Kursinnsikt
Nissen som fikk motorstopp – og andre stunts som får deg i julestemning
God kundeservice kan være så mangt.
Juletrær, pepperkaker, gløgg, fakkellys og nissebesøk og nissefigurer i alle fasonger har lenge vært en standard for den norske kundeopplevelsen i førjulstiden.
Noen drar det imidlertid enda lengre for å skape julestemning blant kundene sine.
Her har vi samlet fem store og små julestunt utenom det vanlige.
1. Gjorde butikken om til en skøytebane
Is og frossenmat er en essensiell del av merkevaren til den britiske butikkjeden Iceland, og julen 2018 tok de konseptet til et nytt nivå.
Butikkens avdeling i byen Stratford brukte nemlig en hel arbeidsnatt til å legge 250 kvadratmeter med kunstig is over butikkgulvet. Når kundene dukket opp neste morgen ble de tildelt skøyter før de kom inn dørene, og deretter bedt om å skli nedover mellom frysediskene og tilbudshyllene.
Hvor praktisk dette var for kundene kan selvsagt diskuteres, men skøytebanen var like fullt et fenomenalt påfunn.
Vinn kampen om kunden: Delta på årets viktigste møteplass for strategisk og fremtidsrettet kundeservice!
2. Flyruter til julestjernen
Helt siden Hanne Krogh og hennes Gulltopp forsvant ut i skogen i 1976, har generasjoner av nordmenn blitt fascinert av den sagnomsuste julestjernen.
Derfor var det nok mange av Gardermoens reisende som lo litt da flyplassen i 2018 satte opp flyruter til Julestjernen og en rekke andre julerelaterte reisedestinasjoner.
At det ikke fantes ekte billetter å få på flyvningene til hverken Skomakergata eller til nissen på Nordpolen, var kanskje ikke så overraskende. Likevel skapte stuntet god stemning for de reisende som fikk øye på destinasjonene på informasjonskjermene.
3. Et storslått møte hos mekanikeren
Noen ganger finner man de mest minneverdige øyeblikkene der man minst venter det.
Slik var det i hvert fall for 10 barn fra Nord-London som motvillig ble med foreldrene sine innom bilverkstedet KwikFit en desemberdag i 2015.
Det viser seg nemlig at det ikke bare er vanlige folk som må innom for å fikse fartøyene sine, og da barna fikk se reinsdyr og en svær rød slede inne hos mekanikeren tok det ikke lang tid før store blikk og måpende uttrykk meldte seg.
Blant menneskene på venterommet satt nemlig Nissefar selv, og han tar seg god tid til å hilse på barna og å dele ut pakker mens han ventet på at sleden skulle bli klar til avgang.
4. En virtuell nissetur
Barn av den eldre og mer nysgjerrige sorten stiller gjerne spørsmålet «hvordan klarer nissen å levere så mange gaver til så mange familier på én dag?».
Nå trenger ikke foreldre lenger streve med å finne en matematisk forklaring for barna. De kan faktisk bare vise dem det!
Hvert år steller NORAD i stand en virtuell flytur hvor barna kan følge ferden til julenissen live på julenften, en slags sakte-TV-utgave av nissens ferd, julenissen minutt for minutt. Her kan du se hvilke plasser på kloden han nærmer seg, og samtidig følge med på det stigende antallet pakker han har levert.
Psst! I Canada kan barn faktisk sende brev til nissen. Sender du ønskelisten din til postkoden H0H0H0, svarer postansatte deg på vegne av julenissen.
Vær der det skjer!
Morsomme stunts skaper interesse, men den virkelige gevinsten ligger i en gjennomarbeidet strategi. Ta del i Kundeservicedagene – årets viktigste møteplass for strategisk og fremtidsrettet kundeservice!
5. Opprettet hjelpelinje for kranglevorne familier
Julen er som kjent tiden for kvalitetstid med familien. Det innebærer blant annet god mat, julefilmer, turer i skog og mark — og selvfølgelig brettspill.
Monopol er en av slagerne og en evinnelig kilde til uenigheter og disputter innad i familien. Selskapet bak brettspillet, Hasbro, opprettet derfor en hjelpelinje for frustrerte familier som er rasende uenige om reglene. Eller som bare trenger noen å snakke med etter et særlig bittert slag.
– Vi har eksperter tilgjengelig med den offisielle regelboken som kan avgjøre enhver krangel, og som kan løse vanlige klager, forklarte en talsperson til den britiske avisa The Telegraph.
De tilbyr også en overlevelsesstrategi dersom du – mot formodning – skulle stå i fare for å tape: Se tweet her!
Jobber du med kundeservice? Få med deg Kundeservicedagene, konferansen som fokuserer på strategi, teknologi, innovasjon i din bransje!