Kursinnsikt
Slik mestrer du utfordringene som ny leder
Bevissthet, positiv nysgjerrighet og en god dose «guts» – det er noen av nøkkelingrediensene du bør ta med deg inn i et rykende ferskt lederskap, ifølge lederutvikler Vigdis Austrheim.
– Jeg brenner for å utvikle ledere som er bevisste rundt rollen sin, og som vil få sine ansatte til å glede seg til å gå på jobb.
Det forteller Vigdis Austrheim, partner i Businessmastering som leverer lederstøtte, foredrag og lederkurs. Nå er det nærmere 19 år siden hun selv var ny som leder, men utfordringene hun møtte på den gangen ligger fortsatt ferskt i minnet.
– Det vanskeligste var nok at jeg nå skulle bestemme over mine tidligere kollegaer. Spesielt syntes jeg det var vanskelig å si fra når jeg mente noen av dem presterte dårlig, forteller Austrheim.
Men med den nye lederrollen fulgte nytt ansvar, og Austrheim kunne ikke stikke hodet i sanden når noen ikke leverte som forventet.
– Nå kjente jeg enda mer på ansvaret for det helhetlige resultatet vi skulle levere, medgir hun, og legger til:
– Jeg skulle gjerne ha kunnet mer da om å gi tilbakemeldinger på en god måte, som jeg kan nå.
Bevissthet er nøkkelen
I dag er hun en erfaren leder som står støtt på beina: Austrheim kan vise til svært gode resultater, og er en etterspurt leder som er anerkjent for sin lederstil. I tillegg har hun en mastergrad innen ledelse, og er ledermentor og sertifisert coach for flere norske toppledere og mellomledere
Det er imidlertid først og fremst den praktiske erfaringen hennes, og bakgrunn fra IT-bransjen – både i Norge og i utlandet – som gjør henne velegnet til å videreføre sin kunnskap til dagens nye ledere.
– Ledere savner mer kunnskap om hvordan de skal gjøre alt de vet forventes av dem som ledere, spesielt nå når endringene skjer så raskt. Da er det nyttig å komme fra en bransje som er fundamentert på nettopp endringer, forteller Austrheim.
Ifølge Austrheim handler det å finne seg selv i en ny lederrolle blant annet om en god dose selvledelse og selvinnsikt.
– Hvis du har definert verdiene dine, er tydelig på hva du vil i lederrollen, vet hva du er god på og hva du skal stå for som leder, så står du mer støtt. Da føler du deg tryggere i de nye situasjonene du vil møte på, mener Austrheim.
– Vær positivt nysgjerrig!
Til tross for hennes lange erfaring, er selv ikke Austrheim utlært på feltet – det finnes alltid ny kunnskap å hente. Og for den som er ny i rollen er det spesielt viktig å ha øynene og ørene åpne.
– Vær positivt nysgjerrig! råder Austrheim, og fortsetter:
– Les, lytt og lær fra andre, følg med på ny forskning, les fagartikler – men stol på deg selv. Du kommer langt med gode lytteegenskaper, sunt bondevett og god folkeskikk.
– Og jo mer kunnskap du har om det å lede mennesker, dess mer uredd blir du når du møter på noe ukjent. Og det kommer du til å gjøre, sier Austrheim.
Fire typiske utfordringer
På vei inn i den nye arbeidstilværelsen som leder vil man møte på mange spennende muligheter til å påvirke og utvikle arbeidsplassen. Men det vil også oppstå krevende situasjoner.
Her er fire utfordringer Austrheim erfarer at svært mange ledere opplever som ny i lederrollen:
1. Å vite hvordan du skal fylle lederrollen
Når ansvaret utvides og arbeidsoppgavene endrer seg kan det for mange oppleves overveldende å finne ut av hva som skal prioriteres, og hvordan man skal tre inn i den nye rollen.
– Hvis man ikke bruker tid på å lage en struktur for hvordan man vil fylle lederrollen, kan hverdagen fort bli hektisk. Noen begynner umiddelbart å løpe fra møte til møte, uten å stoppe opp og tenke over hvorfor man gjør det og hva alle disse møtene skal bidra til, forteller Austrheim, og utdyper:
– Spør deg selv om det er riktig bruk av tid – både for deg og for dine medarbeidere. Tenk over hva som fungerer for din arbeidsplass i dag, og våg å lede annerledes.
2. Å takle overgangen fra kompis til sjef
Inntredelse i en ny lederrolle innebærer for mange en overgang fra å være kollega til å være sjef.
– Flere opplever det som utfordrende å skille rollene, og klare å være en «profesjonell kompis», forteller Austrheim.
– Du må bli bevisst på hva du forventer og hvordan du kommuniserer. Du kan ikke lenger snakke med alle om alt. Da bør du tenke gjennom hvordan dialogen din skal være ovenfor dine medarbeidere. Verdiene dine kan da bli nyttige rettesnorer.
Som leder må du jobbe med hele teamet for å utvikle en god teamdynamikk – også med de som er ulik deg selv.
– Noen fortsetter kanskje å prioritere menneskene de var mye sammen med før de ble leder. Det kan føles urettferdig for andre i teamet ditt, og forskjellsbehandling skaper ikke tillit, forteller Austrheim.
3. Å unngå å bli for kritisk til egne prestasjoner
Med den nye lederrollen følger naturligvis mer ansvar. Ifølge Austrheim er det mange nye ledere som blir i overkant kritiske til sine egne prestasjoner. Og uteblir resultatene, begynner de med detaljstyring for å kjenne at de har kontroll.
Dette kan raskt smitte over på de ansatte.
– Det oppleves som manglende tillit og fører ikke akkurat til en god mestringsfølelse på arbeidsplassen, mener Austrheim, og legger til:
– Forskning rundt moderne ledelse viser faktisk at noe av det viktigste du kan gjøre som leder er å forsterke den indre motivasjonen medarbeiderne allerede har. Da handler det om å gi frihet, forsterke mestringsopplevelsen og forsterke tilhørigheten.
Austrheim mener at nye ledere ofte trenger å øve på å gi anerkjennelse og skryte av gode prestasjoner.
– Forbausende få ledere gir gode og hyppige tilbakemeldinger, noe medarbeiderne ønsker. Det forsterker arbeidsgleden og øker prestasjonene, forteller ledermentoren.
4. Å tørre å lede
– Selv om ledelse er nytt for deg – ikke vær redd for å lede! Våg å lede fra dag én, råder Austrheim.
Som fersk leder er det naturlig å trå litt varsomt i gangene i startfasen. Men Austrheim advarer mot å utsette problemer eller unngå å avklare misforståelser som måtte oppstå, også i starten:
– Jeg holder ikke kurs i å ta «den vanskelige samtalen». Det handler om å ta den nødvendige samtalen, og den behøver ikke å være så vanskelig. Hvis du tar tak i ting tidlig og møter dine medarbeidere med respekt og integritet, kan du lettere unngå konflikter.
Selv om Austrheim oppfordrer til en proaktiv lederstil, mener hun også at dagens ledere med fordel kan løsne litt i tøylene på flere steder:
– Dagens moderne leder har dyktige medarbeidere rundt seg, som liker å være selvgående. Hvis du lærer den enkelte å kjenne, gir frihet og viser tillit, får du så mye mer tilbake.