Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
ER DETTE FREMTIDEN? Metaverset blir ansett som det «neste internett» og det muliggjør nye måter for mennesker å kommunisere og samarbeide på. Brønnøysundregistrene har allerede startet en satsing i den virtuelle verdenen Decentraland.

Kursinnsikt

Klondyke-stemning i metaverset

Publisert: 10. jan. 2023

Brønnøysundregistrene legger til rette for neste generasjons brukere i metaverset. Det offentlige må følge med, forretningsutvikler Andreas Hamnes.

– Det er litt klondyke-stemning nå, sier Hamnes i Brønnøysundregistrene.

– Det er utrolig mange muligheter.

Han er ansvarlig for satsingen Brønnøysundregistrene er i gang med i metaverset. I den virtuelle verdenen Decentraland har de leid en tomt med hjelp fra konsulentselskapet Ernst and Young (EY) det siste halve året.

Metaverset er sammensatt av ordene meta og univers, og er et digitalt nettbasert samfunn hvor du kan samhandle med andre ved hjelp av internett og VR-briller. Her kan du opprette en egen karakter som representerer deg, og du kan kjøpe eiendom og digitale eiendeler via kryptovaluta.

Decentraland ble åpnet i 2020, og er utviklet spesielt for dem som har lyst til å lage innhold, bygge eiendommer, spille og selge. Men det er også et sted hvor du kan kommunisere og utforske.

Lyst til å vite mer om fremtidens kundeservice? Bli med på Kundeservicedagene!

Stort potensial

For Brønnøysundregistrene handler det om å legge til rette for neste generasjons brukere. Tanken er at du i metaverset skal ha lett tilgang på informasjon og enkelt få hjelp, enten du skal starte et enkeltpersonforetak, betale MVA eller investere i aksjer.

– Vi ønsker å bruke en plattform der du skal få den informasjonen du er ute etter. Hvis du for eksempel er i en KYC-prosess («kjenn din kunde»-prosess, red.anm.) hos advokatfirmaet eller hos banken, og det er behov for bekreftelser eller bistand, kan du bare åpne nabodøren og få det, sier Hamnes.

– Det kan lett gjøres ved å benytte din digitale lommebok, som inneholder verifiserbare attributter som identitet, bekreftelse på eierskap og lignende. Dette kan godt være begynnelsen på token-økonomien.

Ifølge Hamnes har Brønnøysundregistrene jobbet lenge med den type teknologi den virtuelle verdenen er bygget på. En av grunnene til å gå inn i metaverset er nettopp for å lære mer og videreføre arbeidet de har begynt på.

– Det er viktig å forstå den underliggende teknologien. Vi må skjønne det for å få maksimalt utbytte.

Har du lyst til å vite mer om hvordan metaverset fungerer? Andreas Hamnes skal fortelle mer om det under Kundeservicedagene 2023!

Har troen på andre eller tredje utgave

Å bruke metaverset nå omtaler Hamnes som å reise tilbake i tid, og han innrømmer at det verken er særlig sømløst eller brukervennlig.

Men det er på nåværende tidspunkt. Tanken er at den andre eller tredje versjonen av plattformen vil tilfredsstille kundenes behov, og bidra til å forenkle og forbedre næringslivet. I metaverset kan du også gå på konserter og delta på andre arrangement.

– Det er en kommunikasjonsplattform der du kan bruke mange elementer – informasjon, gaming, lyd, video, AR og VR. Du har mange ulike virkemidler, og kan bruke hvilket som helst språk.

Metaverset er foreløpig en ganske liten satsing for Brønnøysundregistrene, men Hamnes mener det er viktig å være med i denne tidlige fasen for å forstå teknologien og være føre var.

Målet for 2023 er å teste ut de ulike mulighetene og kjøre brukertester, blant annet for ungdomsskoleelever.

– Vårt oppdrag er å gjøre det billigere og enklere å lage offentlige tjenester. Hvordan ser det ut i en virtuell verden der det ikke er noen grenser og ingen nasjoner? Det offentlige må følge med, understreker han.

Nysgjerrig på hva du kan gjøre i metaverset? Kundeservicedagene er en møteplass med fokus på teknologi, innovasjon, ledelse og kundeservice.

Les også