Flertallet av studentene jobber med bærekraft
Over halvparten av studentene ved NTNUs Entreprenørskole jobber med å etablere bedrifter som skal fremme bærekraft. Entreprenørskolen er en av vinnerne av studentenes kåring av beste masterprogram i Studiebarometeret.
Tekna Magasinet har for sjette året på rad rangert alle masterprogrammene for syv av Studiebarometrets faggrupper innen teknologi og naturvitenskap. Studiebarometeret er en undersøkelse fra NOKUT hvor alle studenter i Norge kan gi karakterer på sine respektive studieprogrammer. Her svarer studieprogramleder Karoline Kaspersen for mastervinneren i faggruppe Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag, andre (se resultatene for alle masterprogram i denne faggruppen nederst).
– Dere kom på topp i 2018, delt førsteplass i 2019 og så alene på topp igjen i 2020. Hva tror dere utgjør de viktigste bidragene til de gode vurderingene fra studentene?
– NTNUs Entreprenørskole er et studieprogram som bygger på kombinasjonen av teori og praksis. Studentene får praktisk erfaring gjennom det å starte egne bedrifter hvor undervisningen tilpasses utfordringer studentene står ovenfor til enhver tid.
Les også: Mastervinner motvirker eldrebølgen
– De faglig ansatte på studieprogrammet jobber tett opp mot studentene i utdanningsløpet og gjør ulike ressurser tilgjengelig for studentene, men stiller krav til at studentene må lære seg å utnytte ressursene de har rundt seg. Dette er et studieprogram som ansvarliggjør studentene og gir de førstehånds erfaring med det å håndtere usikkerhet, faktorer som bidrar til at det er et levende studieprogram.
– Det er en sterk delingskultur på studieprogrammet hvor nåværende og tidligere studenter, på tvers av årskull deler kunnskap. Mange andre studieprogram kan nok lære av hvordan vi involverer alumnistudenter.
– Verden står overfor en klimakrise og koronakrise. Har deres studenter kommet opp med noen bidrag til å løse hvordan vi skal leve med disse krisene?
– Dette er helt sentrale tema og utfordringer som vi alle står ovenfor, og er viktige spørsmål. Vi har sammen med andre miljøer på NTNU utviklet undervisningsmoduler og verktøy som kan direkte knyttes opp til studieprogrammets aktiviteter knyttet til en bærekraftig fremtid. Over 50 prosent av dagens studentmasse jobber med å etablere bedrifter som har et fokus på bærekraft. Selskapet Massflow som lager en tjeneste for kjøp og salg av gjenbruksmasser i byggebransjen er et av flere eksempler.
– Det er 18 år siden NTNUs Entreprenørskole ble etablert. Målet har vært å utdanne verdens beste forretningsutviklere. Har dere lykkes med det?
– Målet om å utdanne verdens beste forretningsutviklere er en visjon NTNUs Entreprenørskole har, og er et mål vi jobber mot hver dag. Vi ønsker å legge til rette for fremtidige behov i samfunnet gjennom å lære studentene hvordan de kan håndtere og takle usikkerhet, bli endringsagenter, det være seg om de starter egne selskaper eller bidrar til at mer etablerte selskaper blir mer entreprenørielle. Vi er nok ikke der at vi utdanner verdens beste forretningsutviklere, men vi er langt nærmere enn vi var for 18 år siden.
Her kan du lese om mastervinnerne i andre kategorier:
Mastervinner mener pandemien har gitt større respekt for naturen
Mastervinner motvirker eldrebølgen
Mastervinner ønsker delt kildekode for koronavaksiner
Mastervinner vil avsløre miljøbobler
DETTE ER UNDERSØKELSEN FRA STUDIEBAROMETERET
Studiebarometeret.no er en nettportal som viser studentenes oppfatninger om studiekvalitet i studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter. Data i studiebarometeret.no bygger på en nasjonal spørreundersøkelse, Studiebarometeret fra NOKUT. Undersøkelsen foretas årlig blant 2. års og 5. års studenter.
Tekna Magasinet har foretatt en rangering av alle masterprogrammer innen de syv store faggruppene i kategorien Naturvitenskapelige og tekniske fag (inkludert ingeniørfag). Faggruppene Matematikk og statistikk og Fabrikasjon og utvinning er utelatt på grunn av få masterprogrammer.
Rangeringen i faggruppene er foretatt ved å beregne et gjennomsnitt av ti indekser og spørsmål om helhetsvurdering og medvirkning. De ti indeksene er læringsmiljø, inspirasjon, tilknytning til yrkeslivet, undervisning, forventninger, organisering, vurderingsformer, tilbakemeldinger, eget engasjement og digitale verktøy. Alle indeksene er beregnet på grunnlag av flere underliggende og mer detaljerte spørsmål.
Antall respondenter er lagt til grunn der det ellers er likt for både gjennomsnitt og helhetsvurdering. Masterprogrammer med færre enn ti respondenter i undersøkelsen for 2020, er ikke inkludert i rangeringen.