– Hæ! Har du egne passord for alle apper du bruker?
Elevene hadde mange spørsmål da Tekna-president Elisabet Haugsbø frontet ny rollemodellordning.
Om lag 150 elever fra Sciencelinja på Greåker videregående i Sarpsborg var samlet i auditoriet da Tekna-president Elisabet Haugsbø nylig var på besøk. Hun fortalte om hvorfor hun valgte å studere teknisk kybernetikk og hvordan hun bruker det i jobben som digital sikkerhetssjef. Haugsbø stilte som rollemodell i den nye ordningen STEM arbeidsliv fra Nasjonalt senter for realfagsrekruttering som Tekna støtter.
– Dette var veldig inspirerende, sa flere av elevene etter foredraget. Elisabet utfordret dem med spørsmål om IT-sikkerhet, og flere måtte innrømme at de for eksempel delte passord med andre. Elisabet, som blant annet har jobbet som etisk hacker, fortalte om risikoen for at selskaper og miljøer kan misbruke informasjonen de finner om deg på nettet.
Elevene fikk høre om Elisabets reise fra oppveksten på gård på Vestlandet, om ønsket om å jobbe med robotproteser, til studier ved NTNU, hva hun drev med i de første jobbene og hvordan hun opplevde overgangen fra studier til jobbtilværelse.
Var etisk hacker på cruiseskip
Flere ting så ut til å engasjere elevene. Blant annet fortalte Haugsbø om hvordan hun jobbet med å finne ut hvor lett det ville være å svindle til seg sjetonger i kasinoet på et cruise-skip med 12 000 passasjerer. Som etisk hacker prøvde hun å finne hullene i datasystemet for dette.
– Alt rundt oss har små datamaskiner. Huset ditt er fylt av ting som er koblet til wi-fi og kan hackes. Fordi hele livet vårt er digitalt og på internett, så vil datainnbrudd være det samme som innbrudd hjemme hos deg, sa hun.
Tekna-presidenten mener det er et kjempestort samfunnsproblem at vi ikke klarer å jobbe bedre med IT-sikkerhet, og at vi trenger mange flere som utdanner seg innen IKT-fagene.
Følg interessen!
Til elevene kom Elisabet Haugsbø med gode råd, som å senke skuldrene litt i forhold til karakterjag, gå etter sine egne interesser og ha det moro når de blir studenter. Selv mente hun studietida var de beste fem årene av sitt liv.
– Ofte ender du med å jobbe med andre ting enn akkurat det utdanningsretningen din handlet om. Med en realfag- eller teknologiutdanning kan du gjøre mange ting uansett hvilken retning du velger, sa hun.
Nyttig å bruke rollemodellordningen
Avdelingsleder for studiespesialisering realfag og science ved Greåker videregående skole, Nina Elisabeth Nilsen, var kjempeglad for å ha fått Tekna-presidenten på besøk som rollemodell.
– Rollemodellordningen er noe vi synes er veldig nyttig å benytte oss av. Det er ekstremt inspirerende og motiverende å få besøk av eksperter utenfra som kan fortelle om hvorfor ungdommen skal studere realfag, og som viser ved eksempler at realfag handler om mye av det vi gjør hver dag i ulike bedrifter og virksomheter.
Rollemodellordningen er fra i år en del av en ny digital løsning som kalles STEM arbeidsliv som er utviklet av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering (NSR). Det er en videreutvikling av rollemodellordningen som ble etablert av Kunnskapsdepartementet i 2011.
STEM er en vanlig betegnelse på realfag, og er en forkortelse for det engelske «Science, Technology, Engineering, Mathematics».
– Hensikten er å gjøre det lettere for skoler og arbeidsliv å samarbeide om å få flere elever til å velge studieretninger med fokus på realfag, sier prosjektleder Tonje Strøm Olderskog i Nasjonalt senter for realfagsrekruttering.
Rekrutterer bedrifter til å bli STEM-partner
Hun opplyser at den digitale plattformen er en teknisk løsning som er gratis for alle ungdomsskoler og videregående skoler. Senteret har startet med å rekruttere bedrifter, og jobber samtidig med å rekruttere virksomheter regionalt og nasjonalt.
– Vi ønsker å gi lærere og rådgivere et verktøy der de enkelt finner relevante STEM-aktiviteter både lokalt og nasjonalt, og raskt kan gjøre avtaler med våre registrerte partnerbedrifter, sier hun.
Olderskog håper at flere virksomheter skal bli med og bidra inn i tiltakene. At Tekna-presidenten selv stiller som rollemodell mener hun gir en god signaleffekt for andre virksomheter.
Glad for at Tekna går i front
– Vi er utrolig glade for at en ung kvinnelig leder med stort engasjement for teknologi- og realfag, som Elisabet Haugsbø har, velger å involvere seg som rollemodell og fremme STEM arbeidsliv. Det er fantastisk viktig at en aktør som Tekna og en person som Elisabet – med den posisjonen hun har – går i front og viser at dette med langsiktig rekruttering er viktig å prioritere, selv i en hektisk hverdag, sier Tonje Strøm Olderskog.
Hun mener at det å vise ungdommene mulighetene er helt avgjørende, for nå velger alt for få ungdommer å fordype seg i realfagene på videregående skole.
For få fordyper seg i realfag
– Statistikk fra Utdanningsdirektoratet viser at det var i overkant av 1000 studieplasser som krevde R2-matte i Norge i fjor som stod tomme. Uavhengig av hvor mange studieplasser vi har, eller hvilken kompetanse arbeidslivet trenger, er vi like langt om elevene ikke er motivert eller kvalifisert til videre studier.
– STEM partnere som prioriterer å tenke langsiktig om egen rekruttering ved å vise mulighetene STEM-fagene gir kan trigge interessen også hos dem som ikke har tenkt i denne retningen i utgangspunktet. Det kan bidra til at flere kvalifiserer seg til høyere utdanning og styrker bedriftens og bransjens fremtidige rekrutteringsgrunnlag, sier Strøm Olderskog.
– Bli STEM-partner!
– Tekna jobber for at flere skal velge realfaglig utdanning fordi mange av nåtidens og fremtidens utfordringer bare kan løses ved hjelp av gode kunnskaper innen naturvitenskapelige og teknologiske fag.
– Er du opptatt av at virksomheten din skal kunne knytte til seg folk med høy kompetanse i fremtida, så benytt sjansen til å bli en STEM-partner, og bli med å inspirere neste generasjons interesse for teknologi og realfag, oppfordrer Elisabeth Haugsbø.