De gir skolen toppskår
Master i arkitektur ved Bergen Arkitekthøgskole, BAS, ligger på topp i studenters egen vurdering av 5-årige masterprogram innen teknologi og naturvitenskap, ifølge tall frå Studiebarometeret 2022.
Eierskapsfølelse til egen skole og et tett klassemiljø er noe studentene Nora Håskjold (28) og Magnus Gjersdal (28) som studerer ved Bergen Arkitekthøgskole, fremhever som spesielt positivt ved studiestedet og masterprogrammet i arkitektur.
Masterprogrammet topper listen over 5-årige masterprogram med 4,3 av 5 mulige poeng, ifølge tall fra Studiebarometeret 2022, regnet ut som et gjennomsnitt av alle indikatorene studentene blir bedt om å svare på. For en av indikatorene, nemlig helhetsvurdering til programmet ligger de helt på topp med 4,8.
De er da også på topp blant alle masterprogrammene innen Bygg- og anleggsfag. Se diagrammet som viser studentenes rangering. Rangeringen er basert på et gjennomsnitt av ni underliggende indekser og vurderinger. Klikk deg inn og se vurderingen av de enkelte indekser.
Nora og Magnus går siste semester og samarbeider om diplomoppgaven som skal leveres i slutten av juni. Den handler om å utvikle selvbyggerhus for flyktninger basert i Kristiansund. De to tar for seg både det organisatoriske, og det arkitektoniske i forhold til tomt og landskap, i tillegg til å se på hvordan brukermedvirkning kan stå sentralt i tillegg til samfunnsøkonomiske betraktninger. Tanken er at dette skal danne en modell som kan brukes i flere kommuner.
Les også om de som topper totalt og av 2-årig master.
Tas opp basert på motivasjon og erfaring
For å studere ved Bergen Arkitekthøgskole må du ha generell studiekompetanse, men opptaket baserer seg ikke på karakterer. De som ønsker å studere der må sende en motivasjonssøknad og kan så bli innkalt til et mulig intervju.
– At skolen tenker på sammensetningen av studenter ved opptaket, tror vi er med på å bygge opp under det gode miljøet. Noe av det som bygger et godt klassemiljø er de erfaringene folk tar med seg til BAS. Sammensetningen av klassene er basert på at elevene er med på å skape grunnlaget for utdanningen. Dessuten er klassene relativt små, om lag 30 elever, noe som gjør at alle snakker med hverandre, sier Nora og Magnus.
De fortelle at studiet starter med en telttur for å kjenne på klima, naturkrefter og landskapsformer. Første dagen får de en pakkeliste og så bærer det av gårde til øysamfunnet Solund på Vestlandet for fire uker.
– Det kan være mye lærdom om hvordan man plasserer telt i forhold til klima ved å våkne i en vannpytt. Man blir også kjent med hverandre på godt og vondt. Det skaper et helt spesielt samhold, og turen blir noe man snakker om resten av studietiden, ler Nora.
Sett inn lenken til: Se også vinneren blant 2-årige masterprogram, Digital samhandling ved NTNU
Studenter er med og bygger skolen
De to har gått alle 5 årene på skolen i Bergen. Koronaperioden gjorde det vanskelig med utveksling til studiesteder i andre land, som er ganske vanlig etter bachelor.
– Vi var heldige som fikk lov å komme på skolen og jobbe med fagene våre i denne perioden.
Bygningsmassen til skolen er helt spesiell. Det er et gammelt kornlager – et stort massivt industribygg i Sandviken. Siden overtakelsen har studentene kontinuerlig vært med på å bygge skolen gjennom prosjekter i alle størrelser, både på eget initiativ og i løpet av ulike undervisningsmoduler.
– Det er mange spesielle rom her som gjør det ekstra spennende å studere her. Og det at vi er med på å utforme lokalene våre, gir oss en eierskapsfølelse til skolen. Bygget danner en god ramme og gir en stor frihet til å utforske det man interesserer seg for innen arkitektur.
Nora og Magnus forteller at studentene også har et helt spesielt fag som går gjennom hele studieløpet som kalles DAV (Den Andre Verden) som gir studentene frihet til å utforske kunstneriske uttrykk.
– Vi tror dette appellerer til mange. Noen BAS-studenter bli faktisk kunstnere, sier de to arkitektstudentene.
Lærere og elever blir godt kjent
Cecilie Andersson underviser på flere nivåer - både 1. klasse, en masterklasse og diplomstudenter. Hun tror det gode resultatet i Studiebarometeret blant annet skyldes av elevene føler seg veldig godt sett.
– BAS er en liten institusjon med bare om lag 150 studenter. Det betyr at lærerne etter hvert kjenner studentene veldig godt.
Spesielt med denne skolen er også at lærerne jobber 50 prosent på skolen og 50 prosent i andre yrker utenfor skolen. Dette tror Andersson bidrar til at lærerne gir studentene veldig samfunnsrelevante problemstillinger å jobbe med.
Ifølge Andersson ligger studentene ved BAS på topp når det gjelder hvor mye de jobber med studiene.
– Studentene kan komme og gå når de vil hele døgnet. De jobber veldig mye med fagene og er veldig engasjerte, sier hun.
Se rangeringen av alle faggruppene med 87 masterprogram innen teknologi og naturvitenskap her.
Dette er Studiebarometeret og tallene
Studiebarometeret.no er en nettportal som viser studentenes oppfatninger om studiekvalitet i egne studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter. Data i studiebarometeret.no bygger på en nasjonal spørreundersøkelse, Studiebarometeret fra NOKUT. Undersøkelsen foretas årlig blant 2. års og 5. års studenter. Rangeringen i faggruppene er foretatt ved å beregne et gjennomsnitt med to desimaler av syv indekser og spørsmål om helhetsvurdering og medvirkning. De syv indeksene er læringsmiljø, tilknytning til yrkeslivet, undervisning, organisering, vurderingsformer, tilbakemeldinger og eget engasjement. Alle indeksene er beregnet på grunnlag av flere underliggende og mer detaljerte spørsmål. Antall respondenter er lagt til grunn der det ellers er likt for både gjennomsnitt og helhetsvurdering. Masterprogrammer med færre enn ti respondenter i undersøkelsen for 2022, er ikke inkludert i rangeringen.