Kursinnsikt
Slik tar du i bruk AI – uten at det koster skjorta
Det kan være kostbart og lite hensiktsmessig å investere tungt i kunstig intelligens (AI). Men er det måter å anvende AI som er mer overkommelig for de aller fleste?
Det er ikke mer enn et år siden ChatGPT tok verden med storm. Likevel har nå seksti prosent av de som jobber på kontor i Norge prøvd tjenesten.
Men hvordan tar man det i bruk? Å utnytte AI for fullt, kan være svært ressurskrevende – for ikke å snakke om den teknologiske kompetansen som er nødvendig.
Likevel finnes det mange muligheter for å ta i bruk AI i det små.
– Trenden er jo etter hvert at produsenter bygger AI inn i alle mulige greier, sier Morten Forfang, fagdirektør i Computas.
Forfang, som har doktorgrad i kunstig intelligens, forteller at det finnes mange AI-tjenester som både er lett tilgjengelig og enkle å bruke. Kall det gjerne «lavthengende AI-frukter» eller små AI-hacks som kan gjøre arbeidsdagen litt enklere.
Les noen tips til lett tilgjengelige AI-funksjoner lenger ned i artikkelen.
Vil du skape kundereiser som sikrer lojalitet? Meld deg på Kundeservicedagene og få faglig oppdatering og innsikt i hvordan din virksomhet skal posisjonere seg i fremtiden!
Lav risiko å prøve
Forfang mener mange kan ha nytte av å teste ut AI, enten for å se om det kan redusere kjedsommelig rutinearbeid – og dermed frigjøre menneskelig arbeidskraft – eller for å realisere tjenester og muligheter som ikke før var mulig.
Når vi snakker om lett tilgjengelig AI, handler det både om funksjoner som hvem som helst kan bruke, så vel som AI det er lav risiko å prøve ut.
– Tjenesten kan være en fin sparringspartner eller hjelpe med å oppsummere e-poster og tekster, sier Forfang.
Når det gjelder lavrisikobruk, kan det handle om funksjoner i programvaren dere allerede bruker. Svært mange virksomheter bruker allerede produktivitetsprogramvare fra Microsoft eller Google – to selskaper som leder an i utviklingen av AI-teknologi.
– Risikoen ved å bruke AI for å lage presentasjoner, skrive e-poster eller forbedre samhandling mellom kollegaer er relativt lav, forklarer Forfang.
Han tar samtidig med et viktig forbehold: Informasjon om enkeltpersoner eller ting som virksomheten ønsker å beskytte bør holdes unna AI-en – i hvert fall inntil dere har avklart bruken av teknologien og fått på plass noen retningslinjer. Dette er viktig for ikke å bryte med GDPR eller andre personvernområder.
Vil du ha faglig oppdatering og innsikt i hvordan virksomheten din bør posisjonere seg i fremtiden? Meld deg på Kundeservicedagene!
Tenk stort – men start smått
Nedenfor er noen tips til kunstig intelligente tjenester dere kan prøve ut i dag. Noen av disse er fritt tilgjengelig, mens andre ennå ikke er lansert for fullt. Det kan også være at dere må utvide lisensene for programpakker dere allerede bruker.
Å prøve ut AI-funksjoner krever lite forkunnskap og ressurser. Men ønsker dere å ta steget videre – å altså gjøre virksomheten mer AI-drevet – anbefaler Forfang at dere legger ned mer arbeid.
– Våre oppdragsgivere starter ofte med å spørre om hvordan de kommer i gang med AI. Mitt motspørsmål er da «hvorfor»? Hva ønsker dere å oppnå?
En ting er å ha kontroll på det tekniske, og da er det lurt å alliere seg med noen som kjenner mulighetene og begrensningene ved teknologien. Vel så viktig er det å definere hva teknologien skal løse, hvordan den skal brukes av de ansatte og hva dere faktisk har lov til å gjøre innenfor dagens etiske og juridiske rammeverk.
– Det er viktig å koble AI-innsatsen til disse tingene slik at dere faktisk kan høste gevinster av å ta i bruk teknologien. Ellers blir det fort eksperimenter som ingen egentlig bruker, sier Forfang, og legger til:
– Dere må veldig gjerne tenke stort og ha et høyt ambisjonsnivå, men start i det små og legg stein på stein.
Vil du utforske små, lett tilgjengelige «AI-hacks»? Nedenfor har vi i Tekna samlet noen programmer og funksjoner som lar deg teste ut AI i din virksomhet.
Forbedre rapporter og presentasjoner
- Power BI: Microsofts dataanalyseverktøy har både avanserte og enkle AI-funksjoner. «AI-transformasjon» gir tilgang til tekstanalyse, bildegjenkjenning og en kobling til skyplattformen Azure sine maskinlæringsmodeller. Verktøyet gjør det enkelt å identifisere mønstre i tekstfiler, kvitteringer og skjermbilder som det er vanskelig å oppdage med «menneskelig» intelligens
- Copilot og Duet: AI-assistenter fra henholdsvis Microsoft og Google som er mulig å prøve ut med selskapenes apper. Assistentene er ennå ikke lansert for fullt, men vil etter hvert gjøre det enda enklere å bruke applikasjoner til å automatisere rapporter og presentasjoner.
- Tableau: Har en AI-funksjon som lar deg stille spørsmål om sammenhenger og egenskaper i dataene dine. Plattformen er eid av Salesforce.
Mer effektiv samhandling og organisering
- DailyBot: En chatbot som kan kobles til kommunikasjonsplattformer som Slack, Teams og Discord. Botten er drevet av GPT-4 (OpenAIs mest avanserte språkmodell) og kan blant annet sjekke inn med teamet, ta initiativ til «virtuelle kaffemøter» med relevante samtaletema, kaller inn og styrer standup-møter, og automatiserer statusrapportering.
- Viva Insights: Microsoft-verktøy som hjelper ledere med å holde oversikt over prosjekter med flere medlemmer, og kan brukes for bedre samhandling i større gruppeoppgaver.
- Reclaim: Integrasjon til populære samhandlingsverktøy (Slack, Teams, Asana) som hjelper å holde oversikt over produktivitetsmål og optimalisere møter på tvers av teamets kalendere. Kan også måle timer du bruker på møter, e-post og lunsj og hjelpe deg å prioritere tidsbruken.
Gi forretningssystemer en AI-boost
- Dynamics: Funksjonen Sales Insights i Microsofts smarte forretningsprogrammer lar deg hente ut verdifulle salgsinnsikter.
- Shopify: Har flere AI-chatboter som kan tilpasses dine forretningsbehov, i tillegg til at de kan anbefale produkter automatisk basert på kundens kjøpshistorikk.
- Quick Insights: Power BI-funksjon som gir deg dypere innsikt i dine data, uten alt for mye forhåndskunnskaper.
Hjelp til referater og transkribering
- Word: I nettleserversjonen av Word finnes en transkriberingsfunksjon skjult under knappen «dikter». Laster du opp en lydfil av en telefonsamtale eller et møte, kan du få det transkribert rett i tekstdokumentet.
- Jojo: Transkriberingsverktøy utviklet av VG som er åpent og tilgjengelig for alle – og helt gratis. Bygget på den generative talegjenkjenningsmodellen Whisper fra OpenAI.
På jakt etter enda flere tips? Få med deg aller siste nytt på Kundeservicedagene!