Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Illustratør: Micha Huigen

Lerchendalkonferansen 2024

Norge mangler folk: Hvem skal gjøre jobben - hva skal gjøres og hvordan?

Framover må vi løse store oppgaver, men det er allerede stor kamp om arbeidskraften. Vi må bli mer effektive og bruke ressursene rett. Vi må vi utvikle og ta i bruk ny teknologi som kan gjøre oppgavene vi ikke trenger mennesker til å gjøre. Vi  trenger at flere utdanner seg i fag vi vet vi har behov for. Vi må sørge for at folka vi har får den kompetansen og kunnskap vi trenger for å løse de viktigste oppgavene vi står overfor fremover – digitalisering og grønn omstilling.

 For å svare på disse utfordringene delte vi programmet inn i 4 relevante sesjoner:

  1. Teknologibalanse – risiko og muligheter
  2. AI fra hype til virkelighet
  3. Hvordan skape konkurransefortrinn med ny teknologi
  4. Viktige satsinger i kompetanseskvis - hvordan løse floken?

I tillegg så fikk vi også siste nytt innen geopolitikk og makroøkonomi.

På scenen hadde vi med oss følgende ressurspersoner:

  • Cecilie Hellestveit, jurist, folkerettsekspert, konfliktforsker og utenrikspolitisk kommentator, Folkerettsinstituttet
  • Birger Vikøren, associate professor, NHH
  • Silje Helene Aschehoug, adm.dir, Sintef Manufacturing AS
  • Remi Eriksen, konsernsjef, DNV
  • Ingebjørg Kåsen, forskningsleder, FFI
  • Elisabeth Haugsbø, president, Tekna
  • Gunnar Bovim, styreleder, Norges forskningsråd
  • Kent Ranum, ordfører, Trondheim kommune
  • Thomas Norvoll, statssekretær, Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
  • Nina Schanke Funnemark, skattedirektør, Skatteetaten
  • Aksel Braanen Sterri, fagsjef, Senter for langsiktig politikk
  • Heidrun Silvia Åm professor, institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU
  • Ingrid Schjølberg, dekan og professor, fakultetet for informasjonsteknologi og elektronikk
  • Mari Sundli Tveit, adm. dir. Norges forskningsråd
  • Karl-Petter Thorwaldsson, senior rådgiver, SSAB
  • Magnus Thomassen, produktdirektør og gründer, Hystar
  • Bjørn Arve Ofstad, konsernsjef, NG konsernet
  • Yrr Mørch, CTO og medgründer, NaDeNo
  • Camilla Stoltenberg, konsernsjef, NORCE
  • Alexandra Bech Gjørv, konsernsjef, Sintef
  • Ivar B. Prestbakmo, statssekretær, Kunnskapsdepartementet
  • Anne-Sofie Risåsen, Nordensjef, Cognizant
  • Christoffer Røneid, leder Tekna student, Tekna
  • Christoffer Hernæs, direktør, Skanska digital
  • Katarina Finneng, EVP people & communication, Nordic Semiconductor ASA
  • Tor Grande, rektor, NTNU
  • Henrik Syse, filosof, seniorforsker og professor, PRIO og Bjørknes Høyskole
  • Line Henriette Holten, generalsekretær, Tekna
  • Toril Naghelhus Hernes, prorektor for nyskaping, Professor Medisinsk Teknologi, NTNU

Årets illustrasjon er laget av:
Micha Huigen (29) er en illustratør fra Zwolle, Nederland. Han ble uteksaminert fra kunstskolen i 2018. Siden 2020 har illustrasjon vært hans fulltidsjobb. Micha har en oppslukende stil og gjenkjennelig fargepalett. Måten illustrasjonene er komponert på gjør at betrakteren føler at de kan vandre rundt i dem. Bare ett blikk er ikke nok for å se alt. Og det er akkurat det han vil. Han mener det er veldig viktig for folk å være nysgjerrige. Han tror det å være i en tilstand av undring har en positiv innflytelse på verden rundt oss. Det får oss til å bry oss mer.

I årene hans på kunstakademiet har illustrasjoner som de tidlige verkene til James Jean og Pat Perry trigget ham til å utvikle sine tekniske ferdigheter som illustratør. I kombinasjon med inspirasjonen han henter fra små, ofte ubemerkete ting rundt seg, som en plante som vokser på et sted du ikke forventer at den skulle, eller et interessant skyggespill, skaper han visuelle historier samtidig som han prøver å finne en god balanse mellom detaljer og lesbarhet.

Micha jobber stort sett digitalt. Han lager personlig arbeid så vel som bestillingsverk som varierer fra albumomslag og plakater til redaksjonelle illustrasjoner for aviser og medieplattformer som Washington Post og Vice.

Les også