til med de nye investeringene, sier Sund.

Han beskriver daglig leder (CEO) John Magnus Lervik som en ekstremt inspirerende og innovativ type.

–  Da jeg ble rekruttert inn, fikk jeg en spennende samtale med Lervik om hans tanker og visjoner, og skjønte at dette var en «once-in-a-lifetime»-mulighet.

Selv har Sund utdanning både i informatikk, økonomi, administrasjon, psykologi og logistikk. Også i arbeidslivet har han skaffet seg variert erfaring. Før han begynte i Cognite, jobbet han i mange år med analyse og bruk av data i finans og detaljhandel. Han har også jobbet i Microsoft, og i en periode ledet han oppbyggingen av data- og analyseavdelingen i WiMP og Tidal, som er tjenester for musikkstreaming.

Spesialister innen ulike fag

Ifølge Sund har selskapet mellom 30 og 40 nasjonaliteter på Fornebu. Nettsiden til selskapet forteller om cirka 500 ansatte fra mer enn 60 land.

–  Selskapet har for lenge siden innsett at Norge er for snevert for sin rekruttering, og vi driver derfor aktivt rekrutteringsarbeid mot flere utdanningsinstitusjoner i andre land, sier han.

Les også Disse IKT-selskapene ansatte flest i koronaåret

Noe av det som har imponert han mest i tiden han har jobbet i Cognite, er det faglige nivået på alle de ansatte.

– Vi har ikke bare rene IT-teknologer, men også domenespesialister innenfor olje- og gass, kraftsektoren og andre industrimiljøer. Å ha så mange spesialister innen i alle tenkelige fagfelt, driver miljøet på en helt unik måte, sier Sund, som også synes det er unikt å bli ledet av en person med doktorgrad innen teknologi.

Det er lagt mye arbeid i flotte utearealer mellom Aker-byggene på Fornebu.
De ansatte i Cognite kan benytte seg av et eget behagelig lounge-område.

Han forteller at veksten skjer innen alle funksjoner, men at behovet er størst for folk med programvare- og it-faglig kompetanse.

Selskapets suksess mener han i stor grad skyldes god timing i forhold til et udekket behov i et voksende marked der det blir mer og mer press på digitalisering.

– Nytten av å få oversikt og utnytte dataene for miljøutslipp, helse, miljø og sikkerhet, og andre forhold har kommet høyt oppe på agendaen i mange virksomheter, nevner han.

Kobler OT og IT

– Cognite leverer løsninger for såkalte industrielle data. Det handler om å koble sammen operasjonell teknologi (OT) med informasjonsteknologi (IT), og bygge løsninger som gir for eksempel gir smartere vedlikehold, mer effektiv energiutnyttelse, optimalisere produksjon og reduserer risikoen for driftsstans.

Sund sammenligner det selskapet gjør, med digitaliseringen som er gjort i konsumentmarkeder tidligere, som for eksempel telekom- og finanssektoren. Forskjellen er at de gjør det på industrielle data.

Ifølge Sund foreligger det utrolig store mengder data som ikke er koblet sammen. Det handler om å skape verdier og forståelse ut av disse dataene.

–  I industribedrifter er det ofte mange frittstående systemer som er dedikert til hver sine formål. Ulike domener har sine egne systemer – såkalte datasiloer hvor ulike systemer ikke snakker med hverandre.

– Et eksempel kan være en oljeplattform der sensorer måler ting til ulike formål kanskje tusen ganger i sekundet. I stedet for at disse dataene bare forblir i et system ute på plattformen, samler vi dem og bygger felles skybaserte løsninger der OT-data kobles med IT-data.  Kjerneproduktet Cognite har utviklet for å gjøre dette er programvaren Cognite Data Fusion.

Fra skreddersøm til gjenbruk

– Hittil har vi drevet mye skreddersøm mot hver enkelt kunde. Nå går det mer mot standardisering og gjenbruk av løsninger, forteller Arthur Sund.

Selv har han de siste årene jobbet mest med OMV, et stort olje- og gass-selskap med hovedkontor i Wien i Østerrike.

– Før korona reiste jeg til Wien veldig ofte. Under koronatiden har vi måttet gjennomføre møtene utelukkende digitalt. Det har fungert veldig bra og vært mer positivt enn negativt, synes han.

– Enda mer tid og ressurser har det vært å spare på enda lengre reiser, som for eksempel til New Zealand, hvor vi også har prosjekter med OMV, forteller han.

Arthur Sund har vært Tekna-leder nesten ett år etter at gruppa ble etablert. Han synes det har vært veldig lærerikt og en spennende erfaring.

– I et oppstartselskap er det mange prosesser som måtte på plass. Det har vært mye å ta tak, men vi har hatt et veldig godt og konstruktivt samarbeid med ledelsen, sier han.

Les også Skyhøy vekst med digitalt skrivebrett

Neste uke forteller vi historien om den andre norske enhjørningen, netthandelselskapet Oda.