Kursinnsikt
Forsker på ledelse: Dette er fem klassiske lederfeil
Typiske lederfeilene du helst bør unngå.
Å være en god leder er krevende. Ikke bare bør du være nysgjerrig og interessert i andre, du bør også ha en klar styring på oppgaver og mål. Dessuten må du ikke glemme deg selv.
Per-Magnus Moe Thompson er førsteamanuensis i organisasjonspsykologi ved Handelshøyskolen BI. Han forsker og underviser innen ledelse, og har lang erfaring med å utvikle ledere.
Her er Thompsons fem råd til feilene du bør styre unna som leder:
1. Tviholder på faget sitt
En del ledere er for lite ledere og for mye fagpersoner. Det er en omstilling, til og med en sorg, for mange ferske ledere å skulle gi litt slipp på faget de har jobbet med i mange år. Klarer du ikke det, er sannsynligheten stor for at du blir det som på fagspråket kalles en «la det skure»-leder. Når det er krise driver de med brannslukking, ellers driver de lite med ledelse. Sånne ledere er sjelden effektive utover egne arbeidsområder. Det er best at ledere er ledere.
2. Slipper ikke kontrollen
Noen liker å ha en finger med i det meste, og er ikke i stand til å slippe
andre til, såkalt «micro management». I visse situasjoner må du selvfølgelig ta kontrollen som leder, men å alltid skulle ha full oversikt er en veldig slitsom måte å være leder på. Ikke ta kontrollen for kontrollens skyld.
Vil du bli bevisst din lederstil og styrke dine relasjonelle ferdigheter? Sjekk ut Teknas brede utvalg av kurs innen lederutvikling her!
3. Glemmer seg selv
Lederrollen innebærer som regel at du blir dratt i mange ulike retninger. I tillegg til eget ansvarsområde har du ansvar for den daglige driften og resultatene i din enhet. Du bør vite hvordan folka dine har det, og hvilke behov de har for å gjøre en god jobb. Du skal jobbe langsiktig med endring og forbedring, og du er bindeleddet mellom dine underordnede og den øverste ledelse i virksomheten. Det betyr at det nesten alltid er noe å gruble på eller bekymre seg over. For å stå støtt i rollen som leder, er det derfor viktig å finne måter å koble av på.
Jo raskere du klarer å legge fra deg jobben mentalt, dess bedre står du rustet med tanke på stress og utholdenhet. Vi er helt avhengige av å «slå av» produksjonen av stresshormoner for å ikke slite oss ut.
4. Styrer for hardt
Å lede handler i liten grad om å bestemme. Her er det en del ledere som tar for hardt i. Dersom du som leder har en litt autoritær stil, øker faren for at motivasjonen til folk forsvinner. Ingen liker å få ting tredd nedover hodet på seg, i hvert fall ikke flinke, allerede motiverte folk. Å være leder av kunnskapsarbeidere handler ofte om å få sine medarbeidere til å lykkes med det de selv allerede ønsker å oppnå.
5. Glemmer å forklare hvorfor
Som leder er det fort gjort å ikke bruke nok tid på å forklare nedover i organisasjonen hva som er «tanken bak» eller «årsaken til». Dette er ofte tydeligere for deg som leder, ettersom du har sittet i møter med ledelsen og fått dette forklart i detalj. Men når du sender denne informasjonen nedover, i fortettet form, kan det bli for mye intuitivt for andre hva som skjer. Man kan kanskje si at en leder har en slags pedagogrolle, det å skape mening og sammenheng for sine medarbeidere. Ledere må aldri glemme at det er lettere å lede de som skjønner hva som er tanken bak.
Vil du få flere gode råd fra de fremste ekspertene innen ledelse? Sjekk Teknas brede utvalg av kurs og konferanser her!