Hopp til innhold
Foto av Santiago og Amalie i et rom med STEM-læringssaker med tekst i bildet: På jobb for framtiden samt ikon til Fns bærekraftsmål 4 - God utdanning.

Santiago Quinteros og Amalie Liane møtes igjen på Forskerfabrikken i Oslo for første gang siden de var frivillige i Kenya.

God utdanning er viktig for all bærekraft

Miljørådgiver Amalie Liane og geotekniker Santiago Quinteros dro til Kenya for å vise at praktisk tilnærming til realfag kan forbedre kvaliteten på undervisningen.

Amalie Liane og Santiago Quinteros holder hvert sitt beger med blåfarget vann. En hyssingstump holdes i spenn mellom begerene. Quinteros begynner forsiktig å helle ut vannet, men i stedet for å dryppe ned på gulvet, følger det hyssingen og ender opp hos Liane.

Eksperimentet viser hvordan egenskaper i vannet gjør at det klistrer seg til seg selv og andre stoffer, noe som gjør det enkelt å blande med mye annet.

– Dette er kanskje ikke det mest fantastiske eksperimentet, sier Liane som jobber mye med vannproblematikk som miljørådgiver i Norconsult.

Men selv om det ikke har en enorm wow-faktor, ligger det mye verdi i selve demonstrasjonen.

I «Vann på tråd»-eksperimentet flyttes vann fra et beger til et annet – kun ved hjelp av en hyssingstump.
Egenskaper i vannet gjør at det klistrer seg til hyssingen.

Praktisk inspirasjon

I høst tilbrakte de ti dager i Kenya med pilotprosjektet STEM Without Borders – et samarbeid mellom organisasjonen Ingeniører uten grenser (IUG) og Forskerfabrikken. Oppdraget var å inspirere kenyanske lærere til å ta i bruk en mer praktisk og utforskende tilnærming til realfagsundervisningen.

Prosjektet er litt på siden av det Liane og Quinteros – som er geotekniker ved Norge Geotekniske Institutt – gjør til daglig. Begge er opptatt av utdanning og fikk støtte fra arbeidsgiverne til å reise til Kenya med IUG. For selv om de ikke er pedagoger, sitter de på viktig kompetanse som passer som hånd i hanske med oppdraget.

– I Kenya foregår undervisningen vanligvis slik at læreren står foran i klasserommet og sier en setning som elevene skal gjenta, sånn vi gjorde det her i Norge før. Jeg tror noen lærere har litt praktisk i undervisningen, men det er veldig sjelden, sier Liane.

Hun forteller at den Kenyas naturvitenskapelige læreplan ble revidert i 2019 til å blant annet inkludere undersøkelsesbasert læring.

– Men av det vi kunne se da vi var der nede, blir det ikke gjennomført i stor grad.

Viktig forutsetning for bærekraft

Kompetanseheving, etterutdanning eller faglig påfyll – uansett hva du vil kalle det er arbeidet deres i tråd med bærekraftsmålet om god og inkluderende utdanning for alle.

Det er noe Quinteros, som selv er fra Ecuador, er veldig opptatt av. Oppholdet i Kenya lå tett på undervisningen han fikk som barn.

– Det var nesten så jeg kjente meg igjen. Skolene lignet veldig på barneskolen min, det samme gjelder pedagogikken. Gjennom utdanningen min fikk jeg muligheten til å reise og tilegne meg nye erfaringer. Jeg har opplevd hvordan det kan være et verktøy for å skaffe seg kunnskap, forteller han.

– Utviklingsland har mange utfordringer, og utdanning er en viktig forutsetning for å kunne ta tak i all bærekraftsproblematikk.

Liane holder sporene fra planten kråkefot i hånden. Disse er så små at de ser ut som støv og inneholder en del olje. Med god tilgang på oksygen og flammer ….
… brenner sporene opp svært raskt – og gir en spektakulær effekt.

Mange barrierer

Opplæring med høy kvalitet – det er enkelt å ta for gitt her i Norge, tror Liane. Hun er ærlig på at hun ble litt sjokkert over hvor stor forskjellen var både i tilnærmingen til og rammene for undervisningen i Kenya.

– Det ga motivasjon til å bidra til at andre får bedre forutsetninger for utdanningen sin, sier hun.

– Tror du vi klarer å gi det til alle innen 2030?

– Jeg har veldig lyst til å si ja, men jeg tror egentlig ikke det, sier hun, og får støtte fra Quinteros:

– I land som Kenya er det så mange barrierer vi ikke har her. Det vil kreve mye penger og politisk vilje for å få på plass det grunnleggende i hverdagen til folk.

Frivillighetsarbeidet i Kenya ga miljørådgiver Amalie Liane motivasjon til å gi andre bedre forutsetninger for utdanningen sin.
God utdanning er en viktig forutsetning for å løse andre bærekraftsutfordringer, mener geotekniker Santiago Quinteros.

Samtidig er det spesielt én ting som gjør dem optimistiske: folkene. Lærerne de møtte hadde en enorm vilje til å lære nye ting, særlig da de så hvor entusiastiske elevene ble da de fikk eksperimentere.

– Det er jo ikke sånn at vi kom med fasiten, men det var viktig for oss å få frem hva man gjøre med noe så enkelt som vann og hyssing, sier Liane.