Bruker kunstig intelligens på tre måter
– Vi har spart masse tid og ressurser på dette.
Hvor mye tid og ressurser kan man spare på å implementere kunstig intelligens (KI) i bedriften, eller som arbeidstager? Og på hvilken måte skal man i så fall gjøre det?
Simen Fure Jørgensen, som er produktsjef i Otovo og Tekna-medlem, forteller at solcellefirmaet ikke ser seg tilbake etter endringene de gjorde for ett år siden.
– Vi startet opp i 2016, men for ett år siden valgte vi å legge KI inn på tre ulike måter i driften, sier han.
– Jeg tror ikke nødvendigvis at vi blir færre og færre.
1. ChatGPT til å standardisere hva slags kommunikasjon kunder og installatører har rundt omkring i verden.
– Bare den delen med oversetting har fungert mye bedre enn "google translate". Det er implementert i det interne systemet vårt. Så vi har hele konteksten, og hva som har skjedd tidligere lagret. Det blir dermed bedre og bedre.
2. Nettsidene er automatiserte så langt det lar seg gjøre.
– Når kundene tar kontakt, får de informasjon om hvordan eiendommen deres egner seg for solceller, og mulig prisanslag. Alt dette skjer før man snakker med et menneske.
3. Tilbakemeldinger gjøres automatisk og sorteres riktig.
– Tilbakemeldingene samles opp av ChatGPT, og den oppsummerer og gir konkrete forslag til produktforbedringer. Dette har spart oss for mye tid.
Inga Strümke, som er fysiker og ekspert på KI og Elisabet Haugsbø, president i Tekna diskuterer lengre ned i artikkelen hvordan tilnærmingen til KI burde være fremover.
Simen Fure Jørgensen forteller at det for dem i Otovo er en pågående prosess å finne ut om de skal bruke det mer, og i så fall på hvilken måte.
– Det handler ikke om at alt skal løses med KI, men å begynne å prøve det ut, og jobbe med å forstå når det passer kjempebra.
– Tror du at det blir færre og færre ansatte, desto mer effektive dere blir?
– Jeg tror ikke nødvendigvis at vi blir færre og færre, men selskapet vokser jo hele tiden. Så kanskje behovet for å måtte ansette nye kolleger går noe ned?
Og det er nettopp Tekna-medlemmer med naturvitenskapelig bakgrunn som har best forutsetninger for å bruke denne teknologien på nye spennende måter i jobben, mener Inga Strümke.
– Ja det er de som har anlegg for å tenke kritisk, samt jobbe hypotesebasert og ikke er redde for å finne ut hvordan teknologien faktisk fungerer, som har de beste forutsetningene for å bruke KI på en hensiktsmessig måte, sier hun.
Lyst å diskutere KI? Bli med i nettverket Tekna Big Data
Hva skjer når kunstig intelligens tar av?
Strümke og Elisabet Haugsbø tror ikke at Tekna-medlemmer skal være redde for jobbene sine, men ser viktigheten av å etterutdanne seg på enkelte områder.
– Det viktigste er at man skal kunne utvikle seg i trygge omgivelser, sier Strümke.
Hun mener vi må ha øyene oppe for at enkelte ting vil bli endret fremover.
– Det er mange som mener vi er inne i den fjerde industrielle revolusjon, og man kaller ikke noe for en "revolusjon" hvis det ikke er brå endringer som skjer på kort tid. Så KI kommer til å føre med seg noen store endringer som vi kommer til å merke i samfunnet og i yrkeslivet.
– Teknologien skal ikke diktere hvordan vi skal bruke den.
Hun mener utviklingen skjer annerledes enn det vi hadde forventet, kanskje litt raskere også
– Siden 50-tallet har vi prøvd å lage roboter til å gjøre "skit-jobbene" våres, Men vi sliter med å lage maskiner som gjør oppgaver som vi ser på som enkle og krever liten opplæring av et menneske. Istedenfor har vi sett at vi kan lett bruke det på komplekse oppgaver, som å se forskjell på ulike typer svulster, skrive med et godt språk, lage bilder og lignende
– Jeg lurer på om fremtiden, for å være litt dystopisk, blir at KI skriver dikt og lager musikk og kunst, mens vi går rundt og plukker søppel, sier hun.
Elisabet Haugsbø mener vi ikke må vente å se, men ta en aktiv del i utviklingen. Tekna-presidenten er interessert i hvordan vi skal kunne bruke verktøyene på en god, men sikker måte.
– Teknologien skal ikke diktere hvordan vi skal bruke den, vi må bruke KI der vi kan ha nytte av det.
– Vi skal ikke stole blindt på det, vi må bruke verktøyene for det det er og være kritiske og skjønne begrensingene.
Her kan du høre hele podkasten:
Hør også de neste delene av podkasten:
- Del 2 med Inga og Elisabet. Hva driver utviklingen av kunstig intelligens framover? Og kan vi som medarbeidere og fagpersoner få en hånd på rattet? Kan fagforeninger ha en rolle?
- Del 3 med Tekna-advokat Frode Steindebakken Rognsaa. Hvilke rettigheter har du dersom arbeidsgiver ønsker å automatisere deler av oppgavene dine, eller kanskje hele stillingen din?