Hopp til innhold
Mann sitter på sykkel, holder lego-modeller

MANGE LEKER: Er dette hjemmekontoret med mest leker blant Tekna-medlemmer?

– Ansvaret ligger i stor grad hos foreldrene

– Ta med deg nabobarna når dere skal løse prosjekter.

Det er kritisk mangel på folk med realfagskompetanse i arbeidslivet, samtidig svikter rekrutteringen til særlig matte og fysikk i de norske skolene.

Det kan få store konsekvenser for arbeidsmarkedet og den teknologiske utviklingen de neste årene. Et eksempel kan vi se fra Nordlanssykehuset nå, mangelen på bioingeniører gjør at sykepleiere må ta over noen av disse arbeidsoppgavene fra 1. april.

– Vi må gi barn og unge gode forbilder og inspirerende undervisning som vekker interessen for realfag tidlig, sier Tekna-president Elisabet Haugsbø.

Til og med verdenskartet på veggen er av Lego.

Og akkurat her er det kanskje en jobb å gjøre?

En undersøkelse på barn mellom 10-14 år og deres foreldre i England, gjennomført av Aspires, viste at flesteparten trodde realfag førte til en smal karrierevei, kun rettet mot yrker som vitenskapsperson, lærer eller lege.

– Barn er nysgjerrige av natur og Norge trenger mange flere naturvitere og realister. Uten dem vil det bli en kjempeutfordring for Norge om allerede 10-20 år.

Det mener Krister Nyløkken, medisinsk seniorrådgiver hos Bristol-Myers Squibb Norway, og realfagspappa. Han tror lek og dyrking av barnas naturlige nysgjerrighet fra ung alder er nøkkelen.

Les også: Et av Norges beste i Lego League i 2001 - slik gikk det med dem

Dinosaurer av lego
3d-printer

Norges morsomste hjemmekontor?

Kidsa Koder, Vitensentrene og Lego League er noen av tiltakene vi har for å rekruttere flere barn, men Nyløkken mener det må mer til, skolene kan heller ikke fikse alt.

– Ansvaret ligger i stor grad hos foreldrene, og det er viktig at vi som har denne realfagsbakgrunnen inkluderer andres barn og foreldre. Lær barna deres naturfag, og få dem til å anvende det i hverdagen.

Dette er et eksempel han prøver å etterleve.

Hjemme hos Nyløkken på Askøy i Bergen blir vi møtt av en fuglehund, en valp som sprinter rundt i huset i ekstase, og kan gi en indikasjon på lekenheten som venter på hjemmekontoret.

Han har nemlig kanskje Norges morsomste hjemmekontor? Og det brukes aktivt til å lære barna om realfag.

– Det er et kontor inspirert av nysgjerrigheten

Veggene er fylt av mange ulike Lego-verk, som den internasjonale romstasjonen, raketter, dinosaurer og Star Wars-figurer. Til og med verdenskartet på veggen er av Lego.

Et mikroskop brukes til å forklare barna om bakterier og viktigheten av å vaske hendene, men også for å vise frem andre små skapninger.

– Når hunden fikk flått sist, så tok vi småkrypene under mikroskopet, for å se hvordan flåtten egentlig ser ut.

– Alle barn er nysgjerrige.

Det er en 3D-printer i hjørnet som blir brukt flittig, til alt fra å lage former til pepperkaker, tennisballholder i bilen, eller til å lage manglende Lego-klosser. 

– Det er et kontor inspirert av nysgjerrigheten min og ting jeg synes er artig å ha i hverdagen og kan skape entusiasme hos mine barn.

– Alle barn er nysgjerrige, det er det som er så herlig med barn. De er åpne og har masse spørsmål.

– Når du tar deg tid til å forklare eller sammen prøve å løse et problem så vil nysgjerrigheten vokse enda mer, sier han.

Mann ser inn i kamera, ved siden av Lego-verdenskart

Det kan være spørsmål som:

  • Hvorfor gresset er grønt?
  • Hvorfor setter flåtten seg på hunden?
  • Hva er månen laget av?

– Se litt på planter.

– Og har barnet ditt kommet med et spørsmål dere skal finne ut av, hvorfor ikke ta med noen andre barn i samme slengen?

Han mener bare det å gå en tur i skogen kan skape masse fine situasjoner.

