Disse hjelper deg i matte helt gratis
– Å være leksehjelper er verdens gøyeste jobb, sier Tekna-medlemmene Selma Lerkerød Flo og Harald Witsø. I motsetning til en lærer blir vi den litt kule eldre kompisen som ikke setter karakterer, men bare hjelper deg med alt du måtte lure på innen realfag som matematikk og fysikk. De håper at enda flere ungdommer melder seg på opplegget til ENT3R, som nå kjøres digitalt
Har du en ungdom som ønsker leksehjelp eller bare vil ha det gøy med realfag, så sjekk gratistilbudet ENT3R som drives av studenter på 17 ulike campuser i landet. ENT3R hadde allerede et digitalt opplegg før korona for de som ikke bor nærme en campus. Nå brukes dette også der du før møtte opp fysisk.
– Det funker fint, men vi gleder oss til å møte ungdommene fysisk igjen, sier to av leksehjelperne ved NTNU i Trondheim, Harald Witsø (24) og Selma Lerkerød Flo (21), som håper enda flere melder seg på opplegget.
Tilbudet gis til ungdommer i 10. trinn på ungdomsskolen, og på alle tre trinnene på videregående. Det er gratis og drives av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering (NSR)
Ledig kapasitet mange steder
Vanligvis holdes ENT3R-timene på campus ved ulike studiesteder i hele Norge. Her møter elevene studenter som selv studerer matematikk og realfag, og som er kurset i pedagogikk og fagdidaktikk. Under koronasituasjonen møter leksehjelperne som kaller seg mentorer, elevene digitalt, fra 17 ulike campuser i landet.
– I og med at det har vært vanskelig å dra ut til skolene og informere om tiltaket det siste året, har nok ikke det glade budskapet om tilbudet nådd alle vi hadde ønsket, sier kommunikasjonsansvarlig Marit Wangen i NSR. Hun opplyser at det per dags dato er god ledig kapasitet i Narvik, Tromsø, Fredrikstad, Ås, Grenland, Vestfold, Gjøvik, Kristiansand og Grimstad.
NTNU-student og Tekna-medlem Harald Witsø, som selv er mentor og dessuten rekrutteringsansvarlig for ENTR3 i Trondheim, forteller om ventelister der på noen av dagene de tilbyr leksehjelp, mens det er ledig kapasitet på noen.
– Vi har gruppetimer med cirka 20 elever der vi er to mentorer. Det er ikke noe fast opplegg eller tidsplan. Noen elever kommer med leksene sine, eller de ønsker å forberede seg til en prøve. Noen er sterke elever som ønsker en ekstra utfordring, mens andre har behov for å tette hull og øke forståelsen i matte eller et annet realfag. Ofte gjør vi eksperimenter eller arrangerer for eksempel en Kahoot.
Litt eldre venn som «backer» deg
Både Selma og Harald forteller at de har et sterkt fokus på å bygge en personlig relasjon med elevene.
– Vi blir den litt kule eldre kompisen med peiling, og prøver å gjøre matte gøy i stedet for at det skal være stress og kjipe greier, sier Selma og Harald. De legger vekt på at de ikke er assistentlærere, men mentorer.
– Vi skal ikke vurdere noen, bare hjelpe og inspirere elevene til å synes realfag er gøy og få den samme gleden som oss. Det gjør ikke noe om du henger etter eller synes det er for lett.
Harald synes det er veldig hyggelig å bli kjent med elvene, og slår gjerne av en prat om hva de driver med på fritiden.
– Etter at vi gikk over til heldigitalt opplegg i november, merker vi at det er litt vanskeligere å få til den samme dialogen som ved fysiske grupper, er Harald og Selma enige om.
I det digitale opplegget melder du deg på en gruppe en bestemt ukedag i ett fag. Du får tildelt en lenke og logger deg inn. Når du trenger hjelp, rekker du opp hånden digitalt og så flyttes du over til et digitalt grupperom der du får en-til-en-dialog med mentoren din.
Slik foregår leksehjelpen i ENT3R digital.
– I og med at vi ikke kan bruke bøker, eller skrive på papir, kobler vi opp et lese/tegnebrett der vi sammen løser for eksempel matteligninger, forklarer Selma.
Enorm glede i å se mestring
Selv studerer hun fysikk og matematikk på 3.året ved NTNU i Trondheim.
– Det er den gøyeste jobben i hele verden. Samtidig er den veldig utfordrende. Du får virkelig satt forståelsen på prøve når du skal forklare ting, og bryte det ned på det nivået elevene er på. Hun kaller det en «passion» å lære vekk, og vil gjerne drive med formidling i fremtiden.
Harald som går Ingeniørvitenskap og IKT på 3. året, synes det er en perfekt jobb å kombinere med egne studier og at det er ekstremt givende.
– Jeg har aldri tidligere vurdert å bli lærer, men nå er jeg faktisk inne på tanken å ta PPU. Han forteller om timer hvor han har sett på oppgaver sammen med elever som står fast, der han prøver å forklare fra ulike innfallsvinkler.
– Det gir en enorm glede når de kommer neste gang, jobber med samme tema og du ser at de får det til og at de får en mestringsfølelse.
Vanskeligere å rekruttere uten skolebesøk
Han forteller at de tidligere år har dratt på skolebesøk for å presentere ENT3R- opplegget. De har også arrangert elevkvelder med for eksempel fysiker og programleder Selda Ekiz fra NRK og realfagsformidler og fysiker Andreas Wahl.
– Vi hadde noen skolebesøk i fjor, men utover høsten ble det stadig vanskeligere å gjennomføre. Nå håper han de skal klare å spre informasjonen på andre måter.
– Vi nyter godt av et veldig godt rykte. I Trondheimsområdet er vi kjent på nesten alle skolene, og vi møtes positivt både av elever og lærere. De sliter nok mer på mindre læresteder der de er færre som skal gjøre alle oppgavene.
Harald forteller om gode evalueringer på elevundersøkelsen hvert år. I 2020 sa 71 prosent at de gjør det bedre i andre skolefag utover realfag etter at de begynte på ENT3R. 82 prosent av elevene sa at de har blitt mer motivert for skolearbeid.
– Vi prøver å inspirere til videre studier i realfag ved å fortelle om hvilke muligheter det gir, så det er veldig gøy at 72 prosent sier at ENT3R har økt deres kunnskaper om studiemuligheter innen realfag og teknologi.
– Det aller gledeligste synes jeg likevel, er at 83 prosent sier de har fått høyere selvtillit i matematikk og realfag, sier Harald Witsø.
Er du interessert i leksehjelptilbudet, så sjekk nettsidene til ENT3R eller se på Youtube-videoen om ENT3R