Mener foreldre ikke forstår nettbruket: – Vi har kontroll
Kan kunsten deres hjelpe de voksne med å forstå?
Er foreldre for raske i vendingene med å forby nettbruk, uten å helt forstå hva barna faktisk driver med?
Det mener #Creative Future som imponerte dommere under årets SIA-konkurranse. (Scandinavian Innovation Award). De får dermed 20 000 kroner, som de kan bruke til å fortsette å utvikle prosjektet sitt.
– Når man opplever noe kjedelig på nettet, så skal man kunne si det til foreldrene.
Laget bestående av Ingrid Larsen, Mathea Grønvoll, Jenni Bjørnås, Theodor Grønvoll og Leander Grønnvoll fra Lyngsdalen skole i Finnsnes i Midt-Troms presenterte sitt prosjekt: Kunst-utstillingen "Forstå meg"
Her har de kombinert teknologi, som QR-koder og tradisjonell kunst, med fokus på å få de voksne til å forstå følelsene rundt hvordan de bruker nettet.
Vil ufarliggjøre nettet for foreldre
Laget mener det er viktig å vise livene de lever online, og hvorfor det er viktig å være der. Deltar man ikke i den digitale verdenen, kan man føle seg utestengt.
– Når man opplever noe kjedelig på nettet, så skal man kunne si det til foreldrene, og de skal kunne forstå bedre. Vårt prosjekt er en utstilling for å vise voksne hvordan vi har det på nettet, sier Ingrid Larsen.
– Foreldrene forstår ikke nettbruket deres?
– Nei, de vet ikke hva som er inn og trendy og sånt – og kan være litt kritiske. Akkurat nå er det for eksempel trendy å gå med pysjamasbukse. De skjønner heller ikke hvordan det er å spille – vi er veldig sosiale der, prater sammen og avtaler ting til senere og slikt, sier Ingrid Larsen.
– Følelsene våre er de samme på nettet, som utenfor.
– Foreldrene fokuserer og tenker på det negative – at vi kan bli hacket, eller at andre skumle ting kan skje oss på nettet, sier Mathea Grønvoll.
– Har det skjedd noe skummelt med dere nettet?
– Nei, men der ligger litt av kjernen i problemet. Hvis det skjer noe skummelt, så er det noen som er redd for å si fra til foreldrene, da konsekvensene kan bli overdrevne. At foreldrene for eksempel låser vekk Ipad, PC og mobil, istedenfor å prøve å forstå.
– Vi vil at de skal vite at vi vet hva som foregår på nett, og at vi er forberedt. Vi har lyst til å være der, så de må skjønne at vi har kontroll, sier Ingrid Larsen.
Det var det som ga ideen til den prisvinnende utstillingenes deres, som har gitt god respons fra både foreldre og politikere.
– Følelsene våre er de samme på nettet, som utenfor. Vi følte vi fikk vist følelsene våre gjennom denne kunsten og teknologien, og jeg tror foreldrene våre likte det, og faktisk skjønte hva vi mente, sier Mathea Grønvoll.
– Vi inviterte ordføreren og han likte det veldig godt. Han har invitert oss til å sette opp forestillingen på biblioteket, og det har vi tenkt å gjøre. Vi har også planer om å samarbeide med andre skoler og lage en digital utstilling som kan bli større. Det er nok mange som kjenner seg igjen i dette.
– Vil dere at foreldre skal ta en del i det dere gjør på nettet, eller bare forstå?
– Vi vil at de skal kunne forstå bare, slik at vi kan prate med dem, sier Jenni Bjørnås.
Det neste på planen til laget er Verdensfinalen i Bodø. Der skal de konkurrere mot lag fra hele verden, noe de gleder seg veldig til.
– Vi tenker ikke så mye på om vi kan vinne den også. Vi har ambisjoner om å ha det gøy, samt bli kjent med nye folk, sier Ingrid Larsen.
Dommernes begrunnelse:
- Vinneren av årets Scandinavian Innovation Award har tatt utgangspunkt i en veldig aktuell problemstilling som veldig mange vil kjenne seg igjen i. Denne problemstillingen er aktuell over hele verden i dag. De har utviklet et konsept som kan flyttes – eller gjenbrukes – uten for store ressurser.
- De har ikke som mange fokusert på å bruke teknologi for å løse problemer – men faktisk fokusert på problemer som teknologien har skapt! De har laget en arena hvor voksne på en effektiv måte kan lære om, og forstå mye av den verden som barna i dag er en del av – ikke bare tekniske løsninger men også følelser som dette utvikler.
Vinneren av 2. pris er RoboMech 4.0 fra Bergen
- Vinneren av dagens 2. pris har en idé som vil gi nye muligheter for en stor gruppe som til nå ikke har hatt mulighet til å delta på denne typen aktivitet.
- De har hatt en strukturert prosess og videreutviklet sin idé i flere faser.
- De har koblet sin FLL-erfaring med ulike komponenter til bruk på nye områder.
- Laget har også vurdert økonomi for videre utvikling av konseptet.
- De hatt nær kontakt med ulike brukergrupper både i utviklingen så langt, og også med tanke på videre realisering.
Vinneren av 3. premien er Aspeboda Science Club
- Vinneren av 3. pris har tatt tak i årets tema på en utmerket måte. Deres idé har blitt testet og videreutviklet i flere omganger. Prosjektet inneholder elementer av både spill for alle og hjelp til personer med ekstra behov.
- De har utviklet en demo som på en fin måte viser effekten av ideen sin. I tillegg har de kommet langt i utredning av hva det vil koste å videreutvikle ideen både lokalt og internasjonalt.
Her er de 10 lagene som konkurrerte:
- Uskedal City
- SkiBuddies
- #Creative Future
- SIO
- RoboMech 4.0
- Aspeboda science club
- Gandalf Apostlar
- AIS Team
- Mariebergsskolans finest
- Løvenenes Kongle
Tekna er hovedsponsor i Scandinavian Innovation Award i Oslo 12. februar og inviterte de ti lagene med de mest innovative ideene fra MASTERPIECE-sesongen.
Om Scandinavian Innovation Award
FIRST® LEGO® League Scandinavian Innovation Award (SIA) hyller lagenes innovative løsningene i årets FIRST® LEGO® League Challenge!
SIA er basert på prosjektdelen i FIRST® LEGO® League Challenge, der lagene selv har funnet en innovativ løsning på et problem de har valgt fra årets oppdrag.
Konseptet er basert på Global Innovation Award som var en global konkurranse som ble arrangert av FIRST i USA hvert år. Her deltok 20 lag fra hele verden. Global innovation Award ble avviklet fra 2023, men Scandinavian Innovation Award vil fortsette, for vi tror at det er ideene til dagens barn og ungdom som vil løse problemene vi står ovenfor som verdenssamfunn!
Scandinavian Innovation Award arrangeres hvert år i februar. I 2024 arrangeres det 12. februar.
FIRST Scandinavia er en ideell stiftelse hvis formål er å gi barn og unge (4-16 år) gode lærings- og mestringsopplevelser med de tekniske og naturvitenskapelige fagene, og gjennom dette bidra til at flere velger en realfaglig utdanning. Med FIRST Scandinavia samarbeider vi først og fremst om FIRST Lego League, som er verdens største teknologi- og kunnskapskonkurranse for barn og unge. I 2023 har 770 lag deltatt, med 10,500 barn og ungdommer, og Tekna har vært en aktiv part i støtte og gjennomføring.