Kursinnsikt
Fire teknikker for å takle stressende situasjoner
Lar du ofte følelsene og stresset ta overhånd på jobb? En spesialoperatør for Etterretningstjenesten forteller hvordan du kan bygge mental robusthet under press.
– Mer enn seks av ti ledere i næringslivet mangler mot til å takle vanskelige situasjoner. Mange kan derfor ha svært god nytte av mental trening, sier Ståle Barreng.
Han er trent og utdannet innenfor stresspsykologi, NLP og kommunikasjon, og har et eget kompetansesenter på Linderud i Oslo der han trener politiet og Forsvaret i å takle konflikt og krevende situasjoner. Barreng har også selv erfaring som spesialoperatør for Etterretningstjenesten og Forsvarets spesialavdelinger, blant annet fra konfliktområder som Balkan, Afghanistan og Syria.
– Denne erfaringen kommer godt med når jeg skal trene opp nye spesialoperatører, men også i jobben som mental trener for idrettsutøvere og næringslivsledere.
Ifølge Ståle Barreng er nemlig de mentale prosessene de samme – uavhengig av om du jobber som soldat ute i felten eller tilbringer dagene på en kontorstol.
– En leder i næringslivet kan utsettes hjernen og kroppen for lignede type stress som som en leder i strid. Alt handler om å forstå de mentale prosessene. Strategien bak og tankeprosessen er den samme uansett hva du skal bruke det til, forklarer han.
Finn riktig mindset
Som operatør i forsvaret måtte Barreng lede små team under ekstreme mentale forhold, og hans viktigste oppgave var da å ta avgjørelser. Dette mener han kan overføres til mange andre bransjer.
– Jeg har inntrykk av at ledere i næringslivet holder seg for mye innenfor komfortsonen og får for liten forståelse for hva stress gjør med deg. For eksempel synes mange det er vanskelig å ta praten med en kollega, eller å ta en avgjørelse når det stormer i selskapet, sier han og forklarer videre:
– Hvis du ikke tør å ta ansvar, vil ikke de under deg få tillit til deg. Derfor er det viktig å øve seg på å stå i det, og forstå hvorfor vi tviler og ikke tørr ta skrittet frem.
I forsvaret trener offiserene på å klare seg uten mat og søvn, og på å ta vanskelige avgjørelser i strid. Mens ledere bør trene på hvordan de tar den vanskelige telefonen eller samtalen på jobb, mener Barreng.
Alt handler om å ha riktig mindset for å takle oppgaven, og det kan du trene på med enkle teknikker og forståelse.
Frykt for frykten
Blir du så begrenset av stress på jobb at det ødelegger for prestasjonen, eller det hindrer deg i å utvikle deg, bør du ta tak i det.
– Et ekstremt stressnivå gjør at du kobler ut den tenkende hjernen. Adrenalinet setter deg i en tilstand av “flykt eller kjemp”, og du skal bare reagere.
Noen ganger blir vi til og med redde for våre egne reaksjoner, forteller Barreng.
– Gruer du deg for eksempel hver gang du skal presentere noe, vet du allerede hva slags reaksjon du kommer til å få. Det har utviklet seg til negativt mønster, sier han.
– Du må lære deg å håndtere dette stresset, og heller snu tankene dine til noe konstruktivt. Dette finnes det helt egne teknikker for å gjøre, og lærer du deg disse vil du klare å endre tankene dine mer effektivt for hver gang.
OODA-loopen
En av prosessene Barreng lærer bort er OODA-loopen, som beskriver menneskers reaksjonsprosess. Prosessen er utviklet av John Boyd, en militær strateg som jobbet som jagerflypilot under Koreakrigen, og er en modell som forklarer hvordan enkeltpersoner og organisasjoner kan handle i usikre og kaotiske situasjoner.
OODA står for observere - orientere - decide/bestemme - act/handle.
– Lærer du å forstå og bruke denne, vil etter hvert hjernen automatisk bruke og bli bevist dette tankemønsteret.
– Har du lite erfaring med å jobbe med mentale prosesser, skal det veldig lite til for at du vil merke stor forskjell, sier Barreng.
Fire teknikker for å takle stressende situasjoner bedre:
1) Bruk egne erfaringer
Se for deg at du skal holde et foredrag eller et innlegg i et viktig møte. Du er nervøs, og tenker på alt som kan gå galt og alt du ikke må glemme. Ifølge Barreng innstiller du deg nå på at det kommer til å gå galt. Isteden må du bruke de gode erfaringene dine til å finne riktig mindset og komme i riktig tilstand.
– Bruk den siste tiden før du skal prestere til å tenke på sist gang du fikk det skikkelig bra til. Da vil du mer og mer automatisk få den trygge følelsen i kroppen om du trener på dette, istedenfor stress og angst.
2) Motiver deg selv med kjærlighet
Skal du i ilden, men synes det er vanskelig å bli motivert? Da skal du ifølge eksperten finne motivasjon i dem du er glad i.
– Dette er en teknikk jeg snakker mye om. Har du for eksempel barn, skal du innstille deg på at du gjør dette for dem. Du jobber for at de skal vokse opp og ha et godt liv, sier Barreng.
3) Finn din indre drivkraft
Næringslivsledere som opplever tøffe situasjoner på jobb, vil ha god nytte av å lære hvordan de kan gå foran som rolige og bestemte ledere. Barreng forteller at flere kan ha nytte av bruke positiv aggresjon til å sette i gang en handling.
– Aggresjon høres skummelt ut, men det handler ikke om å være sint. Det handler om å bruke en liten porsjon av aggresjonen du har i kroppen til å finne en drivkraft. Skal du ta en avgjørelse krever det mot, og du kan ikke være passiv, sier han og fortsetter:
– Når det stormer rundt deg handler det om å bruke aggresjonen kontrollert. Du skal ikke rope eller skrike, da mister du tillit. Men du skal sette grenser og si det du mener. Det er du som tar ledelsen i situasjonen og vi har tekniker for dette.
4) Bygg opp en mental robusthet
Hvis du har god kontroll på følelsene dine, tenker folk at du er en person som har kontroll.
– Norske spesialstyrker er regnet for å være blant de beste i verden. De får til mye med lite ressurser, og det er fordi de jobber så mye med hodet.
– Bli kjent med de forskjellige sidene av deg selv, og lær deg å mobilisere frem de sterke sidene når du trenger dem. Da vil du føle deg sterk, og få mer selvtillit!