Kursinnsikt
Google Design Sprint: Fra problem til testet løsning på fire dager
Ingunn Aursnes i Bouvet tror både private og offentlige bedrifter, store som små, har nytte av den systematiske prosessen.
– Google Design Sprint handler om å utforske ideer og alternativer, lage prototyper og teste det raskest mulig på reelle kunder for å se om det er «liv laga».
Ingunn Aursnes er strategisk rådgiver i Bouvet. Der jobber hun hovedsakelig med innovasjon og forretningsutvikling i offentlig sektor, men har i tillegg lang erfaring fra næringslivet.
Hun fikk tidlig kjennskap til Google Design Sprint, en systematisk og rask prosess for å løse komplekse problemstillinger gjennom designmetodikk, prototyping og testing på reelle brukere. Prosessen ble utviklet av Jake Knapp, John Zeratsky og Braden Kowitz da de jobbet sammen i Google.
– Knapp jobbet 10 år i Google og Google Ventures, og mye med start-ups i sistnevnte. Da la han raskt merke til at det tok nesten et helt år før man fikk avklart om det man jobbet med var et reelt behov, og et behov man hadde møtt, sier Aursnes.
Var det mulig å hoppe over utvikling og lansering, og gå rett fra idé til læring? Det var starten på Google Design Sprint.
Vil du lære hvordan du fasiliterer en Google Design Sprint? Meld deg på Teknas lynkurs her!
Dette er Google Design Sprint
Prosessen er basert på Design Thinking-metodikk, og kombinerer brukerinnsikt, strategi, innovasjon og forretningsforståelse. Det er en effektiv og energikrevende måte å jobbe på som gir mye verdifull læring underveis. Sprinten går over en arbeidsuke, og deltagerne består av et tverrfaglig team på rundt syv personer for å få inn ulike perspektiver.
– Google Design Sprint er Design Thinking, men pakket inn i en systematisk prosess fordelt på ulike faser. Du får i løpet av kort tid avdekket om konseptet eller ideen er verdt å videreutvikle, og hva som eventuelt må forbedres eller endres for å møte brukerens behov på best mulig måte.
I 2016 ga de tre Google-kollegene ut boken «Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days». Boken fungerer som en oppskrift og beskriver hele prosessen steg for steg.
I begynnelsen var det mest start-ups som brukte Google Design Sprint. I dag brukes det av både det private og offentlige – både store og små bedrifter.
– Det har blitt ganske utbredt blant alle som har fokus på innovasjon. De bruker det ikke til alt, men har det som en del av verktøykassen. Det å få så rask tilbakemelding av reelle kunder er veldig verdifullt, forteller Aursnes.
Derfor er det et nyttig verktøy
I det offentlige brukes Google Design Sprint for å se på hvordan man kan levere bedre tjenester fremover. Både Skatteetaten, NAV, Oslo og Bærum kommune er noen av tilhengerne. I det store utland bruker både Airbnb, Slack, Uber, Facebook, Twitter, The New York Times, Dropbox, KLM og the British Museum metoden – for å nevne noen.
– I en del sammenhenger brukes prosessen også internt for å skape engasjement, og for å få aksept til å bruke ressurser på utviklingsløp. Sprinten brukes gjerne på helt nye ideer, eller på prosjekter som har kjørt seg litt fast for å få fokus og fremdrift.
En av de store fordelene med Google Design Sprint er at du på veldig kort tid får frem noe som kan ligne på løsningen, som du kan teste på reelle kunder. Mange bruker altfor mye tid i møter, på utredning og idéutvikling før de faktisk får testet ideen på brukere.
– Selv om man gjør markedsundersøkelser, snakker man bare om behovet og har ikke noe fysisk å vise frem. I Google Design Sprint bruker man visuell kraft, og skaper noe fysisk å forholde seg til – enten det er skissert ut eller en digital løsning brukerne fysisk kan klikke på.
