– Mange av elevene mine var aktive, men det var noen jeg ikke hørte mye fra
Slik gikk det for læreren å streame timen
Realfagslærer Sofie Marie Aarnes, som underviser i matematikk dette året, har laget gode rutiner for å få streaming-timene mest mulig effektive.
Tekna-medlemmet er lektor i realfag for Kuben VGS.
Denne uka ble første streaming-time gjennomført:
– Den forrige streamingen startet med at jeg sa fra til elevene at jeg kom til å sette opp en time etter lunsj i chatten i Teams, og ba dem melde interesse ved å like meldingen. Få gjorde dette, men de aller fleste møtte opp til live-strømmingen etterpå.
– Jeg forberedte en side i OneNote som jeg tenkte å notere på (laget et eksempel, selvfølgelig med covid-19 som tema for å lære om binomisk sannsynlighetsfordeling.). Jeg fant også frem noen konkreter (fra et brettspill jeg hadde hjemme) for å illustrere uordnet utvalg uten tilbakelegging.
Skrudde av lyden på elevene
Hun forteller at timen hun holdt live var kortere enn en vanlig skoletime. Den var også mindre muntlig.
– Jeg skrudde av lyden på elevenes mikrofoner og ba dem svare og stille spørsmål skriftlig i chat. Noe var de også med på muntlig, men det blir litt rotete med 20 stk.
Det gikk fint, siden mange var veldig aktive med å svare i chatten.
– Mange av elevene mine var aktive, men det var noen jeg ikke hørte mye fra. Gruppa var litt stor for å engasjere alle. Vet ikke om dette gikk for fort for noen.
–For å forklare teorien brukte jeg eksempler, og jeg brukte digital penn på IPad for å skrive og forklare. Jeg brukte ulike programmer og var innom nettet og GeoGebra underveis. Timen var ikke et foredrag, men mer en samtale mellom meg og elevene.
– Var det noen spesielle utfordringer med å gjennomføre timen på denne måten?
– Jeg hadde tenkt å bruke live-arrangement i Teams, men rett før timen ble jeg kastet ut av systemet og jeg hadde ikke admin-rettigheter. Da tok det litt tid, men jeg fant en annen løsning med direkte video-anrop via chat i Teams. (Altså ikke igjennom kalenderen). Det tok altså litt mer tid å komme i gang og elevene får mer mulighet til å styre skjerm og lyd enn de ville fått om livearrangement hadde fungert.
I løpet av dagen tok noen elever kontakt med Aarnes for å få hjelp med lekser. Det gjorde de ved å sende en melding i chatten i Teams, og Aarnes ringte de deretter opp igjen med videoanrop for hjelpe individuelt. Hun viste da mest delt skjerm og OneNote.
Hun har følgende tips til andre lærere i samme situasjon:
- Vit om back-up-løsninger dersom det systemet man har tenkt å bruke ikke fungerer.
- Lag noen regler for timen, slik at alle ikke snakker i munnen på hverandre.
- Forbered deg godt, så programmer/eksempler ligger klart.
- Bruke to skjermer: en til chat og en som man deler med elevene. Gjerne berørings-skjerm med penn.
- Ha «opprop» i starten slik at man vet hvem som er med.
– Har du noen gode tips til elevene, hvordan får de mest kunnskap ut av disse streaming-timene?
– Ha ro rundt deg og fokuser så godt du kan. Skriv notater på ark for eksempel. Husk også å stille spørsmål, sier Aarnes.
– Jeg er veldig fornøyd
Elevene som fortalte om hvordan viruset har påvirket hverdagen har ulike erfaringer med fjernundervisning:
(Disse elevene går i andre klasser enn der Aarnes underviser).
Marianne Christiansen:
– Jeg er veldig fornøyd med streaming-timene. Hvorfor har vi ikke gjort det før? Vi på Energi og miljø ved OsloMet bruker tjenesten Zoom. Her har foreleseren mulighet å sette oss i mindre grupper, hvor vi kan diskuterer temaet eller oppgaver knyttet til forelesningen. Dette er jo kjempe effektivt, og jeg vil påstå at oppmøtet er bedre nå enn tidligere. Heia teknologi og industri 4.0!
Ferdinand Hegelstad:
– Når det kommer til streaming-timer, har jeg enda ikke hatt en forelesning, men det blir spennende å se hvordan det blir. Litt av å dra i forelesning for min skyld, er at man virkelig er til stede. Når jeg ser på screencast hjemme faller jeg ofte ut, eller blir rastløs.
Stine Lier:
– Jeg har fire fag dette semesteret, hvor to av de tilbyr forelesning på video. Det ene faget tar i bruk videoopptak fra forelesningene i fjor, det fungerer bra fordi pensum er likt i år. Det andre faget tar i bruk Blackboard Collaborate Ultra, som er et verktøy for nettundervisning. Første forelesning i dette faget er ikke før på torsdag, så jeg har ikke noe erfaring med nettundervisningen der enda, sier hun.