Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Illustrasjonsbilde av personer sittende i digital skytjeneste
KUNDEREISEN: En variert rundtur det er greit å få oversikt over.

Kursinnsikt

Fra skytjenester til bærekraft: Dette bør du vite om du jobber med kundereiser

Publisert: 20. okt. 2022

Hva er en empatisk chatbot, og hvordan kan bedriften din engasjere generasjon Z?

Å sette kundene i sentrum handler om å lytte til deres behov. I en stadig mer uoversiktlig verden, der den teknologiske utviklingen går i rasende fart, er det avgjørende å holde seg oppdatert på hva kundene er opptatt av og hvordan man kan løse utfordringene deres.

Vi har samlet våre mest populære saker, som gir deg innsikt i dagens største trender innen kundebehandling.

Jobber du med kundeopplevelser? Kundeservicedagene er en forfriskende møteplass med fokus på teknologi og innovasjon.

Gjør som Google

Hva forventer kundene av deg i dag? Ifølge Google-veteran Ted Souder, har pandemien vist seg å bli en akselerator for digital transformasjon.

Souders har over 20 års fartstid i søkemotorgiganten, og hjelper blant annet ledergrupper med å forstå strategiske overganger knyttet til digitalisering. Han er overbevist om at virksomhetene som kommer til å gjøre det best i fremtiden, er de som tør å tenke nytt og går «all in» digitalt.

Les mer om hvordan Google jobber, og hva Souder tror vil skille klinten fra hveten innenfor kundebehandling i fremtiden.

 Det er vi som må være fleksible, ikke kundene

ABC til Generasjon Z

Voksne som forsøker å snakke «kult til kidza», blir ikke alltid like vellykka. Det betyr derimot ikke at det er umulig å kommunisere med dem. Agnete Huseby (22), bedre kjent som youtuberen Agnetesh, og Kim Nygaard, leder i kommunikasjonsbyrået Metro Branding, gir virksomheten din de beste tipsene til å forstå «Gen Z».

Troverdighet, humor og riktig plattform er noen av de viktigste punktene som trekkes frem. Begge mener dessuten YouTube er en undervurdert markedsføringskanal, og en gullgruve for virksomheter som ønsker å engasjere yngre kunder.

Flere gode tips og triks for å fange oppmerksomheten til generasjon Z, finner du i saken under.

Slik når du ut til generasjon Z uten at det blir flaut

Nye trender: snille chatboter og skytjenester for alle

Noen trender kommer og går, mens andre blir toneangivende på sitt felt. Hvert år tar rapporten The State of Customer Experience pulsen på kundeopplevelsen på tvers av næringer, og det er spesielt tre trender som stikker seg ut.

  1. For det første har det vært en ekstrem vekst på det digitale feltet, på grunn av pandemien. Trafikken til kundesentrene øker mer enn omsetningen, og dette er en utfordring.
  2. Chatbotene er dessuten tilbake, denne gangen i mer empatisk form. Nå brukes de ikke lenger som erstatning for menneskelige kundebehandlere, men heller som et steg på veien.
  3. Sist men ikke minst, er skalerbarhet via skytjenester et hot tema på tvers av virksomheter.

Hold deg oppdatert ved å lese mer her: 3 trender som former fremtidens kundeopplevelser

Veien til grønne valg og fornøyde kunder

Hvordan kan din virksomhet bli mer bærekraftig? Elisabeth Nissen Eide, bærekraftsjef i Atea, mener det har skjedd en holdningsendring blant nordmenn. Miljø står mer i fokus, og kunder stiller langt større krav til klimaavtrykk og etiske aspekter som menneskerettigheter og arbeidsforhold enn før.

Hun takker ungdomsopprøret for at resten av samfunnet tar mer klimavennlige valg, og forteller hvordan hun jobber med bærekraft på daglig basis.

– Kundeservice er avgjørende for å holde følge med bevisste forbrukere

Hold deg oppdatert!

Interessert i å høre mer om nåværende og kommende trender innen kundeopplevelser? Sjekk ut Teknas podcast Kunderådet, som retter seg mot ledere ansvarlig for å levere sømløse kundeopplevelser og markedsledende kundeservice. I siste episode utforsker vi hvordan fysisk og digital varehandel går hånd i hånd. 

Få også med deg Kundeservicedagene 2023 som tar pulsen på fremtidens kundeservice, og holdes 10.-11.mai. Programmet er under utvikling, men du kan sikre deg plass allerede nå til en meget hyggelig early bird-pris! Klikk her!

Les også