Slik er Google Design Sprint 2.0 lagt opp
Mandag
Mandagen er fokuset å virkelig forstå situasjonen og kartlegge problemstillinger gjennom innsikt og innspill fra ulike personer og roller som har kunnskap om tematikken samt definerer målgruppe. På slutten av dagen jobber man både alene og i team for å få opp et bredt spekter av løsninger.
Tirsdag
Tirsdag jobber man videre med løsninger, og tar beslutninger i forhold til hvilke løsninger som er best i henhold til strategi og evalueringskriterier som er satt. På slutten av dagen klargjøres det som trengs for å bygge en prototype.
Onsdag
Onsdag bygger man en prototype. Det er viktig å forstå at prototypen ser ordentlig ut, men ingenting virker på baksiden. Prototypen skal kunne si noe om en fremtidig løsning. Hele teamet bidrar med ulike kompetanse, enten det er domenekunnskap, IT eller brukerinnsikt.
Torsdag
Torsdag testes prototypen på fem brukere i målgruppen. Det vil si at man i starten av uken har booket folk til testing før man aner hva man skal lage.
I etterkant
I etterkant jobber man med tilbakemeldinger, gjør justeringer og tester på nytt.
Viktig med en beslutningstager
I forkant av en sprint er det utrolig viktig å forankre mulighetene for videreutvikling av produktet etter testing. Blant deltagerne må det også være en «decider». Det er en som tar beslutninger underveis i prosessen, og som kan ta arbeidet videre til beslutningstagere etter sprinten.
– Derfor er det viktig å få med den rette lederne, eller andre med myndighet, som kan gjøre gode prioriteringer underveis i sprinten. Valgene bør matche det bedriften skal ha fokus på fremover, sier Aursnes.
Blant bedrifter eller organisasjoner som har brukt design sprint merker Aursnes stor entusiasme. På kort tid går man fra idé til noe begripelig, og et konsept du kan vise frem og snakke om.
– Uken er en følelsesmessig reise. Det er både komplisert og gøy, og skrekkblandet fryd når det bare etter fire dager kommer folk som skal teste produktet ditt.
Testene gjennomføres med en og en bruker om gangen, mens deltagerne på sprinten sitter i et annet rom og følger med på tilbakemeldinger, kommentarer, spørsmål og reaksjoner.
– I forkant har vi spesifisert hva vi lurer på, og får en umiddelbar tilbakemelding. Det er noe de fleste ikke er vant til fra andre prosesser, som gir en boost og viktig innsikt til videre arbeid, forteller Aursnes.
Få et praktisk lynkurs i hvordan fasilitere Google Design Sprint 2.0. Meld deg på her!
– Jeg vil oppmuntre flere til å hoppe i det
Til hver sprint må det være en person som fasiliterer. I møte med bedrifter som skal kjøre en sprint ser Aursnes mange som nøler med å lede den selv – de vil heller ha inn noen som kan det godt. Selv om rutine er en fordel med tanke på trygghet, er litt av intensjonen hennes at flere skal bli trygge i fasilitatorrollen.
– Google Design Sprint er et veldig effektivt verktøy i innovasjonsprosesser. Jeg vil oppmuntre flere til å hoppe i det og ta sats!
Den opprinnelige Google Design Sprint-prosessen tar fem dager, men nå er det utviklet en 2.0-versjon på fire dager. Den inneholder nye og oppdaterte verktøy som gjør prosessen enda mer effektiv. På Tekna-kurset lærer du å fasilitere Google Design Sprint 2.0, og du får et engasjerende «hands on»-kurs med både teori og metodikk.
– Man går gjennom de samme fasene, det er bare at man bryter opp uken litt annerledes og gjennomfører det på kortere tid. Sprinten handler fortsatt om innsikt, problemdefinering, ideer, prototyper og tester, sier Aursnes.
Vil du lære hvordan du fasiliterer en Google Design Sprint? Meld deg på Teknas kurs her!