– Se litt på planter, ta den opp og analyser hva det er for noe, hva er de ulike delene og hvorfor har den de? 

– Det er veldig viktig at vi som foreldre tar det ansvaret, det er lett for oss som realister å smitte over engasjement på våre barn. 

– Jeg har gjort dette med mine barn, og inkludert barnehage og skole i dette. Noe som ser veldig teoretisk har vi prøvd å vise frem i praksis. 

Hjelmer laget av lego
Joggesko laget av lego

– Han var ikke veldig engasjert

I en skoleoppgave skulle sønnen hans få en solsikke til å vokse høyest mulig, men slet med å finne motivasjonen.

– Han var ikke veldig engasjert. Han skjønte ikke helt hvorfor han skulle bruke tid på det.

– Vi snakket litt sammen, og fant ut at det kunne vært gøy å lage en timelaps av hele prosessen.

– Fra å være veldig uinteressert så løpte han inn hver morgen.

Sønnen satte seg dermed ned og regnet ut hvor mange bilder den skulle ta i døgnet for at lagringskapasiteten på kameraet skulle vare. Så med Python programmerte de dette, og hvordan vanningssystemet skulle fungere optimalt for blomsten.

– Fra å være veldig uinteressert så løpte han inn hver morgen for å se på hvordan det gikk. Han lærte veldig mye, både om hvordan man kan bruke matematikk og programmering. Det var en gøy opplevelse, og han skrev en lang rapport på egenhånd.

Dette skapte også fine diskusjoner på klasserommet i etterkant.

Under kan du se resultatet:

Les også: En halv million barn har fått programmere: – Blir som å ikke ha lappen i fremtiden

Skaper et nært forhold til barna

Nyløkken sin erfaring er at man skaper et ekstra bånd med barna sine på denne måten.

– Det er en veldig fin ting å gjøre sammen. Alt fra å sette seg ned og bygge Lego, som er en systematisk måte å leke på, til å løse skoleprosjekter.

– Det er en fin læring for oss voksne og, realfag blir brukt rundt oss hele tiden. 

– Du må ikke velge realfagsyrker.

– Hvis man selv valgte en annen retning i livet, så kan det kanskje være vanskelig å sette seg inn i disse fagene for barna sine?

– Sånn sett er vi heldige i dag, som kan bruke YouTube eller ChatGPT til å få den informasjonen vi trenger, steg for steg. Jeg tror det handler mer om å klare å fatte interessen i felleskap. Man trenger ikke sette seg ned på egenhånd og bli superglad i pytagoras.

Han mener du ikke trenger å bli en realist selv for å kunne veilede.

– Du må ikke velge realfagsyrker, men hvis du har det som grunnlag, så har du i alle fall muligheten til å velge alle dører når du skal bestemme deg.

– Du kommer til å få bruk for det uansett, skal du bruke Excel, så har du bruk for matematikken du tok. Jeg lærte barnet mitt om koordinatsystem ved hjelp av å spille sjakk for eksempel.

Mikroskop

En del av utfordringen er at gutter får dårligere karakterer på skolen enn jentene, noe som kan gi en viss skjevfordeling i årene fremover. Dette du kan lese mer om i denne saken vi lagde nylig: Hvorfor får norske gutter dårligere karakterer på skolen?

– Det er et komplisert tema. Min erfaring er at nysgjerrigheten hos gutter og jenter er ganske lik i utgangspunktet, Jeg tror løsningen er å fostre den nysgjerigheten og interessen så tidlig som mulig.

Samtidig som PISA-tallene viser en negativ trend blant norske elever, så viser NHOs kompetansebarometer at 44 prosent av bedriftene har behov for kompetanse innen ingeniør og tekniske fag.

– Det er en fin måte å få jobbsikkerhet på.

– Hvordan ser du for deg arbeidsmarkedet om 10-20 år?

– Man skal være forsiktig med å være dommedagsprofeter. Men vi kan risikere å ha for få folk til å fortsette teknologisk utvikling og løse de problemene vi har, sier han.

Han tror det vil være mange jobber tilgjengelige for de neste generasjonene,

– Det er en fin måte å få jobbsikkerhet på. Det er veldig greit å ha en forståelse for fagene med tanke på fremtidig arbeid uansett, skal du samarbeide med en utvikler for eksempel, så vil kommunikasjonen gå mye lettere og effektivt.