Kursinnsikt
Tre ting ledere ofte glemmer i endringsprosesser
Vi vet hvordan vi skal gjennomføre endringer på arbeidsplassen, så hvorfor gjør vi det ikke da? spør Jon Fredrik Alfsen.
Nær tre av fire av alle større endringsprosjekter i næringslivet mislykkes i forhold til målene de har satt.
Hvorfor? Ofte handler det om manglende eller dårlig endringsledelse, ifølge Harvard Business Review.
– Vi har mer enn nok forskning på området, og vi vet hva som må gjøres. Men så får vi det allikevel ikke helt til, sier Jon Fredrik Alfsen, forfatter av håndboken Endringsnøkkelen.
Han forteller at god kommunikasjon og medvirkningsbaserte prosesser gjerne undervurderes av norske bedriftsledere – til tross for at effekten av dette er godt dokumentert.
Når endringer skal innføres i en virksomhet, lar ofte lederne seg distrahere av logistikk og tekniske detaljer. Samtidig havner den aller viktigste oppgaven i endringsprosessen i glemmeboken – nemlig å skape bevissthet, forståelse, aksept og motivasjon hos medarbeiderne.
Har du en lederrolle? Tekna tilbyr et bredt utvalg av effektive dagskurs og omfattende lederutviklingsprogrammer. Les mer om tilbudet her!
Her er tre viktige ting ledere fort glemmer av i endringsprosesser:
1) Du må ha forankring
God endringsledelse innebærer at også de ansatte utenfor ledelsen er involvert fra starten av. Uten å ha medarbeiderne med på laget er det nemlig nærmest umulig for ledelsen å få gjennomført endringsprosesser.
– Det er ofte slik at de som er nærmest kundene og brukerne vet hvor skoen trykker, de kjenner kundenes behov på en annerledes måte, sier Alfsen.
– Flest mulig bør egentlig involveres tidligst mulig i diskusjoner om mål, behov, løsninger og tiltak.
2) God kommunikasjon er nøkkelen
Kommunikasjon er et nøkkelord for endringsledelse.
Å holde alle i bedriften informert om målet med endringene, kan være avgjørende for å lykkes.
– Det er et skrikende behov for ledere som greier å forklare overordnede mål, strategier og prioriteringer til egne folk på en måte som de forstår, sier Alfsen.
3) Ikke glem mellomlederne
Av og til er det nyttig å vurdere bedriftens endringskapasitet eller modenhet. Det gjør det tydelig om det foreligger mangler i bedriften som kan skape problemer når neste endringsprosess kommer.
– Når du gjør slike vurderinger kan dere gjerne se på lederskapet. Har dere en toppledelse som er tydelige på mål og ambisjoner? Er de samstemte? spør Alfsen.
Her er det essensielt å få med mellomlederne. Alfsen påpeker at denne gruppen ofte glemmes, til tross for at det er den aller viktigste gruppen å få med.
– Det er jo mellomlederne som skal jobbe med medarbeiderne slik at de forstår endringene som kommer, som skal sørge for at det blir aksept, forståelse og helst motivasjon knyttet til endringene, sier Alfsen.
– De tas gjerne for gitt, og det tas for gitt at de skal rulle ut alle disse endringene, ofte uten at de helt vet hvordan. De vet ofte ikke noe særlig mer enn medarbeiderne.
Han mener mellomlederrollen trenger mer oppmerksomhet fra øverste hold.
– Den rollen er så innmari viktig. Mellomlederen har en forferdelig krevende jobbsituasjon. De står mellom barken og veden og må forholde seg til motstridende ønsker og behov. Nettopp derfor trenger de ekstra oppmerksomhet.
Vil du utvikle deg som leder i virksomheten din? Teknas dagskurs og lederutviklingsprogrammer hjelper deg med å bli bevisst på din lederstil og hvilke muligheter du har for vekst. Les mer om tilbudet her!