Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
HJERNETRIM: Noen ganger må du ha utstyret som skal til for å få hjernen til å fungere optimalt.

Kursinnsikt

Tre veier til ekstern hjerne

Publisert: 19. jan. 2023

Her er appene og løsningene som avlaster de små grå.

Som produktivitetsguru David Allen en gang sa:

Hjernen din er der for å få ideer, ikke spare på dem.

Eller sagt med andre ord – du trenger en ekstern hjerne å sortere smått og stort på oversiktlig vis, slik at hjernen du bruker til å tenke får rom til å gjøre nettopp det.

Vi har samlet tre fine løsninger som hjelper med akkurat dette. De har
til felles at de er enkle, gratis og synkroniserer på tvers av både mobil, datamaskin og nettbrett.

1. Todoist

Fargekoordinerte kalendere er vel og bra, men å dele livet inn basert på dato er ikke alltid den beste måten å sortere det all verdens gjøren og laden. Alskens notater og plandokumenter har også en lei tendens til å bli et salig rot på skrivebordsskjermen.

Da er det fint å ha et verktøy som både fungerer som rableblokk for kjappe innfall og som detaljert listebygger for å planlegge hva enn det er du driver med, slik at tankene lettere lar seg sortere.

Todoist anses som best i klassen for denne typen apper. Den tar høyde for ideer og prosjekter med ørten oppgaver og delmål og ingen klare datoer. Samtidig har den verktøy for både datostempling, kalenderintegrasjoner, påminnelser og prioritering av oppgaver.

Med andre ord er appen så enkel eller kompleks som du trenger at den skal være i øyeblikket.

Har du lyst til å gå dypere til verks? Se alle Teknas effektive IT- og Excel-kurs her!

2. Feedly / Pocket / Evernote

Denne trioen av apper kutter antall åpne nettleserfaner – og tilhørende dårlig samvittighet – ganske drastisk.

Enten du har behov for å gjøre research eller holde deg oppdatert på fagfeltet ditt vil disse tre til sammen utgjøre en god trakt for innsamling, kuratering og lagring av informasjon.

La oss starte i toppen av trakten.

Har du et bredt utvalg av aviser, blogger eller andre nettsteder du følger med på for å holde deg oppdatert? Feedly er en app som evner å sortere veldig mange av disse inn i én eller flere nyhetsstrømmer.

Feedly er basert på RSS, en nyttig funksjon som sender et varsel hver gang en ny artikkel eller lignende dukker opp på et nettsted. Ved å mate nettstedets RSS-adresse inn i Feedly begynner du å abonnere på disse oppdateringene.

Noen nettsteder oppgir RSS-adressen selv, og enkelte har flere RSS-feeder sortert etter tema (NRK har for eksempel en hel skokk).

Om nettstedet ikke selv oppgir en RSS-adresse kan du i noen tilfeller prøve deg med /rss etter domenenavnet i stedet. Tjenester som RSS Feed Generator kan også lage en RSS-feed av nær sagt hvilken som helst nettside.

Med et vell av informasjon øker behovet for sortering. Det er her Pocket kommer inn.

Pocket finnes både som app og nettleser-utvidelse. Den gir deg én knapp som løser veldig mye – med ett trykk lagrer du nettsiden du har oppe til en oversiktlig leseliste. Du kan også lagre rett fra Feedly til Pocket uten å først måtte gå inn i artikkelen. Ikke minst er dette en kjapp måte å flytte artikler fra PC-en til et nettbrett.

Interessante tekster, videoer, nettsteder, sosiale medie-poster og annet du ikke rekker å lese i øyeblikket (les: hundre åpne faner) kan dermed lagres til senere bruk med ett klikk – så kan du slenge deg på sofaen og gjøre et innhugg via nettbrettet når du er klar for det.

Nederst i trakten er informasjonen du vil ta vare på.

Her er Evernote-appen og den tilhørende nettleserutvidelsen et godt alternativ. Der Pocket er fin til kjapp og midlertidig lagring, er dette et mer permanent arkiv.

Evernote er mer funksjonsrik og kan lagre alt fra sitater og egne notater til hele artikler i ulike formater, som du så kan sortere inn i søkbare mapper for ulike temaer.

3. La e-posten sortere seg selv

For noen vil dette være basiskunnskap, men vi har sett nok av kaos-innbokser til å ta det med som et eget punkt her.

Har du laget regler for hvor all e-posten din havner? Eller går alt inn i én uregjerlig monster-innboks? Med mapper og regler forenkler du overblikket ditt og finner lettere det du skal fokusere på.

De fleste e-postapper lar deg sette opp filtre og regler. Det er litt jobb, men det sparer deg for mye distraksjon senere.

En god vane er å sette en ny regel for sortering hver gang du får e-post fra et nytt sted. Er det en kvittering? En oppdatering fra en tjeneste? Reklame? Et nyhetsbrev?

Lag en mappe for hver kategori, så vil e-postklienten din snart sortere det viktige fra det mindre viktige for deg.

Og når vi er inne på nyhetsbrev – hva med å holde dem helt ute av innboksen? Du kan nemlig også få disse som RSS og inn i den øvrige artikkelflyten i Feedly. Dette gjør du ved å opprette en e-postadresse hos tjenesten Kill The Newsletter og bruke den hver gang du skal melde deg på et nyhetsbrev.

***

Merk at appene er utskiftbare etter smak.

Todoist kan like gjerne være Any.do, mens Feedly kan byttes med NewsBlur eller Inoreader. I stedet for Pocket kan du like gjerne bruke Instapaper, mens One Note er vel så bra som Evernote.

Husk også at disse tipsene ikke er en fasit. Test ulike ting og velg det som fungerer for deg. Og husk å ta en fot i bakken – om du merker at noen av disse appene ikke gjør livet lettere er det bare å kutte dem rett ut.

Har du lyst til å gå dypere til verks? Se alle Teknas effektive IT- og Excel-kurs her!

Les også