God utdanning er viktig for all bærekraft
Miljørådgiver Amalie Liane og geotekniker Santiago Quinteros dro til Kenya for å vise at praktisk tilnærming til realfag kan forbedre kvaliteten på undervisningen.
Amalie Liane og Santiago Quinteros holder hvert sitt beger med blåfarget vann. En hyssingstump holdes i spenn mellom begerene. Quinteros begynner forsiktig å helle ut vannet, men i stedet for å dryppe ned på gulvet, følger det hyssingen og ender opp hos Liane.
Eksperimentet viser hvordan egenskaper i vannet gjør at det klistrer seg til seg selv og andre stoffer, noe som gjør det enkelt å blande med mye annet.
– Dette er kanskje ikke det mest fantastiske eksperimentet, sier Liane som jobber mye med vannproblematikk som miljørådgiver i Norconsult.
Men selv om det ikke har en enorm wow-faktor, ligger det mye verdi i selve demonstrasjonen.
Praktisk inspirasjon
I høst tilbrakte de ti dager i Kenya med pilotprosjektet STEM Without Borders – et samarbeid mellom organisasjonen Ingeniører uten grenser (IUG) og Forskerfabrikken. Oppdraget var å inspirere kenyanske lærere til å ta i bruk en mer praktisk og utforskende tilnærming til realfagsundervisningen.
Prosjektet er litt på siden av det Liane og Quinteros – som er geotekniker ved Norge Geotekniske Institutt – gjør til daglig. Begge er opptatt av utdanning og fikk støtte fra arbeidsgiverne til å reise til Kenya med IUG. For selv om de ikke er pedagoger, sitter de på viktig kompetanse som passer som hånd i hanske med oppdraget.
Amalie Liane (29), miljørådgiver i Norconsult, og Santiago Quinteros (42), geotekniker ved Norges Geotekniske Institutt (NGI).
Jobber for FNs bærekraftsmål nr. 4 om å sikre god utdanning for alle.
Delmålene inkluderer å sikre at jenter og gutter fullfører gratis likeverdig skolegang, at alle har lik tilgang på god teknisk og yrkesfaglig opplæring og høyere utdanning til en overkommelig pris, og at kjønnsforskjeller i utdanning og opplæring skal avskaffes innen 2030.
– I Kenya foregår undervisningen vanligvis slik at læreren står foran i klasserommet og sier en setning som elevene skal gjenta, sånn vi gjorde det her i Norge før. Jeg tror noen lærere har litt praktisk i undervisningen, men det er veldig sjelden, sier Liane.
Hun forteller at den Kenyas naturvitenskapelige læreplan ble revidert i 2019 til å blant annet inkludere undersøkelsesbasert læring.
– Men av det vi kunne se da vi var der nede, blir det ikke gjennomført i stor grad.
Viktig forutsetning for bærekraft
Kompetanseheving, etterutdanning eller faglig påfyll – uansett hva du vil kalle det er arbeidet deres i tråd med bærekraftsmålet om god og inkluderende utdanning for alle.
Det er noe Quinteros, som selv er fra Ecuador, er veldig opptatt av. Oppholdet i Kenya lå tett på undervisningen han fikk som barn.
– Det var nesten så jeg kjente meg igjen. Skolene lignet veldig på barneskolen min, det samme gjelder pedagogikken. Gjennom utdanningen min fikk jeg muligheten til å reise og tilegne meg nye erfaringer. Jeg har opplevd hvordan det kan være et verktøy for å skaffe seg kunnskap, forteller han.
– Utviklingsland har mange utfordringer, og utdanning er en viktig forutsetning for å kunne ta tak i all bærekraftsproblematikk.
Mange barrierer
Opplæring med høy kvalitet – det er enkelt å ta for gitt her i Norge, tror Liane. Hun er ærlig på at hun ble litt sjokkert over hvor stor forskjellen var både i tilnærmingen til og rammene for undervisningen i Kenya.
– Det ga motivasjon til å bidra til at andre får bedre forutsetninger for utdanningen sin, sier hun.
– Tror du vi klarer å gi det til alle innen 2030?
– Jeg har veldig lyst til å si ja, men jeg tror egentlig ikke det, sier hun, og får støtte fra Quinteros:
– I land som Kenya er det så mange barrierer vi ikke har her. Det vil kreve mye penger og politisk vilje for å få på plass det grunnleggende i hverdagen til folk.
Tre ting vi har lært på veien:
- At det er lett å undervurdere hvor godt folk i andre land kan klare seg selv, så lenge de har tilgang på utstyr, verktøy og pedagogisk kompetanse. De er utrolig engasjerte og motiverte for å tilegne seg ny kunnskap.
- At etterutdanning er utrolig viktig. Lærerne er godt utdannet og kan veldig mye, samtidig som at de er svært takknemlige for å lære nye måter og formidle det de kan.
- At vi ikke bør ta for gitt hvor viktig utdanning er for samfunnet. Det er ikke uvanlig å ta universitetsutdannelse i Kenya, men det kommer ikke nødvendigvis lokalsamfunnet til gode. Noen jobber som lærere i andre land der det er bedre betalt, mens noen jobber ikke som lærere i det hele tatt fordi det ikke er økonomisk gunstig.
Samtidig er det spesielt én ting som gjør dem optimistiske: folkene. Lærerne de møtte hadde en enorm vilje til å lære nye ting, særlig da de så hvor entusiastiske elevene ble da de fikk eksperimentere.
– Det er jo ikke sånn at vi kom med fasiten, men det var viktig for oss å få frem hva man gjøre med noe så enkelt som vann og hyssing, sier Liane.
På jobb for framtiden
FNs bærekraftsmål er veikartet til en bedre verden.
Hver dag jobber Tekna-medlemmer for å realisere disse målene.
I denne serien møter fremragende fagpersoner – én for hvert bærekraftsmål.