Sjekkliste for avtale om utenlandsopphold
Oppdatert: 3. juni 2024
Dersom du skal jobbe mer enn en måned utenlands, må du ha en avtale med arbeidsgiver om dette.
Egen avtale
Det mest hensiktsmessige er ofte at det inngås en egen avtale med arbeidsgiver vedrørende arbeidsforholdet utenlands, i tillegg til din ordinære arbeidsavtale.
Hva skal avtalen inneholde? Sjekkliste
Sørg for at disse punktene er omfattet i avtalen:
- Arbeidsgiver og arbeidstaker
- Hvilket lands rett som gjelder for utstasjoneringen og hvor eventuelle tvister skal behandles
- Hvilke land arbeidet utføres i og varigheten av arbeidsforholdet
- Arbeidssted
- Hva som skjer ved opphør av arbeidet i utlandet før avtalt utløpstidspunkt
- Hvilken stilling du skal tilbake til ved retur til Norge
- Daglig og ukentlig arbeidstid
- Ferie og feriepenger
- Lønn, og hvem som betaler lønnen
- Tidspunkt for første lønnsregulering
- Hvilken valuta som benyttes, og eventuelt valutasvingninger
- Tillegg til lønn. Hva dekkes? For eksempel kostnad ved flytting, bil, bolig, sertifikater, forsikringer og pensjon
- Avklare tjenestepensjon, folketrygdmedlemskap og eventuell AFP under utenlandsoppholdet
- Avklare skattemessige konsekvenser
- Vilkårene for hjemreise, herunder dekningen av utgifter for dette
For arbeidstakere som i forbindelse med tjenesteyting sendes til et annet land innenfor EØS-omådet, skal arbeidsavtalen i tillegg omfatte:
- Lønnen du har rett på etter gjeldende rett i landet du skal jobbe i
- Ytelser du eventuelt får i forbindelse med utsendingen
- Eventuelle ordninger for godgjøring av utgifter i forbindelse med reise, kost og losji
- Lenke til det sentrale offisielle nasjonale nettstedet i vertslandet
Her finner du andre ting du må ha ha orden på om du skal jobbe i utlandet.